مجله معتبر اکونومیست در تحلیلی از اقتصاد ایران ضمن بررسی روند 50 ساله تولید ناخالص ملی و همچنین میزان تولید نفت ایران، تاثیر تحریم‌ها و توافق را بر برخی از شاخص‌های اقتصادی ایران نشان داده است و پیش‌بینی خود را از آینده اقتصاد ایران ارائه می‌کند. در این گزارش آمده است ایران برخلاف همسایگان ثروتمند خلیج‌فارس، یک دولت وابسته به نفت نیست، بلکه یک قدرت منطقه‌ای با اقتصاد صنعتی و تعداد زیادی از افراد تحصیلکرده و ماهر است. این گزارش در ادامه می‌نویسد برخی از کارشناسان بر این باورند که با حذف تحریم‌ها در طول یک دهه آینده تولید ناخالص داخلی ایران از عربستان سعودی و ترکیه پیشی بگیرد و ایران به بزرگ‌ترین اقتصاد خاورمیانه تبدیل می‌شود.


گروه باشگاه اقتصاددانان: مجله معتبر اکونومیست در تحلیلی از اقتصاد ایران ضمن بررسی روند ۵۰ ساله تولید ناخالص ملی و همچنین میزان تولید نفت ایران، تاثیر تحریم‌ها و توافق را بر برخی از شاخص‌های اقتصادی نشان داده و پیش‌بینی خود را از آینده اقتصاد ایران ارائه می‌کند.


در این گزارش آمده است: «14 ژوئیه، پس از 19 روز بحث پرهیاهو بین ایران و 1+5، مذاکره‌کنندگان خسته خود را به محل نشست رساندند تا رسیدن به خط پایان یک توافق تاریخی را اعلام کنند. توافق هسته‌ای با تصویب شورای امنیت سازمان ملل برای طرفین لازم‌‌الاجرا شده است و به‌نظر می‌رسد مرحله جدیدی در اقتصاد ایران رقم خواهد خورد. هنگامی که این توافق امضا شد، پیام وزیر امور خارجه همیشه خندان ایران محمدجواد ظریف و رئیس‌جمهور آمریکا باراک اوباما کاملا روشن بود: «سال‌های تحریم و انزوای دیپلماتیک ایران به پایان رسید».این قرارداد در ادامه چارچوب توافق تصویب شده در لوزان در آوریل گذشته، نوشته شده است و راه‌های عدم اجرای توافق را بر هر یک از طرفین بسته است.


در مورد ایران زمان دستیابی به سلاح هسته‌ای از حدود دو ماه به یک سال افزایش یافته است. در تاسیسات نطنز به مدت ۱۰ سال حدود ۲۰ هزار سانتریفیوژ که تقریبا نیمی از آنها فعال بودند به ۶ هزار سانتریفیوژ کاهش می‌یابد. همچنین برای ۱۵ سال ذخایر اورانیوم غنی شده به ۳۰۰ کیلوگرم کاهش می‌یابد و مابقی آن به خارج از ایران منتقل می‌شود. پیامد‌های اقتصادی یکی از آثار آشکار این توافق خواهد بود. ایران بر خلاف همسایگان ثروتمند خلیج فارس، یک دولت صرفا نفتی و رانتی نیست؛ بلکه یک قدرت منطقه‌ای با اقتصاد صنعتی و تعداد زیادی از افراد تحصیلکرده و ماهر است. این کشور صادرات بسیاری دارد و حتی تولید‌کننده اتومبیل است، اما سوء‌مدیریت‌ها در دوره رئیس‌جمهور سابق، محمود احمدی‌نژاد، همچنین فساد، تحریم و سقوط قیمت نفت، میزان تولید را در اقتصاد ایران کاهش داده‌اند. اعمال تحریم‌های سخت، صادرات نفت ایران را به یک‌سوم کاهش داده‌اند. رهبر انقلاب ایران آیت‌الله خامنه‌ای، طبق سند چشم‌انداز رشد، متوسط سالانه ۸ درصدی برای پنج سال آینده تعیین کرده‌اند. در حال حاضر میانگین این رشد حدود ۵/ ۲ درصد برآورد می‌شود. برخی دیپلمات‌های غربی و سرمایه‌داران در تهران بر این باورند که با حذف تحریم‌ها در طول یک دهه آینده تولید ناخالص داخلی ایران از عربستان سعودی و ترکیه پیشی بگیرد و ایران به موتور محرک اقتصادی خاورمیانه تبدیل شود.


چشم‌اندازهای مثبت بعد از توافق با ایران بسیار گسترده هستند. ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان است. جمعیت 80 میلیونی این کشور به‌خوبی آموزش دیده‌اند و ذخایر نفت و گاز این کشور بسیار زیاد هستند. بورس اوراق بهادار تهران با یک سرمایه‌گذاری حدود150میلیارد دلاری دومین بازار سهام در خاورمیانه است، صندوق سرمایه‌گذاری فیروزه و همکاران، اولین صندوق سرمایه‌گذاری خارجی اختصاص داده شده به ایران است؛ اما در پایان سال 2014 تنها 1/ 0 درصد از سهام شرکت‌های فهرست شده متعلق به خارجی‌ها بوده است که در مقایسه با سهم 50 درصدی خارجیان در بازار سهام استانبول ناچیز است. یک برآورد نشان می‌دهد ایران برای رهایی از رکود و استفاده از پتانسیل‌هایش به بیش از هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. ظرف 5 سال آینده ایران فقط به 230 تا 260 میلیارد دلار سرمایه در حوزه نفت و گاز احتیاج دارد تا بتواند زیرساخت‌های فرسوده خود را با تکنولوژی روز بازسازی کند. در بخش صنعت هوایی نیز ناوگان این کشور از انقلاب 57 به بعد به‌خوبی تجهیز نشده است و نیاز به صدها هواپیمای جدید دارد.

یک دهه تا اقتصاد اول منطقه

یک دهه تا اقتصاد اول منطقه

یک دهه تا اقتصاد اول منطقه

یک دهه تا اقتصاد اول منطقه