جهانگیری: وزیر علوم، سیاسی‌کاری نکرده است

گروه خبر: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، چهارشنبه هفته جاری استیضاح می‌شود؛ این خبر را معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری اعلام کرده ‌است. هر چند اعلام خبر اعلام وصول این طرح در مجلس، به گمانه‌ها پایان داد، اما وزیر علوم کابینه روحانی که قرار است با طرح استیضاح ۵۱ امضایی نمایندگان استیضاح شود، همچنان با موجی از حمایت ویژه دولتی‌ها و رئیس‌جمهوری مواجه است؛ علاوه‌بر آنکه حسن روحانی چهارشنبه گذشته فرجی‌دانا را «فردی لایق، دانشمند، تحصیلکرده، مدیر و مدبر و با اخلاق» خواند، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در صفحه «فیس‌بوک» خود به تایید وزیر علوم پرداخته و یک سال مدیریت او را بر دانشگاه آرام‌ترین دوران معرفی کرده است. او با اشاره به پیگیری برخی نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر علوم تاکید کرد که به داشتن وزیری چون فرجی دانا در حوزه دانشگاهی افتخار می‌کنم. جهانگیری با اشاره به دفاع قاطع رئیس‌جمهوری و اعضای دولت از برنامه‌ها و عملکرد وزیر علوم در آخرین جلسه هیات دولت، فرجی دانا را یک دانشمند به تمام معنا و یک استاد و محقق ممتاز معرفی کرد.به باور معاون اول رئیس‌جمهوری فرجی دانا، سیاسی کار نکرده است؛ جهانگیری با اعلام این موضوع بر این باور است که در عین حال وزیر علوم سرنوشت عجیبی دارد. جهانگیری با بیان اینکه کافی نیست خود آدم سیاسی عمل نکند، بلکه مخالفان هم باید سیاسی نباشند، این سوال را مطرح کرده است که «واقعا چرا از کنار این خصوصیات به سادگی می گذریم؟» حمایت دولتی‌ها از فرجی دانا تا آنجا است که دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام در گفت‌وگو با «ایرنا» با زیر سوال بردن موضوع مطرح شده از سوی استیضاح‌کنندگان مبنی‌بر اینکه سیاست‌های فرجی دانا در وزارت علوم منجر به افزایش تجزیه‌طلبی می‌شود، گفت: «ما این اتهام را به هیچ وجه قبول نداریم و در دانشگاه‌ها نمی‌بینیم.» علی یونسی در این باره از دولت خواست پاسخ تخریب‌ها و نقدها را بدهد.

وزیر علوم پاسخ قانع‌کننده می‌دهد

مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری علاوه‌بر آنکه در گفت‌وگو با «خانه ملت» از حضور رضا فرجی دانا وزیر علوم در جلسه چهارشنبه هفته جاری مجلس برای انجام استیضاح خبر داد، به خبرگزاری مهر گفت: «وزیر علوم در زمان حضور خود در مجلس پاسخ‌های خوبی برای سوالات نمایندگان خواهد داشت.» در همین حال محمدرضا خباز، معاون تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهوری نیز با بیان این نکته که فرجی دانا روز استیضاح قطعا جواب‌های قانع‌کننده‌ای دارد، به «ایسنا» گفت: «وزیر علوم جو امنیتی دانشگاه‌ها را از بین برد. دانشگاه برای پویایی به آرامش و محیط باز برای آزادی بیان و اندیشه نیاز دارد و وزیر علوم دانشگاه‌ها را به وضعیت مطلوب نزدیک کرده است. آنچه خواست رهبری و ملت است این است که نباید نقصانی در پیشرفت‌های علمی به وجود بیاید. به همین منظور باید دانشگاه‌ جوشش و پویش داشته باشد و وزیر علوم هم تاکنون از این پویش حمایت کرده است.»

سه هزار بورسیه غیرقانونی

محمدرضا خباز در گفت‌وگو با «ایسنا» روز استیضاح را روز «افتادن پرده‌ها» و «برملا شدن برخی مسائل» معرفی کرده است. این در شرایطی است که برخی از مخالفان استیضاح، مدعی هستند که اگرچه امضا‌کنندگان استیضاح، «شیوه‌ مدیریت» رضا فرجی‌دانا را در وزارت علوم «خلاف مصالح کشور» معرفی کرده و در ادامه « ایجاد و فراهم‌سازی بستر و ترویج افراطی‌‌گری در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی» را مهم‌ترین دلیل خود برای استیضاح فرجی‌دانا عنوان کرده‌اند؛ اما آنچه استیضاح را برای نمایندگان به موضوعی جدی تبدیل کرده است، پیگیری بورسیه‌‌های غیرقانونی از سوی وزیر علوم است. موضوعی که به یکی از دلایل مهم جدال مجلس و وزارت علوم در چند ماه اخیر بدل شده است؛ مساله‌ای که به اعتقاد بسیاری، وزیر علوم را تا پای استیضاح کشانده است. اهمیت این موضوع تا آنجا است که دولتی‌ها نیز در جلسه چهارشنبه گذشته هیات دولت، به بررسی آن پرداخته و وزارت علوم را موظف به دفاع کامل از حقوق مردم و ساماندهی بورس تحصیلی بر مبنای قانون و حفظ منزلت علمی دانشگاه‌ها و مقابله با تبعیض کردند. در این باره، علاوه ‌بر جواد هروی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که بار دیگر و در گفت‌وگو با «ایسنا» از لزوم روشن شدن تکلیف پرونده سه هزار بورسیه غیرقانونی وزارت علوم دولت احمدی‌نژاد سخن گفته است، «ایلنا»، در گزارشی که مدعی شده در آن به انتشار تخلفات وزارت علوم دولت قبل دست‌زده ادعا کرده است: «با توصیه یکی از معاونان وقت وزارت علوم، ۷۰۰ نفر از افراد عضو برخی تشکل‌های به‌اصطلاح دانشجویی و سایر کسانی که با این مجموعه‌ها در ارتباط بوده‌اند برای استفاده از مزایای بورسیه معرفی شده‌اند.» این خبرگزاری علاوه بر آنچه تخلفات وزارت علوم دولت قبل در حوزه آموزش و اعطای بورسیه تحصیلی به افراد خاص معرفی می‌کند، مدعی است که به اسنادی مبنی بر تخلفات گسترده مالی در برخی دانشگاه‌ها دست یافته است. براساس ادعای «ایلنا» در این گزارش، تنها براساس یکی از این اسناد، مبلغ ۲۰ میلیارد ریال به یکی از دانشگاه‌های کشور ابلاغ اعتبار صورت گرفته است، اما دانشگاه مزبور حق استفاده از این اعتبارات را نداشته و ملزم شده عین اعتبارات دریافتی را به‌صورت بن کارت در اختیار یکی از افراد مورد نظر مدیران وقت وزارت علوم قرار دهد که اکنون هیچ ردی از این بن کارت‌ها و محل هزینه‌ آنها وجود ندارد.