گروه دیپلماسی: بهبود روابط ایران و بریتانیا شتاب بیشتری گرفته‌است. ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، در سخنانی در مجلس عوام این کشور، تصمیم خود به بازگشایی سفارت لندن در تهران را اعلام کرد، اما گفت که سفارتخانه در ابتدا تنها قادر است خدمات محدودی ارائه دهد. او تاکید کرد که به‌زودی اعلامیه‌ای را درباره بهبود روابط دو‌جانبه با تهران صادر خواهد کرد. هیگ همچنین در پاسخ به سوال داگلاس الکساندر یکی از نمایندگان حزب کارگر پارلمان بریتانیا مبنی‌بر اینکه آیا بحران در عراق حضور دیپلماسی فعال در تهران را تضمین می‎کند، گفت که درباره برخی مسائل روز شنبه با وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کرده است. بنابر گزارش رویترز، او افزود: «الکساندر گفت که نیازی به برداشتن یک گام رو به جلوی دیگر در روابط دو‌جانبه وجود دارد و من این مساله را با وزیر خارجه ایران مورد بررسی قرار داده و به‌زودی و درواقع بی‌نهایت زود و قریب‌الوقوع، چیزهای بیشتری را در این باره خواهم گفت.»

به گزارش «ایسنا»، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا روز شنبه تلفنی گفت‌وگو کردند. وزیر خارجه بریتانیا در سخنانی در مجلس عوام این کشور گفت که در گفت‌وگوی تلفنی با ظریف، پیشرفت در بهبود روابط دو کشور و علاقه مشترک به ادامه حرکت به سوی برقراری روابط دوجانبه را بررسی کرده است. گفته شده بود که وضعیت بحرانی عراق و پیشروی نیروهای داعش در این کشور باعث افزایش تماس بین کشورهای غربی و ایران شده است.

ویلیام هیگ در سخنان خود در مجلس عوام یادآور شد که در ماه نوامبر سال گذشته میلادی، یک کاردار غیرمقیم برای ایران منصوب کرد و افزود: «آن زمان گفتم که تصمیم ما به پایان دادن به ترتیبات، مربوط به حفاظت رسمی از منافع دو کشور نشانه افزایش اطمینان به امکان رسیدگی مستقیم به روابط با ایران به‌‌جای ارتباط غیرمستقیم به واسطه سفارتخانه‌های سوئد و عمان است.»

به گفته وزیر خارجه بریتانیا، طی چهار ماه گذشته، ارتباط بین دو دولت گسترش یافته و شماری از مقامات بریتانیایی و ایرانی به پایتخت‌های یکدیگر سفر کرده‌اند. هیگ می‏گوید: «این سفرها به ما امکان داد تا یک رشته اقدامات را جهت بهبود عملکرد سفارتخانه‌های خود به اجرا بگذاریم.»

روابط دیپلماتیک ایران و بریتانیا پس از حمله به سفارت این کشور در تهران در نوامبر ۲۰۱۱ رو به وخامت نهاد. درواقع در پاییز ۱۳۹۰ به‌دنبال حمله گروهی از معترضان به اماکن دیپلماتیک بریتانیا در تهران، دولت بریتانیا تمامی کارکنان سفارت خود را فراخواند و دیپلمات‌های ایرانی را هم از بریتانیا اخراج کرد. به این ترتیب روابط دیپلماتیک رسمی دو کشور در پایین‌ترین سطح پیش از قطع کامل قرار گرفت. از آن زمان به بعد سفارت سوئد در تهران حافظ منافع دولت بریتانیا و سفارت عمان در لندن حافظ منافع دولت ایران شدند. با انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری، ویلیام هیگ با وزیر امور خارجه ایران تماس تلفنی گرفت و دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا هم در نامه‎ای به روحانی پیروزی او را تبریک گفت. ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا، ۱۶ مهر، درباره سیاست‌های این کشور در قبال ایران به پارلمان بریتانیا توضیح داد و گفت: با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود، برای تعیین کاردار غیرمقیم توافق کرده است. پس از آن مقامات دو دولت خواستار بهبود گام‌به‌گام روابط شدند و موضوع تبادل کاردار غیرمقیم اولین بار مهرماه امسال (۱۳۹۲)، پس از دیدار وزرای امور خارجه ایران و بریتانیا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد.در عین حال وزیر خارجه بریتانیا با توجه به اهمیت بازگشایی سفارتخانه‎های دو کشور گفت: «هرگز تردیدی در این مورد وجود نداشته است که درصورت تحقق شرایط لازم، باید در تهران سفارتخانه داشته باشیم.» ویلیام هیگ تاکید کرد که ایران کشوری مهم در یک منطقه متلاطم است و داشتن سفارتخانه در سراسر جهان، حتی در شرایط دشوار، ستون اصلی نگرش دیپلماتیک بریتانیا در سطح جهانی است.

وزیر خارجه بریتانیا با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی خود با ظریف گفت که در این مکالمه نتیجه گرفت که «شرایط برای بازگشایی سفارت در تهران مناسب است، ولی یک رشته ملاحظات اجرایی وجود دارد که باید اول حل و فصل شود و به محض حل و فصل این ملاحظات، در نظر داریم سفارتخانه را نخست با تعداد معدودی کارمند بازگشایی کنیم.» او تاکید کرد که در آغاز کار، سفارتخانه تنها قادر به ارائه خدمات محدودی به مراجعان است و فعلا لازم است متقاضیان ایرانی برای دریافت روادید سفر به بریتانیا همچنان به مراکز دیپلماتیک این کشور در ابوظبی یا استانبول مراجعه کنند. هیگ در‌‌عین‌حال گفت که «ایجاد زمینه گسترش ارتباط بین دو ملت اولویتی مهم برای ما محسوب می‌شود و امیدوارم با افزایش تعداد کارکنان و گسترش ظرفیت کاری سفارتخانه در ماه‌های آینده، در این زمینه پیشرفت‌هایی به‌دست آید.»

البته ناگفته نماند بریتانیا شرایطی را برای بازگشایی سفارت خود در تهران اعلام کرده که ازجمله شامل پرداخت غرامت برای خسارت‌های وارده به ساختمان‌ها و اموال سفارت و عذرخواهی به خاطر حمله به سفارت است. همچنین اخیرا به نقل از مجید تخت‌روانچی، معاون وزارت خارجه گزارش شد که جمهوری اسلامی گزینه پرداخت خسارت به دولت بریتانیا را بررسی می‌کند، اما بابت حادثه اشغال سفارت عذرخواهی نمی‌کند.