گروه خبر: نشست رئیس مجلس با خبرنگاران پارلمانی رسانه‌های جمعی که دیروز همزمان با روز خبرنگار در مجلس برگزار شد، فرصتی شد تا علی لاریجانی بار دیگر به دفاع از مذاکرات هسته‌ای و دستاوردهای آن بپردازد. او که مذاکرات هسته‌ای را «سخت‌ترین مذاکره» در طول تاریخ پس از انقلاب اسلامی توصیف کرد، گفت: ۱۲ سال پیش مجموعه نظام با بررسی تمام ابعاد، پیشنهاد مذاکره را پذیرفت. به گزارش «ایرنا» لاریجانی، «فهم مسائل هسته‌ای» و اینکه «ما در چه شرایطی قرار داریم» را «بسیار مهم» توصیف کرد و افزود: «از جنس مسائلی مانند مساله هسته‌ای در تاریخ ایران کمتر رخ می‌دهد.»


او با تاکید بر اینکه مساله هسته‌ای را می‌توان با آخر جنگ یعنی قطعنامه ۵۹۸ مقایسه کرد که در آن شرایط حساس جامعه از یک شرایط به شرایط دیگر عبور می‌کرد، توضیح داد: «در قضیه هسته‌ای نیز بعد از ۱۲ سال چالش سنگین ما به یک مقطع جدید رسیدیم که باید این مقطع جدید را درک کرد. این مقطع که ایران مذاکرات را جدی‌تر دنبال کرد از یک نگاه تاکتیکی صورت گرفت. این مذاکرات جنس جدیدی داشت و چیزی نبود که یک نفر تصمیم بگیرد؛ مجموعا در نظام تمام ابعاد آن مورد توجه قرار گرفت.» رئیس قوه مقننه به سخت و پرتنش بودن مذاکرات اشاره کرد و با طرح این سوال که آیا این خاتمه کار است، تاکیدکرد: «خاتمه یک دوره است، اما آغاز یک دوره پر مساله است. این‌طور نیست که اگر این مذاکرات حتی اگر در ایران تصویب شود راهی هموار داشته باشیم بلکه یک مسیر پرمساله را پیش رو خواهیم داشت؛ چون موجودات موذی که ۱۲ سال چالش ایجاد کرده‌اند در مقابل این سند نیز رفتاری خواهند داشت که در همین روز‌ها مشاهده کردیم و یک جنجال تصنعی به‌وجود می‌آورند.»


پارچین و ناراحتی رژیم صهیونیستی

رئیس مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه «پارچین» منطقه مهمی است، گفت: «در این تردیدی نیست که رژیم صهیونیستی از این مذاکرات بسیار ناراحت است؛ اما ما باید به این مساله واقف باشیم که مسیر پس از مذاکرات مسیر جدیدی است، با چالش‌هایی نو مواجه است و باید ابعاد آن مورد توجه قرار گیرد.» لاریجانی با تاکید بر نیاز به فهم و درک خوب از سند برجام گفت: «این تیزهوشی در تدوین سند بود که نکات اصلی مورد نظر ایران حفظ شد. در این راستا نکته اصلی حفظ غنی‌سازی و دوم برداشته شدن تحریم‌ها بود که طبعا حواشی دارد.» رئیس مجلس با بیان اینکه این اولین باری است که کشورهای گردن کلفت در جهان پذیرفته‌اند که ایران غنی‌سازی داشته باشد به محدود شدن در غنی‌سازی اشاره کرد و گفت: «می دانم برای ایران این موضوع تبعات ضررآمیزی ندارد ما غنی‌سازی را در ایران تثبیت کردیم. همچنین برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی در سند و قطعنامه آمده است.» به گفته لاریجانی، همان کشورهایی که می‌خواهند پیچ و مهره‌های غنی‌سازی را بردارند همان‌ها می‌گویند ما نتوانستیم از دستیابی ایران به فناوری هسته‌ای جلوگیری کنیم. عضو شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: «ما باید قدر کاری را که کرده‌ایم بدانیم، زیرا همیشه در این شرایط نمی‌مانیم.»