گروه دیپلماسی: مذاکرات هسته‎ای ایران و گروه ۱+۵ در شرایطی روز گذشته با برگزاری نشست جامع میان معاونان دو طرف در محل نمایندگی اتحادیه اروپا در ژنو پایان یافت که اخبار مثبتی از فضای مذاکرات هسته‌ای منتشر شده‌است. نشست جامع روز گذشته میان معاونان وزرای امور خارجه با هدف جمع‌بندی و ارزیابی مذاکرات دوجانبه اخیر میان ایران و آمریکا و ایران و روسیه و آخرین تحولات در رابطه با دستیابی به یک توافق کلی برگزار شد و در این دور از مذاکرات، بر خلاف دوره‌های قبلی، محمدجواد ظریف و کاترین اشتون حضور نداشتند. وزیر امور خارجه ایران که شنبه به تهران بازگشت، پیش از ترک ژنو گفت: «اعتقاد جدی دارم که راه برای رسیدن به یک راه‌حل، کاملا هموار و قابل دستیابی است.» او همچنین شامگاه شنبه نیز در گفت‌وگو با یکی از شبکه‎های تلویزیون ایران تاکید کرد که توافق درباره برنامه هسته‎ای ایران تنها زمانی می‎‎تواند امضا شود که کشورهای غربی اعمال فشار بر تهران را متوقف کنند. به گزارش «ایرنا» به نقل از خبرگزاری فرانسه، ظریف افزود: «سیاست فشار و مذاکره قابل‌جمع نیست؛ اگر کشورهای غربی قصد دارند با ایران مذاکره کنند باید تصمیم سیاسی بگیرندکه شاید برای برخی سخت باشد تا دست از فشار بردارند.» عباس عراقچی نیز گفته بود در صورتی که آمریکا حسن نیتش را ثابت کند، توافق در مورد برنامه هسته‎ای ایران امکان‌پذیر است.

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران روز چهارشنبه هفته گذشته به همراه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه برای انجام رایزنی‌ها با هیات مذاکره‌کننده آمریکایی و شرکت در دوازدهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای راهی شهر ژنو شد. در این دور از مذاکرات، ظریف با جان کری، همتای آمریکایی‎اش چهار دور دیدار و رایزنی در ژنو و پاریس داشت. از روز پنج‌شنبه نیز معاونان ظریف و کری رایزنی‎های دوجانبه خود را به مدت سه روز ادامه دادند و در نهایت روز شنبه سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی نشست‌های جداگانه‌ای با هلگا اشمیت، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه برگزار کردند. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران که از بروکسل به پاریس سفر کرده بود، در آنجا با همتای فرانسوی‎اش دیدار کرد و پس از آن به ژنو بازگشت و در ژنو نیز گفت‌وگوی تلفنی با فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا داشت؛ ظریف سپس ژنو را ترک کرد و به تهران بازگشت. خبرگزاری رویترز گزارش داد که ظریف و کری ظرف هفته‌های آینده باز هم به رایزنی می‌پردازند که هنوز محل و زمان دقیق آن مشخص نشده، ولی به احتمال زیاد در ژنو یا وین خواهد بود.

امیدواری پکن

با وجود فشردگی این دور از مذاکرات هسته‎ای اما به روال گذشته، خبری از مذاکرات طولانی دیپلمات‌ها به بیرون درز نکرد و در مورد مذاکرات فقط می‎توان به اظهارنظرهای برخی دیپلمات‏ها اشاره کرد. خبرگزاری رویترز روز یکشنبه به نقل از یک دیپلمات حاضر در مذاکرات هسته‌ای، نوشت که طرفین در این دور از گفت‌وگوها، به‌دنبال ارزیابی روند مذاکرات هستند. همچنین وانگ چون، نماینده چین در گروه ۱+۵، روز گذشته در مورد مذاکرات هسته‎ای با بیان اینکه زمان کمی باقی مانده است، گفت پکن امیدوار است که طرفین از این فرصت تاریخی استفاده کنند. به گزارش رویترز او در ادامه از طرفین مذاکره خواست تا از دو طریق فرصت را مغتنم بشمارند: «نخست، پذیرش یک رویکرد عملگرایانه و منعطف توام با دانایی و دوم نشان دادن حداکثر اراده سیاسی از طریق تصمیمات سیاسی قطعی.»

برای هر سناریویی آماده‌‌‌ایم

از سوی دیگر با وجودی که باراک اوباما در نشست خبری با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، امکان رسیدن به توافق هسته‎ای با ایران را کمتر از ۵۰ درصد خوانده بود، روز گذشته بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: «برای هر شرایطی خودمان را آماده کرده‌ایم اما امیدوار هستیم با نگاه منطقی و اراده سیاسی از سوی طرف مقابل به نتیجه برسیم.» بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: «اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد، راه برای به نتیجه رسیدن باز است.»

پافشاری کنگره

شاید بتوان گفت مهم‌ترین خبرهای هسته‎ای این روزها به جایی دورتر از ژنو یعنی واشنگتن مربوط می‎شود‏؛ «فشارهای کنگره بر باراک اوباما برای اعمال تحریم‎های جدید بر ایران و ابراز مخالفت‎های رئیس‌جمهور آمریکا».

طی این چند روز، دو بار اوباما به کنگره هشدار داده است که تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع نکنند زیرا اگر لایحه تحریمی تازه‎ای را بخواهند تصویب کنند رئیس‌جمهور آن را وتو خواهد کرد؛ اما با وجود تهدیدها و لفاظی‎‏های اوباما، ظاهرا کنگره همچنان بر طبل تحریم‎ها می‎کوبد. سناتور رابرت منندز، معمار تحریم‏های ایران در سنا تاکید کرده است با وجود تهدید اوباما، خواستار تحریم‏ها علیه ایران هستند. به گزارش «انتخاب» به نقل از سی‌بی‌اس، سناتور منندز خواهان آن است تحریم‎هایی را تهیه کنند، اما تا ماه جولای آن را اعمال نکنند. این سناتور آمریکایی افزود با رئیس‌جمهور بر سر این موضوع اختلاف اساسی دارد.