از همه می‌خواهیم دولت را همراهی کنند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز پیش از ظهر و بعد از پایان جلسه هیات دولت به جمع خبرنگاران رفت و درباره جلسات اخیر مجمع توضیحاتی ارائه داد. او پیش از طرح سوالات خبرنگاران به مذاکره ایران و ۱+۵ اشاره و تاکید کرد: «غرب در صورتی که ببیند ایران از نظر اقتصادی در حال شکوفایی است، امتیازهای بیشتری به ما خواهد داد». او همچنین با ارزیابی عملکرد آمریکا در این مذاکرات به «رفتار زشت» آنان در سه ماه اخیر اشاره کرد و یادآور شد «نماینده آمریکا در مذاکرات ایران و ۱+۵ هنوز نمی‌داند با سیاست‌های قدیم نمی‌تواند با ایران برخورد کند». محسن رضایی پیش از پاسخ به سوالات خبرنگاران با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی می‌خواهد نشان بدهد که حتی اگر هیچ همکاری بین‌المللی در کار نباشد، اقتصاد کشور می‌تواند شکوفا باشد، گفت: «البته این موضوع هیچ منافاتی با سیاست خارجی فعال ندارد، اگر آمریکایی‌ها و ۱+۵ در مذاکرات ببینند که ایران از نظر اقتصادی در حال شکوفایی است، امتیازهای بیشتری به ما می‌دهند تا اینکه ببینند تحریم‌ها ما را در شرایط نامطلوبی قرار داده است.»

رضایی با اشاره به مذاکرات اخیر ایران و ۱+۵ و همچنین خوش‌بینی‌هایی که در ارتباط با مذاکره و گفت‌وگوی مستقیم با آمریکایی‌ها به‌وجود آمده، یادآور شد: «هنوز در رفتار آمریکایی‌ها در دو سه ماه اخیر حرکت‌های زشتی را شاهد هستیم، به طوری‌که نماینده آنها در ۱+۵ هنوز نمی‌داند که با سیاست‌های قدیم نمی‌توان با ملت ایران برخورد کرد.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت اضافه کرد: «البته ما از همه می‌خواهیم همانطور که تاکنون همراهی کرده‌اند، با دولت همراه باشند؛ چون ما به دولت‌مان اطمینان و اعتماد داریم. حداقل دستاورد مذاکرات این است که ببینیم آیا آمریکایی‌ها با ایران همراهی می‌کنند، حقوق ملت ایران را به رسمیت می‌شناسند و در نهایت تحریم‌ها را برمی‌دارند یا خیر؟ ما به دولت کمک می‌کنیم البته نباید منتظر نتایج این مذاکرات بود.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: «نباید قبل از اینکه به نتیجه‌ای در مذاکرات برسیم، آمریکایی‌ها فکر کنند که ما یک طرفه امتیازها را داده‌ایم؛ چون معلوم نیست کار نتیجه داشته باشد، بنده اعتقاد دارم همه باید حرف و نظر خود را داشته باشند منتها با هدف همکاری با دولت، این موضوع باعث می‌شود که برداشت واقعی از مذاکرات صورت بگیرد.

او در پاسخ به این سوال که اخیرا مخالفت‌هایی از طریق نصب بیلبورد در سطح شهر با مذاکرات اخیر به ویژه مذاکرات ژنو صورت می‌گیرد. آیا نباید تا وصول نتیجه مطلوب از اینگونه موضوعات جلوگیری شود و اگر کار شهرداری است، شورای شهر از این موضوع جلوگیری به‌عمل آورد؟ گفت: البته مرجع پاسخگویی به این سوال شورای شهر است و ما وظیفه‌ای در این خصوص نداریم، اما آزادی همین است.

رضایی در پاسخ به سوال خبرنگاری، درباره سرنوشت بررسی لایحه جرم سیاسی که از سال ۸۴ از سوی رییس وقت قوه قضائیه برای بررسی در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام به این نهاد فرستاده شده بود، گفت: «آنچه در مجمع مورد بررسی قرار گرفته است، سیاست‌های مربوط به نظام انتخابات است و جرم سیاسی توسط ما بررسی نشده است، این موضوع باید در مجلس بررسی شود.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص اینکه آیین‌نامه انضباطی مجمع درباره غیبت‌ها و عدم حضور برخی افراد در طولانی مدت چه ساز و کاری در نظر گرفته است؟ گفت: ما آیین‌نامه انضباطی شبیه برخی نهادها نداریم چون همه افراد عضو مجمع از شخصیت‌های مطرح هستند و جز مواردی که مربوط به کهولت سن و عدم حضور یک عضو در برخی جلسات می‌شود، غالبا همه اعضا در جلسات شرکت می‌کنند. در جلسه این هفته مجمع تشخیص مصلحت نظام حسن روحانی و محمود احمدی‌نژاد حضور نداشتند.