دنیای اقتصاد- مردان کابینه پیشنهادی دولت «تدبیر و امید» به ریاست حسن روحانی پس از یک هفته بحث و بررسی در کمیسیون‌های داخلی مجلس به خانه ملت می‌روند تا نظر رسمی و نهایی مجلس از امروز تا چند روز آینده برای رای اعتماد به وزرا تعیین شود. گمانه‌زنی‌ها و اظهارنظرهای غیررسمی بهارستان نشینان خبر از «رای اعتماد به اکثریت قریب به اتفاق» وزرای پیشنهادی می‌دهد؛ اما به نظر می‌رسد وزرای علوم، کار، نفت و آموزش و پرورش روزهای سختی در مجلس داشته باشند. روحانی و مردانش امروز به بهارستان می‌روند

مجلس در آزمون تعامل با دولت جدید

روزهای سخت وزرای علوم، نفت و آموزش و پرورش

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: «قابل اعتماد» یا «غیرقابل اعتماد» این پرسش اصلی است که تمام هفته گذشته بهارستان‌نشینان در خلال جلسات فراکسیونی و کمیسیونی خود همزمان با بررسی سابقه و برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت تدبیر و امید به آن اندیشیده‌اند، به کدام یک از وزرای پیشنهادی باید «اعتماد» کنند و به کدام نه؟؛ امروز اما کار مجلس پس از یک هفته بحث و بررسی تمام شده است و کابینه پیشنهادی دولت «تدبیر و امید» به ریاست حسن روحانی به مجلس می‌روند تا نظر رسمی و نهایی مجلس از امروز تا چند روز آینده برای رای اعتماد به وزرا تعیین شود.

گمانه‌زنی‌ها و اظهارنظرهای غیررسمی بهارستان‌نشینان اما خبر از «رای اعتماد به اکثریت قریب به اتفاق» وزرای پیشنهادی می‌دهد، اما به نظر می‌رسد وزرای علوم، کار، نفت و آموزش و پرورش روزهای سختی در مجلس داشته باشند. ۴ وزیر کابینه پیشنهادی در حالی بر خط باریک مرز میان رای اعتماد و عدم اعتماد قرار دارند که برخی نمایندگان مجلس معتقدند در بررسی کابینه نگاه «سیاسی» کاملا محسوس است و مواضع وزرا نسبت به «فتنه ۸۸» یا برخی موضوعات مربوط به فعالیت‌های هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی، در رای اعتماد مجلس به آنان موثر است. غلامرضا تاجگردون، نایب رییس کمیسیون بودجه مجلس در این باره به «دنیای اقتصاد»، می‌گوید: از آنجا که نمایندگان بر سوابق و تجربه خوب وزرای پیشنهادی اذعان دارند، با نگاه کاملا سیاسی درباره رای اعتماد به وزرا، حرکت می‌کنند. موسی غضنفرآبادی، عضو فراکسیون اصولگرایان و علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، سوابق سیاسی وزرای پیشنهادی را در رای اعتماد مجلس به آنان بی‌اثر نمی‌دانند. این در حالی است که سایت الف، وابسته به احمد توکلی نسبت به این نگاه مجلس واکنش نشان داده و در یادداشتی با موضوع «وزرای پیشنهادی و فتنه ۸۸» نوشته است: «به اسم اینکه فلان وزیر پیشنهادی آقای روحانی کجا بوده و چرا سکوت کرده و به چه دلیل اعلام موضع نکرده است نمی‌شود اعتماد نکرد و در ایستگاه بهارستان از کابینه پیاده اش کرد. افراد نباید در فتنه اعلام موضع کنند تا تبرئه شوند، بلکه باید اعلام موضع کنند تا بر جامعه تاثیرگذار باشند. در غیر این صورت رسانه و تریبون‌های عمومی دادگاه تفتیش عقاید نیست که هر کس پشت آن قرار بگیرد و سوگند یاد کند که به فتنه آلوده نیست و نسبت به موسوی و کروبی بغض دارد».

از سوی دیگر اغلب نمایندگان مجلس پیش‌بینی می‌کنند که در نهایت، مجلس به یک یا دو نفر از وزرای پیشنهادی رای اعتماد نمی‌دهد و کابینه را یک ضرب روانه پاستور نمی‌کند. در این میان اما نگاه فراکسیونی نیز در مجلس بخش مهمی را تشکیل می‌دهد، فراکسیون رهروان ولایت (فراکسیون اکثریت با حدود ۲۰۰ عضو) به ریاست کاظم جلالی و عضویت علی لاریجانی رییس مجلس همواره نشان داده است که به تصمیمات فراکسیونی پایبند است و نقشی تاثیرگذار در مجلس ایفا می‌کند، کما اینکه در جریان انتخابات هیات رییسه، قریب به ۲۳۰ نفر به علی لاریجانی به عنوان رییس مجلس رأی دادند. این فراکسیون هنوز تصمیم رسمی خود را اعلام نکرده است، اما اغلب اعضای آن همچون محمدرضا باهنر، غلامرضا مصباحی مقدم، علاءالدین بروجردی در اظهارنظرهای یک هفته اخیر خود گفته‌اند که اکثر قریب به اتفاق وزرای پیشنهادی رای اعتماد می‌گیرند. اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس (اقلیت) نیز که ریاست آن برعهده غلامعلی حداد عادل است، با کمی تردید سخن از رای نیاوردن دو یا سه نفر از وزرا می‌زنند این فراکسیون نیز که حدود ۸۰ عضو دارد، هنوز تصمیم رسمی و فراکسیونی خود برای رای دادن به وزرا را اعلام نکرده است. همه این تکاپوی مجلس در حالی است که رییس‌جمهور در کنفرانس خبری هفته گذشته خود گفت که برای دفاع از ۱۸ وزیر پیشنهادی به مجلس می‌رود و تاکید کرد: من به صراحت می‌گویم هیچ‌کس به بنده به‌عنوان رییس‌جمهور فشار نیاورد که کسی را انتخاب کنم و در کابینه قرار دهم و بنده هم کسی نیستم که در شرایط فشار تصمیم بگیرم و این کار را نمی‌کنم. تمام افراد تصمیم خودم بود، البته با بسیاری مشورت کردم. از سوی دیگر، حملات روزنامه کیهان و برخی نمایندگان تندرو به برخی وزرای پیشنهادی تا یک روز مانده به رای اعتماد همچنان ادامه دارد.

رای قطعی فراکسیون رهروان ولایت به اکثریت کابینه

موسوی لارگانی، عضو فراکسیون رهروان ولایت (اکثریت) مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: متن مجلس آمادگی کامل برای همکاری با دولت روحانی را دارد و اکثر وزرای پیشنهادی رای اعتماد را از مجلس می‌گیرند. وی افزود: به نظر می‌رسد که تنها یک یا دو نفر از وزرا در مجلس رای اعتماد نگیرند که این موضوع نیز با توجه به مسائل سیاسی و عملکرد گذشته آنان است؛ اما این افراد هم با رای منفی نمی‌افتند و آرای آنان به اعتقاد من بالا است؛ ولی رای کافی نخواهند داشت.وی ادامه داد: فراکسیون رهروان ولایت قطعا به اکثریت وزرا رای می‌دهند و در جلساتی هم که بود این موضوع بررسی شده است؛ اما به نظر می‌رسد که فراکسیون اصولگرایان با تردید به اکثریت رای دهند. علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با تاکید بر اینکه وجه غالب نگاه مجلس برای بررسی کابینه، توانمندی‌ها و تخصص افراد است، افزود: اما عملکرد گذشته افراد در حوزه سیاسی نیز شاید بی‌اثر نباشد.

نگاه به وزرای پیشنهادی کاملا سیاسی است

غلامرضا تاجگردون، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه تقریبا همه نمایندگان بر کارآمدی و سابقه وزرای پیشنهادی اذعان دارند، گفت: کلا نگاه نمایندگان برای ارزیابی کابینه پیشنهادی سیاسی است. وی افزود: به اعتقاد من کابینه یک‌ضرب رای اعتماد نمی‌گیرد و به نظر می‌رسد، نگاه منفی روی یکی دو نفر از وزرای پیشنهادی وجود دارد. موسی غضنفرآبادی، عضو کمیسیون اصولگرایان مجلس نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: به نظر می‌رسد که اکثریت وزرا رای بیاورند و احتمالا دو یا سه نفر از وزرا نتوانند رای اعتماد از کابینه بگیرند. وی ادامه داد: این افراد نیز به نظر می‌رسد به دلیل سن وبرخی سوابق سیاسی شان کمی محل تردید هستند.

۵ وزیر برای گرفتن رای اعتماد مشکل دارند

حسین طلا، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز با بیان اینکه ۵ وزیر برای گرفتن رای اعتماد از کابینه با مشکل مواجه خواهند شد، با اشاره به جلسات خصوصی و لابی نمایندگان با برخی از وزرا گفت: بعضی از اتهامات در انظار عمومی قابل بیان کردن نیست و نباید علنی شود؛ چراکه برای نظام هزینه بر است و در مورد برخی از وزرا نیز این ابهامات در جلسات خصوصی برطرف شد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، همچنین با اشاره به نقاط ضعف و قوت کابینه پیشنهادی یازدهم گفت: یکی از نقاط قوت این کابینه تجربه است و در عین حال یکی از نقاط ضعفش سن بالای کابینه است.