تاکید ظریف و اردوغان بر حل بحران سوریه

هر چه به ۲۲ ژانویه یعنی زمان تعیین‌شده برای برگزاری نشست ژنو ۲ برای حل بحران سوریه نزدیک‎تر می‌شویم، حرف و حدیث‌ها درباره حضور داشتن یا نداشتن ایران در این کنفرانس جدی‌تر می‌شود. در واقع اغلب دیدارها و گفت‌وگوهای روزهای اخیر به نوعی درگیر این موضوع بوده که ایران در ژنو ۲ شرکت می‌کند یا خیر. در این رابطه جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا همچنان بر مواضع کشورش تاکید دارد، اما با نوعی تغییر لحن گفته که ایران می‌تواند در حاشیه گفت‌وگوهای ژنو۲ برای صلح در سوریه، نقشی مفید ایفا کند. این درحالی است که پیر فرناندو کاسینی، رئیس کمیته خارجی مجلس سنای ایتالیا در دیدار با علاءالدین بروجردی، رئیس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از مشارکت ایران در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه حمایت کرد. از دیگر سو محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز شنبه طی سفری یک روزه به ترکیه، در دیدار با مقامات ترک گفت ترکیه به تلاش برای برگزاری نشست ژنو ۲ ادامه خواهد داد و با ایران گام‌های مشترکی را برخواهند داشت.

گام‌های مشترک ایران و ترکیه برای حل بحران سوریه

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بعدازظهر روز شنبه بنا به دعوت احمد داوود اوغلو، همتای ترک خود برای انجام دیدار رسمی از ترکیه، عازم استانبول شد. او در این سفر یک روزه با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، نیز در دفتر کاری او در سرای «دولما باغچه» دیدار و گفت‌وگو داشت؛ مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، محور گفت‌وگوهای ظریف و اردوغان بود. رایزنی درباره تحولات منطقه و جهان اسلام به خصوص اوضاع در سوریه، عراق، افغانستان و مصر از جمله محورهای مذاکرات این دو مقام بود و طرفین، بحران سوریه تقویت مواضع مشترک و اتخاذ گام‌های مشترک برای کمک به حل و فصل این بحران را مورد رایزنی و تاکید قرار دادند. در این رابطه ظریف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با داوود اوغلو، گفت: «مذاکرات دو کشور برای رسیدن به یک راه‌حل که مردم سوریه بر اساس آن به تفاهم برسند، ادامه خواهد داشت.» او افزود: «دولت‌های خارجی نیز باید برای رسیدن به تفاهم در سوریه و پایان بخشیدن به درگیری‌ها در این کشور کمک کنند، ضمن اینکه به آرای مردم سوریه نیز باید احترام گذاشته شود.» همچنین به گزارش «ایلنا» به نقل از روزنامه حریت، ظریف با مثبت ارزیابی کردن روابط تهران و آنکارا، تاکید کرد که هدف اصلی سفر او به ترکیه، تحکیم روابط دوجانبه است. به گفته ظریف، ایران و ترکیه به‌رغم برخی اختلاف‌نظرها، در بسیاری از موارد موضع مشترکی دارند. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری آناتولی، در این دیدار که احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز حضور داشت، طرفین با ابراز خرسندی از گسترش مناسبات و افزایش سطح همکاری‌های فی‌مابین در ماه‌های اخیر، درباره فراهم کردن مقدمات و زمینه‌های گسترش بیشتر همکاری‌ها تا زمان سفر آتی اردوغان به تهران مذاکره و تبادل نظر کردند.

هشدار ظریف نسبت به دخالت در روابط تهران-آنکارا

از دیگر سو، وزیر خارجه ایران در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، خواستار دخالت نکردن کشورهای ثالث در روابط ایران و ترکیه شد. ظریف گفت: «ضروری است که کشورهای ثالث از دخالت در روابط دو کشور همسایه ایران و ترکیه که به سود مردم دو کشور و صلح و ثبات در منطقه است، خودداری کنند تا این روابط سیر صعودی خود را داشته باشد.» به گفته ظریف، از آغاز استقرار دولت جدید در ایران، ارتباطات مقامات دو کشور گسترش یافته و در آینده نزدیک اردوغان به تهران سفر خواهد کرد. ظریف به تفاهم رسیدن دو کشور درخصوص تشکیل شورای عالی همکاری را نشان دهنده روابط خوب دو کشور دانست. در رابطه با بحث تبادلات تجاری نیز وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد، رسیدن به ۳۰میلیارد دلار تبادلات تجاری بین ایران و ترکیه قابل دسترسی است. همچنین در این کنفرانس وزیر امور خارجه ترکیه نیز از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ ابراز خرسندی کرد و گفت: «ترکیه از این مذاکرات حمایت کرده و می‌کند و امیدوارم این گفت‌وگوها به صورت سازنده ادامه داشته باشد.» اوغلو درباره تحولات سوریه بر همکاری های نزدیک ایران و ترکیه تاکید و گفت:«دو کشور پیش از این نیز خواستار اعلان آتش بس در سوریه شده بودند و ما خواستار پایان خونریزی‌ها در این کشور هستیم.» وزیر امور خارجه ترکیه درباره برگزاری نشست ژنو ۲ نیز گفت: به تلاش برای برگزاری این نشست ادامه خواهند داد و با ایران گام‌های مشترکی را برخواهند داشت. او به مذاکراتش با همتای ایرانی خود درباره تحولات عراق نیز اشاره و بیان کرد: «ما امیدواریم که خشونت در عراق هر چه زودتر به پایان برسد و انتخابات این کشور در جوی با آرامش و ثبات برگزار شود و دو کشور ایران و ترکیه در این خصوص نیز به گفت‌وگوهای خود ادامه خواهند داد.»

تاکید کری بر نقش حاشیه‌ای ایران در ژنو ۲

ایالات متحده و گروه‌های مختلف اپوزیسیون سوریه از مدت‌ها پیش مخالف حضور جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوهای صلح سوریه موسوم به ژنو۲ بوده‌اند؛ در این رابطه جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا که در سفر خاورمیانه‌ای خود در سرزمین‌های اشغالی به سر می‌برد، روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیت‌المقدس بار دیگر بر مخالفت واشنگتن با شرکت رسمی ایران در مذاکرات ژنو۲ تاکید ورزید. اما این بار وزیر خارجه آمریکا به نوعی به نقش ایران در حل بحران سوریه اذعان کرد. به گزارش «ایلنا» به نقل از رویترز، کری گفت که هر چند تصور حضور ایران در نشست ژنو در سطح وزرا دور از ذهن است، اما این کشور می‌تواند در روند پیدا کردن یک راه‌ برای بحران سوریه «در حاشیه» ژنو۲، نقشی سازنده ایفا کند. جان کری در ادامه تاکید کرد که ایران به راحتی می‌تواند در گفت‌وگوهای ژنو۲ شرکت کند، به این صورت که خیلی ساده پیش‌شرط های اجلاس ژنو۱ را بپذیرد که مبنای اجلاس ژنو۲ است. به گزارش رویترز، دو مقام ارشد دولت آمریکا می‌گویند، این نخستین بار است که جان کری به طور علنی این امکان را مطرح می‌کند که ایران می‌تواند به نوعی در گفت‌وگوهای صلح سوریه نقش بازی کند، حتی اگر توافق ژنو۱ را امضا نکرده باشد. بر اساس این گزارش، نشست ژنو ۲ قرار است در تاریخ ۲۲ ماه ژانویه در شهر «مونترو» سوئیس آغاز شود.

ایتالیا از مشارکت ایران در ژنو ۲ حمایت کرد

از دیگر سو یک سناتور ایتالیایی نیز گفت که کشورش از مشارکت ایران در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه حمایت می‌کند. به گزارش «ایلنا» به نقل از بی‌بی‌سی، «پیر فرناندو کاسینی» گفت که ایتالیا، همواره بر حضور جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات بحران‌های منطقه‌ای از جمله مسائل عراق، افغانستان و سوریه حمایت کرده است و بر همین اساس ایتالیا از حضور این کشور در مذاکرات ژنو درباره سوریه حمایت می‌کند. کاسینی که رئیس کمیته خارجی مجلس سنای ایتالیا است، این سخنان را در دیدار با «علاءالدین بروجردی» رئیس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در تهران و روز شنبه مطرح کرد. وی همچنین مذاکرات سیاسی را به عنوان راهی برای بحران سوریه توصیف کرد.