گروه خبر- معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از برگزاری نشست دولت با اقتصاددانان پس از اتمام بودجه خبر داد. «محمد باقر نوبخت» در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» با بیان این مطلب افزود: «با توجه به ظرفیت عظیمی که در جامعه اقتصاددانان کشور نهفته است قصد داریم پس از اتمام بررسی بودجه در مجلس نشستی با اقتصاددانان داشته باشیم و نظر آنها را درخصوص برنامه اقتصادی دولت جویا شویم.»

معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که برخی اقتصاددانان معتقدند دولت باب گفت‌و‌گوی خود را با آنها بسته است، گفت: «از قول بنده به اقتصاددانان عزیز بگویید که ان‌شاءا... پس از اینکه نمایندگان مجلس کار بررسی بودجه را به پایان رساندند و دولت از این کار مهم فارغ شد، نشستی با آنان برگزار خواهیم کرد.»او گفت: «برخی انتقاد می‌کنند که دولت تنها از یک طیف خاص اقتصادی در ترکیب خود استفاده کرده است که چنین مطلبی صحت ندارد و اگر این‌گونه بود برخی از اقتصاددانان در دولت حضور نداشتند.» در همین رابطه نیز وزیر کار از آغاز گفت‌و‌گو با اقتصاددانان در قالب «گفت‌و‌گوهای اجتماعی» خبر داد. علی ربیعی نیز در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: «طرحی با عنوان «گفت‌و‌گوی اجتماعی» در وزارت کار شروع شده که از این طریق با کارشناسان و صاحب‌نظران به گفت‌و‌گو می‌نشینیم و نظر آنان را جویا می‌شویم.» ربیعی گفت: «یکی از اهداف این طرح نیز گفت‌و‌گو با اقتصاددانان است که به‌زودی آن را اجرایی می‌کنم و تا چند روز آینده با دعوت از برخی چهره‌های سرشناس به‌طور خصوصی ملاقات خواهم کرد.» در طرح گفت‌و‌گوهای اجتماعی که چند هفته‌ای است شروع شده، دولتمردان با نخبگان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. تاکنون رئیس‌جمهور و برخی از وزرا جلسات مختلفی با هنرمندان، ورزشکاران و فعالان مدنی برگزار کرده‌اند تا نظرات آنان را به‌طور تخصصی جویا شوند. شنیده‌ها حاکی از آن است که رئیس‌جمهور هفته آینده نیز در ادامه طرح گفت‌و‌گوی اجتماعی با اقتصاددانان و کارآفرینان دیدار خواهد کرد تا به این ترتیب نخستین جلسه تخصصی در این خصوص برگزار شود. موسسه عالی آموزشی و پژوهشی مدیریت و برنامه‌ریزی به ریاست مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور نیز به اتاق فکری تبدیل شده تا اقتصاددانان کشور با نگاه‌های مختلف در نشست‌های گوناگون موضوعات اقتصادی کشور را مورد بحث و بررسی قرار دهند. این موسسه در هفته‌های اخیر میزبان طیف‌های گوناگون سیاسی و اقتصادی بوده و بحث هدفمندی یارانه‌ها را در قالب چهار جلسه با حضور ۱۲ اقتصاددان کالبد‌شکافی کرده است. به نظر می‌رسد دولت یازدهم قصد دارد با برقراری دیالوگی سیستماتیک از نظریات همه اقتصاددانان استفاده کند و گفت‌و‌گو با آنان را جزو برنامه‌های خود برای تدوین سیاست‌های اقتصادی قرار دهد. تاکنون طیف‌های مختلفی از اقتصاددانان در دولت مشغول به‌کار شده‌اند و عمده تمرکز خود را روی اصلاح قانون هدفمندی یارانه‌ها گذاشته‌اند تا سال آینده در این خصوص لایحه‌ای جامع را به مجلس تقدیم کنند. پیش‌بینی‌ها از آن حکایت دارد که نخستین جلسه دولت با اقتصاددانان تا پیش از پایان یافتن سال جاری برگزار شود و در فضایی آزاد آنان نقدهای خود را به رویکردهای اقتصادی دولت بیان کنند.

فرشاد مومنی: دیدار‌ها نمایشی نباشد

در همین رابطه فرشاد مومنی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه به «دنیای اقتصاد» گفت: «اگر جلسه‌ای که قرار است با اقتصاددانان برگزار شود با برنامه و ضابطه‌مند باشد می‌تواند برگزاری چنین جلسه‌ای مفید واقع شود، اما اگر قرار باشد جلسه‌ای نمایشی را تشکیل دهند تنها خاصیتش دید و بازدید اقتصاددانان با یکدیگر است و نفعی برای کشور به دنبال نخواهد داشت.»

او گفت: «دولت باید از افرادی که در حوزه‌های خاصی کار کرده‌اند دعوت به عمل آورد و از آنان بخواهد روی موضوع مشخصی کار کنند و نتایج تحقیق شان را در جلسه‌ای به گفت‌وشنود بگذارند.»

مومنی افزود: «متاسفانه دولت کنونی برخی روش‌های دولت احمدی‌نژاد را ادامه می‌دهد به طوری که انسان احساس می‌کند این دولت نیز جا پای دولت قبل گذاشته است که باور این قضیه خیلی غم‌انگیز است.» این عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه با اشاره به نقدی که اخیرا به بودجه ۹۳ داشته است، گفت: «در آن نقد، پنج مولفه اساسی را به عنوان چالش‌های روز اقتصاد ایران مطرح کردم و گفتم بازنگری در ساختار هزینه‌های دولت، بازآرایی پرداخت حقوق و دستمزدها، تجدیدنظر در خصوصی سازی‌ها و پس گرفتن شرکت‌های واگذار شده، شفاف شدن فرآیند تخصیص منابع و توزیع رانت و توجه به تولید مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد ایران هستند و تا رفع نشوند نمی‌توان از وضعیتی که امروز دچار آن هستیم خارج شویم.»

او افزود: «به دولت توصیه می‌کنم نشست خود را با اقتصاددانان به‌گونه‌ای تنظیم کند که وجه نمایشی آن حتی‌الامکان کم شود و دستاوردهای مفیدی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور به همراه داشته باشد و جمع‌بندی ثمربخشی از مباحث اقتصاددانان صورت گیرد.»

سابقه نشست اقتصاددانان با دولت

نخستین بار، در تیرماه ۱۳۸۵، گروهی از استادان اقتصاد دانشگاه‌های مختلف، با ارسال نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، نسبت به وضعیت اقتصادی کشور و برنامه‌های اقتصادی دولت ابراز نگرانی کرده و هشدار دادند که ادامه سیاست‌های دولت وی، به عقب ماندگی بیشتر کشور منجر شده و فقر و نابرابری را گسترش خواهد داد. در میان ۵۰ اقتصاددانی که این نامه را امضا کرده بودند؛ نام محمد ستاری‌فر و حمیدرضا برادران شرکا، روسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت محمد خاتمی، احمد میدری و علی قنبری نمایندگان سابق مجلس و اقتصاددانانی چون مهدی تقوی، بهروز هادی زنوز، فرشاد مومنی، علی رشیدی، محمدقلی یوسفی، محسن رنانی و عبدالحسین ساسان به چشم می‌خورد. بازخورد این نامه با پاسخ مثبت احمدی‌نژاد همراه بود که وی اقتصاددانان را به نشست مشترکی در نهاد ریاست‌جمهوری دعوت کرد. گرچه بسیاری از کارشناسان اقتصادی به این نشست «دعوت نشدند» و برخی از دعوت شده‌ها نیز، به این نشست «نرفتند» اما در تیر ماه ۸۶ نخستین نشست مشترک احمدی‌نژاد با اقتصاددانان برگزار شد و البته این اولین و آخرین نشستی بود که رئیس دولت نهم با اقتصاددانان داشت. پس از آن، نه احمدی‌نژاد و نه هیچ‌ یک از اعضای کابینه وی حاضر نشدند بار دیگر در نشستی مشترک رودرروی کارشناسان اقتصادی بنشینند و نظرات آنها را درباره وضعیت اقتصادی کشور بشنوند.