محدود به واردات از کشورهای خاصی نیستیم

گروه دیپلماسی- در پی دستیابی ایران و گروه ۱+۵ به توافق ژنو، شاهد لغو و کاهش برخی تحریم‏های ناعادلانه‎ای که علیه ایران وضع شده بود، هستیم. این در شرایطی است که با وجود دستاوردهای ملموس این مذاکرات همچنان برخی در داخل کشور انتقاداتی را مطرح و سعی می‎کنند و دستاوردهای این توافق‌نامه را زیر سوال ببرند. همچنان‌که روز شنبه ۱۷ اسفند ماه، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه‏ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به انتقاد از نحوه اجرای توافق ژنو پرداخت و در این نامه از اینکه اسامی شرکت‎های طرف معامله با ایران باید به تایید آمریکا برسد، انتقاد کرد. به گزارش «ایرنا»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه خود آورده بود: «یکی از تعهدات حریف، آزاد کردن بخش اندکی از دارایی‏های بلوکه شده در کشورهای خریدار نفت از ما بوده است. اگر در مذاکرات از حریف بپذیریم که بانک‎های داخلی و خارجی را در معاملات با این ارزها، باید با توافق او معلوم کرد، ممکن است وجهی از نظر توافقات پیشین داشته باشد. ولی چه توجیهی دارد که ما شرکت‎هایی را که می‎خواهیم از آنان خرید کنیم، به تایید آمریکا برسانیم؟»

توکلی در این نامه خطاب به روحانی ادامه داده است: «آیا جناب‌عالی اطلاع دارید که وزارتخانه ذی‌ربط هشت شرکت خارجی را برای خرید کالاهای اساسی از طریق وزارت خارجه به ۱+۵ معرفی کرده و آنان تنها ۴ شرکت را پذیرفته‎اند؟ آیا خبر دارید که مالکین هر چهار شرکت آمریکایی هستند؟ آیا می‎دانید این چهار شرکت در دوران دفاع مقدس به ما کالاهای اساسی نمی‎فروختند؟»

به دنبال مطرح شدن این صحبت‎ها، روز گذشته عباس عراقچی عضو هیات مذاکره کننده هسته‏ای در پاسخ به این انتقاد توکلی تاکید کرد که بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو، ایران برای تامین کالاهای مورد نیاز خود به هیچ وجه محدود به خرید و واردات از شرکت یا شرکت‎ها در کشورهای خاصی نیست، بلکه «طرف‎های مقابل تجاری را تنها خود انتخاب می‏‎کند.»

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه درباره برخی اخبار مربوط به جزئیات روند اجرای طرح اقدام مشترک ژنو از جمله اجبار ایران به خرید و واردات از کشورهای خاص گفت: «محدودیت‎هایی براساس تحریم‎های غیرعادلانه در سال‏های گذشته بر تجارت ایران تحمیل شده است که درچارچوب توافق ژنو بخش قابل توجهی از این تحریم‎ها در حال رفع است.»

او همچنین افزود: «حفظ استقلال و عزت ملی همواره مهم‎ترین هدف وزارت امور خارجه، به‌خصوص در مذاکرات ۱+۵ بوده است و جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه پیشنهادهایی را که کوچک‌ترین خدشه‎ای به استقلال و عزت کشور وارد نماید، نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.»

همچنین از دیگر مباحثی که پس از توافق‌نامه ژنو مطرح بوده بحث نظارت بیشتر بر روند کار مذاکره‌کنندگان و علنی شدن متن مذاکرات است. همچنان‌که چندی پیش اسماعیل کوثری، یکی از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی در مصاحبه‎ای از تشکیل هیات نظارت بر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران سخن گفت. این در شرایطی است که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه همه روند مذاکرات را به مجلس اعلام می‎کند. در این زمینه توکلی در ادامه این نامه خطاب به رئیس جمهوری آورده: «ما به سردارانی که در خط مقدم به دفاع از منافع ملت مشغولند، اعتماد داریم؛ ولی آنان را مصون از اشتباه نمی‎دانیم و از جناب‌عالی که فرمانده هستید، انتظار مراقبت بیشتری داریم. لطفا دستور فرمایید اینجانب و ملت را از نتیجه اقدامات مطلع فرمایند.»