به توافق نهایی نزدیک شدیم

دنیای اقتصاد- مری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به گفت‌وگوهای کارشناسی اخیر ایران و ۱+۵ گفت: «پیشرفت خوبی در گفت‌وگوها درباره اجرای توافق ژنو داشته‌ایم.» هارف درخصوص اجرای توافق نامه ژنو تصریح کرد: «گام نهایی در این فرآیند مشورت هیات‌های کارشناسی با پایتخت‌های خود بود تا درخصوص برخی از موضوعات با یکدیگر رایزنی کنند.» هارف با بیان اینکه زمانی که اجرای توافق‌نامه ژنو نهایی شود، در بازه زمانی ۶ ماهه اجرا می‌شود، افزود: «به‌زودی مذاکرات بیشتری در این زمینه خواهیم داشت، ما بسیار نزدیک شده‌ایم، ما تنها باید برخی از جزئیات را نهایی کنیم.» استراو در سفر هیات پارلمانی بریتانیا به تهران بیان کرد

به اجرای توافق ژنو خوش‌بین هستیم

به دنبال لغو تحریم‌ ایران هستیم

گروه دیپلماسی- جک استراو، وزیر خارجه سابق بریتانیا و هیات پارلمانی همراه او، در قالب گروه دوستی پارلمانی بریتانیا و ایران برای نخستین بار طی پنج سال گذشته، بامداد روز سه‌شنبه، وارد تهران شدند. جک استراو در زمان تصدی سمت وزارت خارجه بریتانیا در مذاکرات هسته‌ای اروپاییان با جمهوری اسلامی شرکت داشت.

در آن زمان، سرپرستی مذاکرات هسته‌ای ایران برعهده حسن روحانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و رئیس‌جمهوری فعلی بود. همچنین استراو در سال ١٣٨٢ همراه با وزیران خارجه فرانسه و آلمان در تلاش برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، به تهران سفر کرد.

به گزارش «ایسنا» وزیر خارجه پیشین بریتانیا در دیدار با رئیس و اعضای گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران بریتانیا با تاکید بر حق ایران در استفاده صلح‌آمیز از دانش هسته‌ای گفت که نسبت به اجرایی شدن توافق هسته‌ای اخیر در ژنو بین ایران و گروه ۱+۵ بسیار خوشبین است. لرد نورسن لامونت، عضو دیگر گروه دوستی بریتانیا نیز در همین زمینه گفت: «ما می‌دانیم فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است و تحریم‌های اعمال شده در راستای منافع ایران و غرب نیست، اما باید تلاش کرد با ایجاد اعتماد و شفافیت بیشتر، تحریم‌ها کاملا برچیده شود و ایران اخیرا گام‌های خوبی را در این جهت برداشته است.» همچنین در ابتدای این دیدار عباسعلی منصوری آرانی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و بریتانیا با اشاره به تاریخچه روابط دو کشور از گذشته تاکنون بر فراز و فرودهای روابط دو کشور تاکید کرد و گفت: «با توجه به تمدن‌های غنی هر دو کشور و جایگاه و نقش آنها در هر دو سوی جهان امیدواریم افق‌ نوینی در توسعه مناسبات براساس احترام و منافع متقابل گشوده شود.» به گفته منصوری در یک بررسی اجمالی از تاریخ مناسبات ایران و غرب می‌توان مشاهده کرد که اتخاذ رویکرد‌های دوگانه از سوی غرب و آمریکا در قبال موضوعاتی همچون هسته‌ای، تروریسم، منافقین و زرادخانه سلاح‌های کشتار جمعی رژیم صهیونیستی در جهت کاهش اعتماد ملت ایران برای گسترش روابط تاثیر بسزایی داشته است. او در رابطه با برنامه هسته‏ای ایران ابراز امیدواری کرد طرف‌های اروپایی و آمریکایی با عمل به تعهدات هسته‌ای اخیر در ژنو به اجرایی شدن توافق هسته‌ای کمک کنند. همچنین منصوری آرانی می‌گوید: یکی از موضوعاتی که در این دیدار راجع به آن صحبت شد مساله سوریه بود و گفته شد که راه‌حل سیاسی باید جایگزین راه‌حلی که هم‌اکنون در پیش است، شود.

به گزارش شبکه خبر، هیات پارلمانی بریتانیا متشکل از چهار عضو مجالس لردها و عوام این کشور که بامداد سه‌شنبه، ١٧ دی (٧ ژانویه)، دیدار رسمی خود از ایران را آغاز کرده، قرار است طی اقامت در تهران، با گروهی از نمایندگان مجلس و مقامات دولتی دیدار و گفت‌وگو کند. این سفر به دعوت گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در مجلس ایران صورت می‌گیرد و جک استراو، نماینده مجلس عوام از حزب کارگر و رئیس گروه دوستی پارلمانی بریتانیا و ایران و وزیر خارجه پیشین این کشور، لرد نورمن لامونت، وزیر پیشین دارایی و عضو مجلس لردها از حزب حاکم محافظه کار و جرمی کوربین و بن والاس، اعضای مجلس عوام به ترتیب از حزب کارگر و حزب محافظه‌کار در آن عضویت دارند. شبکه خبر به نقل از عباسعلی منصوری ارانی، نماینده مجلس و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس گفت که این هیات به مدت سه روز در ایران اقامت خواهد داشت و با شماری از مقامات سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ملاقات خواهد کرد. گزارش‌های دیگر حاکی از آن است هیات بریتانیایی روز جمعه تهران را ترک می‌کند. این گروه برنامه دیدارهای خود را با ملاقات با اعضای ایرانی گروه دوستی پارلمانی دو کشور در روز سه‌شنبه آغاز کرد. منصوری گفته است که در این دیدار، هیات بریتانیایی بر رفع تحریم‌های ایران تاکید کرد. همچنین رئیس اتاق ایران نیز در دیدار گروه فراحزبی روابط پارلمانی بریتانیا با ایران لغو تحریم‌های بانکی و کشتیرانی، تسهیل در صدور ویزا برای تجار ایرانی و حل مشکل بیمه در حمل و نقل را مهم‌ترین عوامل فراهم شدن زمینه برای برقراری مجدد روابط ایران و بریتانیا برآورد کرد. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، در ادامه جک استراو، نیز با تاکید بر خواسته بریتانیا درخصوص لغو تحریم‌ها توضیح داد: «به دنبال آن هستیم که تحریم‎ها علیه ایران هر چه زودتر لغو شوند، ولی این موضوع در یک فرآیند چند جانبه و انجام مذاکرات اتفاق خواهد افتاد. این گروه تلاش می کند که مشکل ویزا و بازگشایی مجدد سفارت این کشور در ایران برطرف شود.»

باهنر: باید از این سفر مواظبت کرد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، در واکنش به سفر وزیر خارجه سابق بریتانیا به تهران گفت: «باید از این سفر مواظبت کرد تا کارهای غیرعرف و غیرمنطقی حتی در میدان دیپلماتیک اتفاق نیفتد.» محمدرضا باهنر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به سفر جک استراو به ایران و در پاسخ به این سوال که آیا دعوت از جک استراو از سوی دولت بوده است یا مجلس گفت: رئیس گروه دوستی مجلس از او برای سفر به تهران دعوت کرده است. باهنر با اشاره به مشکلاتی که در جریان سفر هیات دیپلماتیک اروپایی به وجود آمد، تاکید کرد: قاعدتا باید دقت بیشتری شود که سوءاستفاده‌هایی از این سفر صورت نگیرد؛ به گفته او، جک استراو به فکر منافعش و استفاده از این سفر خواهد بود تا اینکه به فکر منافع ایران باشد؛ لذا باید مواظبت کرد تا کارهای غیر عرفی و غیر منطقی حتی در میدان دیپلماتیک اتفاق نیفتد.

کاردار غیرمقیم بریتانیا به ایران می‌آید

همچنین مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره بازگشایی سفارت ایران و بریتانیا در پی رفت و آمدهای کاردارهای غیرمقیم دو کشور گفت: «ظرف چند روز آینده و در پی سفر جک استراو، کاردار غیرمقیم بریتانیا نیز سفری به ایران خواهد داشت.» او افزود: «تفاهمی که با انگلیس داشته‏ایم این است که یک فرآیند گام به گام را پیش ببریم. بنده اعتقاد دارم که نمی‎توان گذشته را کتمان کرد، ولی باید به آینده نگاه کنیم و در چارچوبی که در سیاست خارجی داریم بر اساس احترام متقابل و از موضع برابر با بریتانیا نیز یک چنین فرآیندی را داشته باشیم.»

تلاش‌های استراو برای بهبود روابط

استراو که طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ میلادی با روحانی که در آن زمان مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بود، تعامل نزدیکی داشت، در‌‌ همان روزهای نخست بعد از اعلام نتایج انتخابات، از رئیس‌جمهوری جدید ایران به عنوان فردی «محترم، مودب و قابل اطمینان» یاد کرد؛ فردی خوش‌مشرب، صریح و عملگرا که به راحتی لبخند می‌زند ولی در عین حال نفوذ کردن در او بسیار دشوار است. استراو همچنین در گفت‌وگویی با بخش فارسی بی‌بی‌سی گفته است که بعد از پیروزی روحانی در حالی که سفارتخانه‌های دو کشور در پایتخت طرف مقابل تعطیل است، از طریق سفارت عمان، برای رئیس‌جمهوری منتخب ایران پیام تبریک فرستاده است. او ابراز امیدواری کرده که روابط ایران و بریتانیا در این دوره بهبود پیدا کند و سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و لندن بازگشایی شوند.

تاکید افخم بر مناسبات پارلمانی ایران و بریتانیا

همچنین مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، در مصاحبه مطبوعاتی روز گذشته‎اش، به سفر این هیات و انتقاداتی که از آن شده بود، اشاره کرد. خانم افخم گفت که این سفر به دعوت گروه دوستی پارلمانی ایران و بریتانیا در مجلس صورت گرفته است. او افزود: «مناسبات پارلمانی مکمل مناسبات رسمی میان دولت‌ها است و ما برنامه‌هایی در سطح پارلمان و وزارت خارجه خواهیم داشت.» افخم تاکید کرد که هیاتی از سنای ایتالیا به ایران آمده و قرار است هیات‌های پارلمانی آلمان، ایرلند و یک هیات از کانادا هم به ایران سفر کند. به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، خانم افخم در مورد سفر هیات کانادایی گفت: «امیدوارم این سفر واقع‌بینی بیشتری در مجموعه تصمیم گیران سیاسی در کانادا ایجاد کند و واقعیت درستی از تحولات ایران برای آنان ترسیم کند.» دولت کانادا سفارت آن کشور در تهران را در سپتامبر سال ٢٠١٢ (شهریور ١٣٩١) تعطیل کرد.

فراز و فرودهای تهران- لندن

از ابتدای انقلاب ایران، روابط ایران و بریتانیا دستخوش فراز و نشیب‌های فراوان همراه با تغییراتی در سطح این روابط بوده است. اولین بحران در روابط دو کشور، چند روز بعد از تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان خط امام پدید آمد. در این زمان بود که تعدادی دیگر از دانشجویان مزبور، به سفارت بریتانیا حمله کرده بودند که با مداخله پلیس، موفق به ورود به سفارت نشدند. مدت کوتاهی بعد از این واقعه بود که بریتانیا تصمیم به خروج کارمندان خود از تهران گرفت و سفارت سوئد را حافظ منافع خود در ایران اعلام کرد. اما در آخرین مورد، در آذر سال ١٣٩٠، تظاهراتی در مقابل مراکز دیپلماتیک بریتانیا در تهران برگزار شد و در جریان آن، افرادی با عبور از صف ماموران انتظامی، وارد این اماکن شدند. ساعاتی بعد، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد که تمامی کارکنان سفارت آن کشور در تهران به بریتانیا باز می‌گردند و به اعضای سفارت جمهوری اسلامی در لندن نیز دستور داد تا فورا خاک این کشور را ترک کنند.

اما به دنبال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور، روابط دو کشور سمت و سوی دیگری پیدا کرد. همچنان که در جریان اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در پاییز سال جاری در نیویورک، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با ویلیام هیگ ملاقات کرد و در تماس‌های بعدی، اعلام شد که دو طرف تمایل خود را به تلاش برای بهبود روابط ابراز داشته‌اند. مبادله کارداران غیرمقیم از جمله گام‌هایی است که در این زمینه برداشته شده است.