ایسنا - یک گالری هنری بین‌المللی ادعا کرده است دلالان آثار هنری با بالا بردن بی‌دلیل قیمت آثار عرضه‌شده در حراجی‌ها، به درآمدهای پنهان دست می‌یابند. بسیاری از آثار هنری در میان دلالان آنها تنها دست به‌دست می‌شوند و دلالان هم با کنترل بازار قیمت‌های مورد نظر خود را به فروشنده‌های واقعی و بازار تحمیل می‌کنند.

گالری هنری اوپرا که در لندن، پاریس، نیویورک، سنگاپور و دیگر شهرهای معتبر دنیا شعبه دارد، اعلام کرده است، خریداران نباید زحمت ارایه پیشنهادهای بالا و چانه زدن‌های زیاد را به خود بدهند، چراکه دلالان بزرگ این آثار با روابط پنهانی خود همواره نبض بازار را به‌دست دارند.

تایمز آنلاین در گزارشی به‌عنوان نمونه متذکر شده است، یک مشتری که خواستار خرید یکی از آثار نقاش فرانسوی «رایا سورکین» بود، متوجه شد که باید ۱۲هزار پوند برای آن بپردازد و هنگامی که از ارزش کمتر از مقدار اعلام شده آن اطلاع پیدا کرد، جزییات را از مسوولان گالری جویا شد. مدیر این گالری در پاسخ به درخواست این خریداری تاکید کرد، همه آثار رایا سورکین در سراسر دنیا تعدیل شده‌اند. تعدیل شدن به این معنی است که تنها چهار دلال عمده خواهان خرید آثار سورکین در سراسر دنیا هستند و برای به دست آوردن آنها با هم دعوا نمی‌کنند تنها یک نفر در حراجی شرکت می‌کند.

او در ادامه درباره چگونگی پایین نگهداشتن قیمت‌ها توسط خریداران توضیح داد: پس از آن که یک دلال اثر را خریداری می‌کند با دیگر دلالان که خواهان آن هستند جلسه‌ای پنهانی می‌گذارد و همه آنها مقداری را که واقعا مایل هستند روی اثر سرمایه‌گذاری کنند، روی کاغذ ثبت می‌کنند، کسی که بیشترین قیمت را پیشنهاد کند، صاحب آن می‌شود و در پایان درصدی از بهای اعلام شده خود و قیمت واقعی پرداخت شده در حراج را به آنها می‌پردازد.

بدون این طرح از پیش تعیین‌شده، تنها یک دلال با یک چیز کم ارزش از حراجی خارج می‌شود، ولی با طرح پیش‌بینی شده، همه راضی خواهند بود. در این حراج‌ها تنها بازنده اصلی فروشنده اثر است که مبلغ کمتری از بهای اولیه حراج به دستش می‌رسد. با این حال سخنگوی ساتبی این مطلب راد کرده و می‌گوید، همه حراجی‌ها زیرنظر هیات‌های کارشناسی و قضایی انجام می‌شود، جمع‌کردن همه نیروهای حاضر در یک حراجی غیرقانونی نیست و تنها محدود کردن رقابت برای پایین نگاه داشتن قیمت‌ها جرم محسوب می‌شود. سال ۱۹۹۰ دادگستری ایالت متحده آمریکا تحقیقات گسترده‌ای را بر مساله سرمایه‌های مشترک و سرد کردن بازار حراجی‌ها انجام داد که گزارش‌هایی از هم‌دستی دلالان در آن سال‌ها پخش شده بود.

اما هفته گذشته بسیاری از این افراد از ادامه این تحقیق بسیار متعجب شده و گفتند، اکنون به دلیل ورود زیاد افراد خواهان آثار هنری، این کار بسیار کمتر شده است.