گروه خبر: این روزها فضای سیاسی کشور با انتقاد از دولت همراه شده‌‌است. از تجمع دلواپسان توافق هسته‌ای گرفته تا انتقاد‌های پی‌در‌پی از رئیس دولت یازدهم. این انتقادها به اندازه‌ای این روزها شدت یافته است که روز گذشته برخی از ائمه جمعه به دفاع از عملکرد تیم هسته‌ای پرداخته و به‌نوعی حمایت خود را از دولت اعلام کردند.

با این حال سخنان 17 خرداد ماه حسن روحانی رئیس‌جمهوری در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست همچنان نقطه مشترک بسیاری از انتقادها را تشکیل می‌دهد. به گزارش «ایسنا»، حسن روحانی در همایش مذکور گفته بود: «ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند. آنها که ملت ما را تحریم کرده‌اند ظلم بزرگی مرتکب شده‌اند؛ اما عده‌ای در داخل هم نمی‌دانستند تحریم چیست.» بیان این سخنان کافی بود تا موج تازه‌ای از انتقادها به روحانی شکل بگیرد. دو سال پیش هم وقتی رئیس‌جمهوری منتقدان توافق ژنو را کم سواد توصیف کرد از سوی برخی از چهر‌های سیاسی منتقد دولت با انتقاد بسیاری روبه‌رو شد. این بار اما انتقادها به رئیس‌جمهوری در آستانه دو ساله شدن دولت یازدهم صورت می‌گیرد. در همین راستا سه روز پیش آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه و ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور از سخنان رئیس‌جمهوری در همایش محیط زیست انتقاد کردند و در سخنانی مشترک «گره زدن همه مسائل و مشکلات کشور به تحریم‌ها و مذاکرات را اشتباهی راهبردی» توصیف کردند. روز پنج‌شنبه نیز آیت‌الله یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری در نشست مشترک اعضای هیات‌رئیسه با مسوولان کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری که در دبیرخانه مجلس خبرگان در قم برگزار شد اعلام کرد که «دولت نباید مسائل جاری و روزمره را به نتیجه مذاکرات گره بزند.» به گزارش «ایسنا» رئیس مجلس خبرگان رهبری در عین حال اظهار کرد: مذاکره‌کنندگان ما مورد اعتماد رهبری و ملت ایران هستند؛ اما اعتماد به گروه مقابل هر روز در حال کاهش است. البته این تنها انتقاد رئیس مجلس خبرگان رهبری از دولت نبود. به گزارش تسنیم وی در این نشست گفت: دیروز شنیدم که آیین بازگشایی ارکستر ملی توسط وزارت ارشاد صورت گرفت یا تجلیل سینماگران از سوی وزیر ارشاد که انجام این کارها با هزینه‌های بالا و همچنین مساله عادی‌کردن موسیقی صحیح نیست. از سوی دیگر روز پنج‌شنبه علی لاریجانی رئیس مجلس هم در شهر ساری، سهم تحریم‌ها در وضع اقتصادی کشور را تنها 20 تا 30 درصد دانست و تاکید کرد: باید دولت همت کند و زمینه‌های رونق اقتصاد و تولید را در کشور برای گذر از تحریم‌های ظالمانه فراهم کند. به گزارش خبرآنلاین، لاریجانی همچنین تاکید کرد: هیچ حزب سیاسی و مسوول داخلی در کشور در مساله هسته‌ای باهم اختلافی ندارند. در ادامه انتقادهای روز پنج‌شنبه از اظهارات حسن روحانی، به گزارش «ایرنا» محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز روز پنج‌شنبه در همایشی در مورد پیوند زدن هر موضوعی به مساله تحریم‌ها گفت: تحریم‌ها بدون شک تاثیرگذار بوده، ولی اینکه فکر کنیم نمی‌توانیم تحریم‌ها را خنثی کنیم و کنار بگذاریم برداشت درستی نیست.

البته دیروز نیز این انتقادها به شکل دیگری و این بار در نماز جمعه برخی از شهرها از جمله تهران و مشهد ادامه داشت. هر چند که حمایت از تیم هسته‌ای و مذاکرات چاشنی این انتقادات بود. در این ارتباط به گزارش «ایسنا» روز گذشته مرتضی آقاتهرانی، نماینده مجلس و سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: گره زدن اقتصاد به مساله هسته‌ای کار درستی نیست. به گزارش «ایرنا» آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد نیز دیروز اظهار کرد: قطعا تحریم‌ها اثر مخرب خود را بر اقتصاد کشور گذاشته، اما باعث استیصال و بیچارگی کشور و ملت ما نشده است. او همچنین تاکید کرد: از زمان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا تاکنون نزدیک به 36 سال می‌گذرد که ایران در محاصره تحریم‌های مختلف قرار دارد؛ بنابراین نمی‌توان گفت که مشکلات فعلی کشور با لغو تحریم‌ها حل می‌شود. او اظهار کرد: قطعا در اینکه تحریم‌ها مخرب بوده، جای تردید نیست و اینکه بگوییم تحریم‌ها اثری نداشته مثل این است که بگوییم بمباران رژیم بعث عراق هیچ خرابی در کشور به بار نیاورد.