گروه دیپلماسی: یک روز پس از انتشار خبر جاسوسی از سه هتل محل مذاکرات ایران و 1+5 و با وجودی که اسرائیل این اتهام را رد کرده است، اتریش و سوئیس اعلام کردند که در این رابطه تحقیق خواهند کرد. همزمان ایران نیز به این مساله واکنش نشان داد و رضا نجفی، سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که موضوع جاسوسی از مذاکرات اتمی برای ایران «غیرمنتظره نبود.» به گزارش خبرگزاری فارس، نجفی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما در وین گفت که موضوع جاسوسی احتمالی رژیم صهیونیستی از مذاکرات اتمی برای ایران غیرمنتظره نبود و مذاکره‌کنندگان در طول مذاکرات «همه اقدامات احتیاطی را اتخاذ کرده و می‌کنند.» او اضافه کرد: «این مذاکرات دشمنانی دارد به‌خصوص رژیم صهیونیستی که نمی‌خواهد این مذاکرات موفق شود.» نجفی تاکید کرد: «به همین خاطر آنها از هر تلاشی که بتوانند، فروگذار نیستند و برای ما غیرمنتظره نیست و نبوده است.»


اسرائیل: جاسوسی نکرده‌ایم


اواخر هفته گذشته روزنامه وال استریت ژورنال خبری را منتشر کرد که براساس آن اسرائیل از هتل محل مذاکرات ایران جاسوسی کرده است. به گزارش وال استریت ژورنال زمانی که غول امنیت سایبری (کاسپرسکی) سال گذشته پی برد که توسط یک ویروس که معتقد است مربوط به سازمان‌های جاسوسی اسرائیلی است، مورد حمله سایبری قرار گرفته، تصمیم گرفت برای پی بردن به این مساله که چه کاربران دیگری در فهرست هدف این حمله قرار گرفته‌اند، میلیون‌ها کامپیوتر را در سراسر جهان مورد بررسی قرار دهد. در میان این کاربران هتل‌های اروپایی نیز قرار داشتند که تنها سه هتل توسط این ویروس مورد حمله قرار گرفته بودند و همه این‌هتل‌ها، هتل‌های محل برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ بوده است. با وجود این تحقیقات اما اسرائیل این اتهام را رد کرد. زیپی هوتولی، معاون وزیر امور خارجه اسرائیل با رد این اتهام گفت: «گزارش‌های بین‌المللی منتشر شده مبنی بر مشارکت اسرائیل در جاسوسی و حمله سایبری کاملا بی‌پایه و اساس است. این در شرایطی است که پیش‌تر نیز در ماه مارس روزنامه وال استریت ژورنال از نگرانی مقامات آمریکایی در این مورد که اسرائیل در حال جاسوسی از محل مذاکرات ایران و غرب است، خبر داده بود که در آن زمان این ادعا نیز توسط اسرائیل رد شد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از روند جاری مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی راضی نیست و تلاش بسیاری کرده تا مانع از رسیدن به توافقی به گفته او «بد» شود. شرکت کاسپرسکی معتقد است که وظیفه ویروس «دوکو» جمع‌آوری اطلاعات است. این ویروس از برنامه‌نویسی جدیدی بهره می‌برد و شناسایی آن کار بسیار دشواری است. همزمان مدیر عامل شرکت امنیت سایبری کاسپرسکی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی گفت که مکان‌های مذاکرات هسته‌ای ایران توسط یک نرم‌افزار جاسوسی پیچیده مورد حمله واقع شده‌اند که «دستکم ۱۰ میلیون دلار» هزینه داشته و احتمالا تحت حمایت یک دولت بوده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم او در ادامه افزود که رایانه‌های این شرکت نیز هدف قرار گرفته‌اند.


تحقیقات سوئیسی-اتریشی


همچنین انتشار این اخبار باعث شد سوئیس و اتریش که دو میزبان این مذاکرات بوده‌اند، اعلام کنند تحقیقاتی را در این خصوص انجام می‌‌دهند. مقام‌های سوئیسی اعلام کرده‌اند که در این باره تحقیق می‌کنند و سخنگوی وزارت کشور اتریش هم به خبرگزاری فرانسه گفته است درباره جاسوسی احتمالی از هتل کوبورگ تحقیق می‌شود. هتل کوبورگ محل برگزاری چندین دور از گفت‌وگوها بوده است.


تضمین ناکافی آمریکا


از سوی دیگر جف راتکه، سخنگوی کاخ سفید با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه تعرض امنیتی در جریان مذاکرات صورت نگرفته است به خبرنگاران گفت: دولت آمریکا از گشوده شدن باب تحقیقات آگاه است و واشنگتن روابط کاری نزدیکی با هردو کشور دارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه او افزود: «ما در سراسر مذاکرات گام‌هایی را برای تضمین اینکه جزئیات و مذاکرات محرمانه در پشت درهای بسته باقی خواهد ماند، برداشته‌ایم.»