نشانه‌های تغییر در سیاست‌های ایران با روی کار آمدن روحانی، توجه ویژه مطبوعات جهانی به انتخاب «ظریف» به عنوان وزیر خارجه جدید ایران، همزمان شدن تحریم‌های مجلس نمایندگان آمریکا با روی کار آمدن دولت جدید ایران، ادعاهای جدید یک نهاد آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای ایران و تلاش ایران برای به دست آوردن یک جایگاه مهم در کمیته خلع سلاح سازمان ملل، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. «اگزمینر» از جمله مطبوعاتی است که با انتشار مطلبی به این موضوع پرداخته و از «وزیدن نسیم تغییر» در ایران با روی کار آمدن روحانی سخن گفته است. این نشریه می‌نویسد: از هشت سال پیش که محمود احمدی‌نژاد، سکان سیاست را در ایران به دست گرفت، این کشور به سمت تقابلی همه‌جانبه با آمریکا حرکت کرد. با این حال، به نظر می‌رسد با روی کار آمدن روحانی، این رویه تغییر خواهد کرد.

اگزمینر انتخاب‌های روحانی برای کابینه جدید خود را یکی از نشانه‌های این تغییر دانسته و در این زمینه، به مطرح شدن نام محمدجواد ظریف به سمت وزیر خارجه آینده ایران می‌پردازد که به باور این نشریه، می‌تواند راه را برای رسیدن به توافق میان ایران و آمریکا هموار سازد. اما به جز اگزمینر، بسیاری از مطبوعات جهانی نیز از روز گذشته به موضوع انتخاب وزیر خارجه جدید ایران پرداخته و انتخاب ظریف را پیامی مثبت از سوی روحانی به جهان ارزیابی کرده‌اند. سایت شبکه خبری «ان بی سی» از این جمله است که انتخاب ظریف را نشان دادن «شاخه زیتونی» از سوی روحانی به غرب دانسته است. «ان بی سی» می‌نویسد: جواد ظریف، دیپلمات کارکشته و تحصیلکرده در آمریکا، در میان کارشناسان مسائل ایران در واشنگتن به خوبی شناخته شده و بسیار مورد احترام است؛ بنابراین، انتصاب ظریف از سوی روحانی، می‌تواند نشانه‌ای قوی مبنی بر این باشد که وی خواستار تعامل و تجدید مذاکرات با غرب است.

در همین حال، «کریستین ساینس مانیتور» به موضوع طرح تحریم‌های جدید علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا پرداخته و این پرسش را مطرح می‌کند که آیا پیش کشیدن چنین طرحی در آستانه تحلیف حسن روحانی، کاری درست و نشانه‌ای مثبت است؟ این روزنامه در مطلب خود به بیان دیدگاه موافقان و مخالفان این طرح پرداخته و می‌نویسد از دید موافقان، انجام چنین کاری از سوی دولت آمریکا، می‌تواند فشاری در راستای تجدید هرچه سریع‌تر مذاکرات هسته‌ای بر ایران اعمال کرده و این کشور را به پای میز مذاکره بکشاند؛ اما مخالفان اشاره می‌کنند تصویب این طرح، سبب خواهد شد «تندروها» در ایران از فرصت استفاده کرده و جلوی هرگونه توافق احتمالی آتی با آمریکا را بگیرند. در میان دیگر مطالب، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» به بررسی گزارش جدیدی پرداخته که موسسه علوم و امنیت بین‌المللی آمریکا درباره ایران منتشر کرده و در آن مجموعه‌ای از ادعاهای جدید درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده است. این گزارش مدعی است، ایران می‌تواند تا نیمه سال ۲۰۱۴ به «توانایی حساس» لازم برای فرآوری اورانیوم غنی شده سطح پایین خود به سطح لازم برای سلاح هسته‌ای دست یابد، بدون اینکه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متوجه این موضوع شوند. بنا بر این گزارش، ایران با نصب سانتریفیوژهای جدید در مراکز هسته‌ای نظنز و فردو به این توانایی دست خواهد یافت و تنها از طریق کاهش سانتریفیوژهای ایران، می‌توان از رسیدن ایران به چنین مرحله‌ای جلوگیری کرد. در پایان، خبرگزاری «رویترز» از تلاش ایران برای به دست آوردن یک جایگاه کلیدی در کمیته خلع سلاح سازمان ملل خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، ایران در حال رقابت با کویت برای به دست آوردن جایگاه گزارشگر ویژه شصت و هشتمین جلسه این کمیته است که در ماه اکتبر برگزار می‌شود.

منبع: دیپلماسی ایرانی