تقدیر پوتین از رویکرد ایران در مذاکرات هسته‎ای

گروه دیپلماسی- حسن روحانی، رئیس‎جمهوری ایران، در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود، خواستار «اتخاذ تمهیداتی برای عبور هرچه سریع‌تر از مرحله اجرای توافق‌های بیشکک» و رسیدن به «مرحله اقدامات مهم‌تر در روابط دو کشور» شد. در مهرماه سال‌جاری، حسن روحانی و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری ایران و روسیه، در حاشیه نشست سران و رهبران کشورهای گروه شانگهای در بیشکک، پایتخت قرقیزستان، ملاقات کردند و گفته شد که یک رشته توافقات در زمینه همکاری‌های نظامی و هسته‌ای بین دو کشور به دست آمده است؛ ظاهرا روحانی در گفت‌وگو با پوتین، اجرایی شدن این توافق‌ها را مطرح کرده است. همزمان، جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا، پنج‌شنبه ۱۳ مارس با حضور در کمیته تخصیص بودجه سنا گفت که تحریم‎های آمریکا علیه ایران به قوت خود باقی است و واشنگتن این پیام واضح را به دیگر کشورها ارسال کرده است که ایران برای تجارت آزاد نیست. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری رویترز، کری، خطاب به سناتورهای آمریکایی تاکید کرد که رژیم تحریم‎های سرسختانه واشنگتن علیه ایران به‌دلیل توافق اولیه به دست آمده بین ایران و ۶ قدرت جهانی تضعیف نشده است.

این در شرایطی است که در گفت‌وگوی تلفنی روحانی و پوتین، رئیس جمهوری ایران درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ که روسیه نیز عضوی از آن است، گفت که دو طرف در مرحله مهمی برای رسیدن به مذاکرات نهایی قرار دارند. او نقش روسیه در این مذاکرات را مثبت دانست و گفت: «امیدوار است سایر اعضای مذاکره‌کننده هم با تعامل سازنده و عمل دقیق به تعهدات خود، به حل سریع‌تر مساله کمک کنند.» براساس این گزارش، پوتین نیز از تسریع در اجرای توافق‌های دو کشور استقبال کرد و گفت برای توسعه همکاری اقتصادی دوجانبه تلاش خواهد کرد.

همچنین دفتر رئیس‌جمهوری روسیه هم با انتشار یک اطلاعیه خبری، گفت که پوتین در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی از رویکرد مثبت ایران در مذاکره با ۶ قدرت جهانی تقدیر کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، رئیس‌جمهوری روسیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی از «تسریع در اجرای توافق‌های انجام شده در بیشکک» استقبال کرد و به «تشریح برخی از اقدامات انجام گرفته از سوی مسوولان روسی در همین چارچوب به‌ویژه در حوزه مسائل اقتصادی» پرداخت.

ولادیمیر پوتین همچنین وعده داد که کشورش همه تلاش خود را می‌کند تا «موضوع هسته‌ای ایران به نتیجه نهایی برسد.»

در این گفت‌وگوی تلفنی، دو طرف درباره بحران اوکراین نیز مذاکره کردند و رئیس‎جمهوری روسیه تاکید کرد که «هر نوع راه حلی برای بحران اوکراین باید منافع و اراده مردم تمامی این کشور را در نظر بگیرد.»

ولادیمیر پوتین در پایان از همتای ایرانی خود برای شرکت در نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر که سپتامبر سال جاری در آستاراخان برگزار می‌شود، دعوت کرد. حسن روحانی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ۲۲ مهر سال جاری، در حاشیه سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که در بیشکک، پایتخت قرقیزستان، برگزار شد، برای نخستین بار با یکدیگر دیدار کردند.

در آن هنگام، «صدای روسیه» به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، خبر داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور و حسن روحانی قرار است درباره همکاری‌های نظامی و تکنولوژیک میان دو طرف گفت‌وگو کنند. این روزنامه نوشته بود که رئیس‌جمهور روسیه تصمیم گرفته است تا موضع خود را درباره ارائه تسلیحات استراتژیک و پیشرفته به ایران نرم‌تر کند.

مذاکرات دوستانه ایران با روسیه و چین

قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ روز دوشنبه ۲۶ اسفند در وین آغاز شود و در روزهای اخیر، عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه و سرپرست مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی، مذاکراتی را با مقامات روسی و چینی انجام داده است. عراقچی روز چهارشنبه در مسکو با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، در مورد مذاکرات هفته آینده گفت‌وگو کرد و روز پنج‌شنبه برای دیدار با مقامات چینی عازم پکن شد. او درباره این سفرها به «ایرنا» گفت: «پیش از مذاکرت آتی وین احساس شد ضرورت دارد بحث‌های نزدیک‌تری با دوستان در مسکو و پکن انجام شود که این سفرها طراحی شد.» عراقچی در مورد دستور کار مذاکرات وین نیز گفت: «مباحث اقتصادی در این مذاکرات صرفا در چارچوب مسائل هسته‌ای از جمله رفع تحریم‌های نفتی و بانکی مطرح خواهد شد و وارد موضوعات دیگر نخواهیم شد.»

جان‌کری درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران

در مسیر درستی قرار گرفته‎ایم

جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در کمیته تخصیص بودجه سنا حاضر شد تا به نگرانی سناتورها درباره بهره‌مندی ایران از تعلیق تحریم‌ها پاسخ دهد. جان کری در این جلسه تاکید کرد که دولت اوباما به دقت در حال سنجش جدیت و اراده دولت روحانی در مذاکرات هسته‎ای است. او گفت: «ما باور داریم که در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم؛ اما نمی‌توانم بگویم که در نهایت چه می‌شود.» به گزارش انتخاب، کری در ادامه افزود: «ایران تصمیم‌های بسیار دشواری را پیش رو دارد. تصمیم‌های بسیار مشکلی که باید در جهت همراهی با استانداردهای بین‌المللی و به‌منظور ایجاد اطمینان درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود اتخاذ کند.» کری که در نشست یکی از کمیته‎های فرعی سنای آمریکا سخن می‎گفت، تاکید کرد: «ما کاملا روشن کرده‌ایم که ایران برای انجام معاملات تجاری آزاد نیست...آنها هم این موضوع را پذیرفته‌اند. آنها توافقات را نقض نمی‌کنند.» کاهش تحریم‎ها موجب شکل‌گیری رقابتی بین شرکت‎های غربی جهت بررسی فرصت‎های انجام فعالیت اقتصادی در بازار ایران شده است. ماه گذشته ایران میزبان بیش از ۱۰۰ مدیر از بزرگ‌ترین شرکت‌های فرانسوی بود. اما آمریکا و دولت‏های غربی تمایل دارند این‌گونه نشان دهند که به‌رغم گفت و گوهای دیپلماتیک، فشارها بر ایران همچنان بالاست. کری ادامه داد: «من شخصا با وزرای خارجه کشورهایی که شنیده‎ایم احتمال دارد هیات‎های تجاری (به تهران) اعزام کنند، در تماس بوده‎ام.»

تقدیر پوتین از رویکرد ایران در مذاکرات هسته‎ای