امیدواری عراقچی به توافق قبل از 11 تیر
گروه دیپلماسی: در شرایطی‌که مذاکره‌کنندگان ایرانی و طرف 1+5 از روز سه شنبه مذاکرات خود را در هتل «پله کوبورگ» شهر وین برای نگارش متن پیش‌نویس توافق جامع آغاز کرده‌‌اند، از امروز(چهارشنبه) نیز نشست اعراب و باراک اوباما، در استراحتگاه ریاست جمهوری آمریکا در مریلند (کمپ‌دیوید) شروع می‌شود.

از یکسو نمایندگان ایران و ۱+۵ در حال تلاش برای رسیدن به توافق هستند و از سوی دیگر اوباما شیوخ عرب را به کمپ دیوید دعوت کرده تا با ارائه تسلیحات و تضمین‌های امنیتی، حمایت‌شان را نسبت به توافق احتمالی با ایران کسب کند. ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده که مساله هسته‌ای ایران در نشست کمپ دیوید مورد بررسی قرار می‌گیرد. این دور از مذاکرات با هدف تهیه و نگارش متن پیش نویس توافق جامع از روز گذشته در سطح معاونان وزیر خارجه ایران و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شده است و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت. عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران که به این منظور روز سه‌شنبه در رأس هیاتی راهی اتریش شد در بدو ورود به وین در ارتباط با پیش‌نویس تفاهم یا توافق نهایی گفت که «امیدواریم زودتر از دهم تیرماه بتوانیم جمع‌بندی نهایی داشته باشیم.» مذاکرات با گفت‌وگوهای معاونان ظریف و موگرینی آغاز شد. به گزارش خبرگزاری فارس، در این دور از گفت‌وگوها، هلگا اشمید، معاون مسوول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا، به نمایندگی از دیگر کشورها با ایران مذاکره می‌کند و در تماس دائم با بقیه خواهد بود. به نوشته این خبرگزاری، در پایان این دور قرار است روز جمعه نشستی با حضور همه اعضای گروه ۱+۵برگزار شود. عباس عراقچی روز گذشته هنگام ورود به وین در پاسخ به این پرسش که «چند درصد از کار انجام شده» گفت: «خیلی نمی‌توان درصدی اعلام کرد، به هرحال ما اکنون متنی داریم که درمورد بخش نسبتا قابل توجهی از آن حتی درباره همه عباراتش توافق شده، ولی یک بخش از آن هنوز مورد اختلاف‌نظر است.» او ادامه داد: «در برخی از پاراگراف‌ها یک عبارت مورد اختلاف است و در برخی از پاراگراف‌ها یک جمله و بعضی از جاها کل عبارت مورد اختلاف است، ولی بخش قابل توجهی تاکنون به اتمام رسیده‌ است.» پیش‌تر حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به نقل از عباس عراقچی نقل کرده‌ بود که «۲۰ صفحه» از توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران تهیه شده که این صفحات مربوط به «فعالیت‌های هسته‌ای، لغو تحریم‌های ایران و جدول زمانی آن» است. عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در ادامه ابراز امیدواری کرد که زودتر از دهم تیر ماه جمع‌بندی نهایی داشته باشند. به گفته عراقچی مذاکرات جاری در وین، سومین دور از گفت‌وگوها برای نگارش پیش‌نویس تفاهم یا توافق نهایی است و پیش‌تر در وین و نیویورک این مذاکرات انجام شده است. مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای با اشاره به اینکه در نیویورک به نخستین پیش نویس متن دست یافتند، افزود: «این پیش‌نویس براساس مفاهیم و راه‌حل‌هایی است که در لوزان به دست آمده و ما باید به این راه‌حل‌ها و مفاهیمی که در لوزان به دست آمده، وفادار باشیم و تنها در همان چارچوب مذاکره خواهیم کرد و سعی می‌کنیم که به یک متن مکتوب برسیم.» عراقچی ضمن اشاره به عوامل مختلفی در داخل اتاق مذاکرات و خارج از آنکه می‌تواند مانع توافق شود، گفت: «ما با همه این عوامل همزمان در حال مقابله هستیم و مذاکرات را پیگیری می‌کنیم. بسیار امیدوار هستیم حتی قبل از موعد مقرر هم به توافق برسیم.» براساس آنچه این مقام ارشد مذاکره‌کننده اعلام کرد: روز جمعه معاونان وزرای خارجه بقیه کشورها هم به این مذاکرات ملحق خواهند شد و پس از آن یک جلسه جمعی برگزار می‌شود. در پی تفاهم لوزان، قرار است ایران و قدرت‌های جهانی تا روز ۱۱ تیرماه آینده به سند جامع و فراگیر توافق نهایی دست پیدا کنند.

ملاقات دوجانبه ایران و آمریکا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، همان‌‌گونه که از بیانیه روز دوشنبه وزارت خارجه آمریکا برمی‌آید تیم آمریکایی که قرار است به دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای وین ملحق شود روز چهارشنبه به ریاست وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، راهی وین می‌شود. تیم آمریکایی شامل نمایندگان شورای امنیت ملی رئیس‌جمهوری و کارشناسان کنترل تسلیحاتی است و علاوه بر این، کارشناسانی در حوزه‌های انرژی، عدم اشاعه سلاح هسته‌ای و امور تحریم‌های اقتصادی نیز این هیات را همراهی می‌کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، عباس عراقچی نیز در زمان ورود خود به وین اعلام کرد که «روز پنج‌شنبه ملاقات دوجانبه‌ای با آمریکایی‌ها و یک قرار ملاقات هم با هیات چینی در همان روز داریم.»

گفت‌وگوی اوباما و پادشاه سعودی

همزمان با این تحولات، سلمان، پادشاه عربستان سعودی که در اقدامی غیرمنتظره سفر خود را به واشنگتن برای شرکت در نشست کمپ دیوید لغو کرده است، در تماس تلفنی با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت‌وگو و دو طرف بر اهمیت حصول یک توافق جامع تاکید کردند.

به گزارش «ایسنا» پادشاه عربستان که سفر خود را برای شرکت در نشست کمپ دیوید لغو کرده است، در این تماس تلفنی از رئیس‌جمهوری آمریکا عذرخواهی کرد و گفت که محمد بن نایف ولیعهد خود را برای حضور در این نشست فرستاده است. ظاهرا هدف از نشست کمپ دیوید اطمینان دادن به کشورهای عرب هم‌پیمان آمریکا در حوزه خلیج‌فارس درخصوص شماری از مسائل از جمله مذاکرات با ایران و ناآرامی‌ها در چند کشور عربی است. ملک سلمان و اوباما علاوه بر این بر اهمیت حصول یک توافق جامع هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ که راستی آزمایی ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند، تاکید کردند. تصمیم پادشاه عربستان برای فرستادن ولیعهد خود به واشنگتن با هدف شرکت در نشست کمپ دیوید که قرار است در روزهای ۱۳ و ۱۴ ماه مه برگزار شود واکنش زیادی را در جامعه بین‌الملل برانگیخته است. برخی کارشناسان معتقدند که این اقدام ملک سلمان نشان‌دهنده نارضایتی عربستان از عملکرد آمریکا در عرصه بین‌الملل و وخامت روابط واشنگتن و ریاض است. همچنین ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که مساله هسته‌ای ایران و عملکرد این کشور در منطقه به علاوه مسائل دیگر منطقه‌ای و بین‌المللی در نشست کمپ دیوید مورد رایزنی قرار گیرد.

رایزنی مسکو و واشنگتن

از سوی دیگر ماری هارف، در نشست خبری روز دوشنبه خود تایید کرد: جان کری وزیر خارجه این کشور قرار است در سفرش به روسیه با مقامات بلندپایه این کشور همچون ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کند. هارف در این باره گفت: «کری که روز ۱۲ ماه مه (سه شنبه) با مقامات روس دیدار می‌کند، قرار است درباره‌ مسائل مختلف دو جانبه و منطقه‌ای شامل ایران، سوریه و اوکراین رایزنی کند.» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: «با توجه به اینکه ما به ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئن برای حصول یک توافق هسته‌ای با ایران نزدیک می‌شویم و روس‌ها در این مساله در کنار ما قرار داشتند و به علاوه ادامه ناآرامی‌ها در اوکراین لازم است درباره‌ این مسائل با مقامات روسیه گفت‌وگو شود.»