گروه خبر: سیدعبد‌الواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت سید محمد خاتمی که پس از استیضاح عبدالله نوری به این وزارتخانه رفت بر این باور است که حمایت اصلاح‌طلبان از دولت یازدهم کاملا راهبردی و استراتژیک است و به مقطع زمانی هم برنمی‌گردد. او که با خبرگزاری مهر گفت‌وگو می‌کرد، درباره تعامل اصلاح‌طلبان با حاکمیت در مقطع کنونی گفت: نکته‌ای که همواره بر آن تاکید کردم این است که اصلاح‌طلبان بخشی از حاکمیت هستند؛ یعنی این‌گونه نیست که حاکمیت در یک مسیر باشد و اصلاح‌طلبان در مسیر دیگری باشند. به باور او جریانات سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب درون نظام که زیر چتر قانون اساسی حرکت می‌کنند و دل‌مشغولی‌ای جز اصول قانون اساسی و تقویت نظامی که برآمده از قانون اساسی است ندارند، بخش‌هایی از نظام هستند.

موسوی لاری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه حمایت اصلاح‌طلبان از دولت تاکتیکی است یا گفتمانی گفت: ما معتقد هستیم در انتخابات ۹۲ یک گفتمان مسلط وجود داشت که نمادش آقایان جلیلی و ولایتی و تا حدودی قالیباف بودند. این جریان همه ارکان اداره کشور در اختیارش بود. یک گفتمان دیگر گفتمان اصلاح‌طلبی بود که اصلاح‌طلبان کاندیدای اصلی‌شان آقای خاتمی و بعد آقای‌هاشمی بود که آنها نیامدند. سرانجام اصلاح‌طلبان با مصلحت‌اندیشی خردورزانه به اجماع رسیدند و آقای روحانی محور اجماع آنها شد.

به گفته او، وقتی اصلاح‌طلبان از آقای روحانی قبل از اینکه رئیس‌جمهور باشد حمایت کردند، با‌لطبع برای تداوم همان آرمان‌ها از آقای روحانی هم حمایت می‌کنند. این حمایت، حمایت تاکتیکی مقطعی نیست، بلکه حمایت راهبردی است. لاری همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه با کناره‌گیری عارف که کاندیدای اصلاح‌طلبان بود آنها به حمایت از روحانی پرداختند که کاندیدای اصلی آنها نبود، گفت: نه عارف و نه روحانی هیچ‌کدام کاندیدای اصلاح‌طلبان نبودند، اصلاح‌طلبان اول روی خاتمی و بعد روی‌هاشمی نظر داشتند که منتفی شد و در نهایت کاندیدایی نداشتند. روحانی و عارف مستقلا و به صورت فردی کاندیدا شدند، عارف چهره اصلاح‌طلب بود و طبعا خیلی از چهره‌های اصلاح‌طلبی نیز به او علاقه‌مند بودند ولی عارف به توصیه اصلاح‌طلبان وارد عرصه انتخابات نشده بود.

موسوی لاری با تاکید بر اینکه حضور در انتخابات یک فرصت و یک تکلیف است، گفت: ما احساس می‌کنیم اگر بخواهیم خدمت کنیم تنها از طریق انتخابات وارد عرصه خدمت می‌شویم، به همین علت ورود به عرصه انتخابات را یک وظیفه ملی تلقی می‌کنیم.

او درباره انتخابات مجلس توضیح داد: الان که انتخابات مجلس نزدیک است اصلاح‌طلبان با نگاه به گذشته و با امید به کم شدن مشکلاتی که در گذشته پیش پایشان بوده است، وارد قصه انتخابات می‌شوند و حضوری فعال خواهند داشت.

لاری با ابراز تاسف از اینکه اصلاح‌طلبان با یک مشکل روبه‌رو هستند و آن استفاده جناح مقابل از ابزارهای خاص برای حذف جریان اصلاح‌طلب است، تاکید کرد: جریان اصولگرا به جای آنکه در فکر رقابت درست باشد و به جای آنکه خود را به آرای مردم عرضه کند و حکمیت نظر مردم را بپذیرد از ابتدا تا انتها به‌دنبال حذف جریان رقیب است و این به الان هم اختصاص ندارد. موسوی لاری ادامه داد: اگر مردم از اصولگرایان کار و عمل ببینند به آنها رای می‌دهند. وی همچنین تشکیل حزب از سوی علی لاریجانی را به فال نیک می‌گیرد و معتقد است این گونه احزابی که از سوی اصولگرایان میانه رو شکل بگیرذ، به استحکام جریان اصولگرایی کمک می‌کند. این عضو مجمع روحانیون مبارز تاکید دارد اصولگرایان باید از چهره‌هایی مانند حجت‌الاسلام ناطق نوری استفاده کنند تا آنها را مدیریت کنند.

او همچنین به اصلاح‌طلبان توصیه می‌کند که با بخش‌های حاکمیت که درگیر مقوله انتخابات هستند ارتباط بیشتری برقرار کنند تا زمینه حضورشان در انتخابات مجلس شورای اسلامی فراهم شود. وی در ادامه گفت‌وگویش به تشریح سازوکار‌های جدید اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس و همچنین تشریح فعالیت‌ها و اهداف شورای مشورتی خاتمی که خودش نیز در آن عضویت دارد، پرداخت.