تسنیم: وزیر اقتصاد گفت: توافق کردیم که با حذف تحریم‌ها، ایتالیا خرید نفت خود را از ایران افزایش دهد. علی طیب‌نیا پس از مذاکره با همتای ایتالیایی خود در جمع خبرنگاران گفت: ما حساسیت داریم که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را پس از حذف تحریم‌ها به‌صورت جدی ادامه دهیم. قرار نیست این فرصت‌ها به گسترش واردات و سرکوب تولید ملی بینجامد بلکه قرار است در خدمت افزایش تولید و سرمایه‌گذاری باشد. وی افزود: باید از فرصت‌های جدید عمدتا برای افزایش سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی داخلی و خارجی و به‌ویژه تولیدات صادراتی استفاده کنیم.


طیب‌نیا با بیان اینکه در گذشته حجم روابط ایران و ایتالیا 7 میلیارد دلار بود، گفت: به‌دلیل محدودیت‌های اخیر، این رقم به یک و نیم میلیارد دلار کاهش یافت که در این دیدار با وزیر ایتالیایی بر گسترش مبادلات تجاری به‌ویژه سرمایه‌گذاری در ایران و ارتقای روابط دو کشور تفاهم کردیم. وی گفت: همچنین توافق کردیم که با لغو تحریم‌ها، ایتالیا خرید نفت خود را از ایران افزایش دهد. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: دو طرف همچنین بر سرمایه‌گذاری مشترک به‌خصوص درحوزه صادراتی تاکید کردند.


وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا با اشاره به امضای قرارداد شرکت ایتالیایی بیمه ساچه با وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران گفت: رقم این قرارداد ۲ میلیارد یورو است که امیدواریم بتوانیم آن را زودتر اجرایی کنیم. خانم فدریکا گوئیدی پس از امضای این یادداشت تفاهم در جمع خبرنگاران افزود: این یادداشت تفاهم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. وی اضافه کرد: باید به زیرساخت‌های همکاری دو کشور اهمیت بدهیم و این زیرساخت‌ها در واقع بازکردن کانال‌های جدید بانکی و بیمه‌ای میان دو کشور است. وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا گفت: کمیته مشترک اقتصادی دو کشور طی ماه‌های آینده برای توسعه همکاری‌های مشترک ایران و ایتالیا تشکیل می‌شود و راه‌های افزایش مبادلات را بررسی خواهد کرد.


پس از پایان مذاکره وزرای اقتصادی ایران و ایتالیا یادداشت تفاهم میان وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران و شرکت بیمه ساچه ایتالیا امضا شد. از طرف ایران سعید خانی اوشانی، مدیر کل دفتر وام‌ها،‌ مجامع و موسسات بین‌المللی وزارت امور اقتصادی و دارایی و از طرف ایتالیا نیز کاستلانو، مدیر عامل شرکت بیمه ساچه ایتالیا این یادداشت تفاهم را امضا کردند. قرار است با اجرایی شدن این یادداشت مدیر بانک ایتالیا اعتباراتی را برای اجرای طرح‌های عمرانی و زیربنایی ایران تامین کند و شرکت ساچه نیز این اعتبارات را بیمه کند.


ضرورت برنامه‌ریزی برای جلوگیری از افزایش تورم

همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌های مفصل و گسترده ای برای رونق اقتصاد و تولید در دوران پساتحریم انجام داده‌ایم،گفت: از ظرفیت‌های بین‌المللی برای تسریع خروج از رکود و کاهش نرخ تورم استفاده می کنیم. علی طیب‌نیا با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های مفصل و گسترده‌ای برای رونق اقتصاد و تولید در دوران پساتحریم انجام داده‌ایم، تصریح کرد:از ظرفیت‌های بین‌المللی برای تسریع خروج از رکود و کاهش نرخ تورم استفاده می کنیم. این عضو کابینه دولت یازدهم در پاسخ به افزایش نگرانی‌ها درباره نقدینگی پس از آزادسازی اموال بلوکه شده اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به گونه‌ای عمل می کنیم که افزایش نقدینگی منجر به افزایش تورم نشود. طیب‌نیا با بیان این موضوع که دولت تصمیم جدی دارد اقتصاد کشور را به مسیر رشد اقتصادی بازگرداند و در مسیر مهار تورم آن را کنترل کند، افزود:تلاش دولت این است که مجموعه سیاست‌هایی را به کار گیرد که در مرحله نخست روند نزولی تورم ادامه پیدا کرده و بتوانیم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد نرخ تورم تک‌رقمی باشیم.