گزارش کامل بانک جهانی از وضعیت 10 شاخص کسب‌وکار در ایران شامل آغاز کسب‌وکار، کسب مجوز، استخدام نیروی کار، ثبت دارایی‌ها، کسب اعتبارات، حمایت از سرمایه‌گذاری، مالیات، تجارت مرزی، اجرای قراردادها و ورشکستگی منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، براساس تازه‌ترین گزارش بانک جهانی، ایران از لحاظ درآمد در بین کشورهای پایین‌تر از متوسط قرار داشته است. ایران جمعیتی بالغ بر ۶۹میلیون و ۱۵۲هزار و ۵۳۸ نفر دارد و درآمد سرانه ناخالص ملی این کشور ۳‌هزار دلار است.

در گزارش پیش‌بینی سال 2008 بانک جهانی، ایران از لحاظ شاخص کلی انجام کسب‌وکار در رتبه 135 و از لحاظ شاخص آغاز کسب‌وکار با 11 رتبه نزول نسبت به سال 2007 در رتبه 77 قرار دارد. از لحاظ شاخص کسب مجوزهای لازم برای آغاز کسب‌وکار نیز در جایگاه 164 قرار گرفته که نسبت به سال گذشته 6 رتبه نزول داشته است.
ایران از لحاظ شاخص استخدام نیروی کار نیز در رتبه ۱۴۱ و از لحاظ ثبت دارایی‌ها به رتبه ۱۴۳ رسیده است. این کشور در شاخص استخدام ۲ رتبه صعود و در شاخص ثبت دارایی‌ها نسبت به سال ۲۰۰۷ ۲ رتبه نزول داشته است.
ایران همچنین از لحاظ کسب اعتبارات با 6 رتبه نزول نسبت به 2007 به جایگاه 68 رسیده و در شاخص حمایت از سرمایه‌گذاران بدون تغییر در رتبه 158 مانده است. از لحاظ پرداخت مالیات با 3 رتبه نزول به رده 97 و در شاخص تجارت مرزی نیز با 6 رتبه کاهش به رتبه 135 رسیده است. از لحاظ اجرای قراردادها با 3 رتبه نزول به رده 57 رسیده و از نظر بستن و تعطیلی کسب‌وکار از رتبه 110 به 118 نزول داشته است.
آغاز کسب‌؛ ۸ مجوز، ۴۷ روز
بر اساس گزارش بانک جهانی برای آغاز کسب‌وکار در ایران باید از 8 ارگان و سازمان مجوز گرفت. این شاخص در منطقه خاور میانه و شمال آفریقا 7/9 و در بین کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی 6 است. دریافت مجوزهای لازم در ایران 47 روز به طول می‌انجامد، در حالی که این رقم در کشورهای منطقه 5/38 روز و در کشورهای عضو سازمان یاد شده حدود 9/14 روز و هزینه آغاز کسب‌وکار در ایران 3/5‌درصد درآمد سرانه ناخالص ملی است. این رقم در کشورهای منطقه 66‌درصد و در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی نیز 1/5درصد است.
از لحاظ شاخص سختی و پیچیدگی استخدام نیروی کار نیز (از بین صفر تا ۱۰۰) ایران عدد ۱۱ را کسب کرده است. این رقم در منطقه خاور میانه ۸/۲۵ و در کشورهای عضو سازمان یاد شده حدود ۲/۲۵ است. از لحاظ شاخص چسبندگی و سختی ساعات کار نیز ایران امتیاز ۶۰ را کسب کرده است. این رقم در بین کشورهای منطقه ۴/۴۲ و در کشورهای عضو سازمان توسعه همکاری‌های اقتصادی حدود ۲/۳۹ است.
از لحاظ شاخص چسبندگی و استحکام اشتغال، ایران امتیاز 40 را به خود اختصاص داده است. این رقم در کشورهای منطقه 1/33 و در کشورهای عضو سازمان مزبور حدود 8/30 است. هزینه‌های غیر دستمزدی نیروی کار در ایران 23‌درصد دستمزد است و این رقم نیز در کشورهای منطقه 8/14‌درصد و در کشورهای عضو سازمان توسعه حدود 7/20درصد است.
ثبت دارایی‌ها؛ ۹ خوان، ۳۶ روز
براساس گزارش بانک جهانی برای ثبت دارایی‌ها و اموال در ایران باید به 9 سازمان و ارگان دولتی مراجعه کرد. این رقم در کشورهای منطقه 8/6 و در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی حدود 9/4 است. ثبت دارایی‌ها در ایران بیش از 36 روز زمان می‌برد، در حالی که در کشورهای منطقه 4/48 و در کشورهای عضو سازمان یاد شده 28 روز است.
هزینه ثبت دارایی‌ها در ایران معادل ۱۰‌درصد، در کشورهای منطقه معادل ۶/۶درصد و در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی معادل ۶/۴‌درصد ارزش کل دارایی‌ها است.
برای کسب اعتبار شاخص‌های متعددی وجود دارد. شاخص حقوق قانونی در ایران 5 است (از بین صفر تا 10). این رقم در کشورهای منطقه 7/3 و در کشورهای عضو سازمان توسعه حدود 4/6 است. از لحاظ شاخص اطلاعات اعتباری ایران امتیاز 3 را کسب کرده است، این رقم در کشورهای منطقه 6/2 و در کشورهای عضو سازمان یاد شده بیش از 8/4 است.
شفافیت مالی؛ ۵۰ درصد
شاخص حمایت از سرمایه‌گذاران دارای سه بعد است : نخست شاخص شفافیت معاملات، دوم شاخص مسئولیت پذیری و سوم شاخصی که نشانگر میزان توانایی مردم برای تحت تعقیب قرار دادن مقامهای دولتی به علت سوء مدیریت است. همه این شاخص‌ها از صفر تا 10 ارزش‌گذاری شده است. شاخص‌های شفافیت معاملات و مسوولیت‌پذیری به ترتیب در ایران 5 و 4، در کشورهای منطقه 8/5 و 7/4 و در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی بیش از 4/6 و 1/5 است.
همچنین شاخص حمایت از سرمایه‌گذار در ایران ۳، در کشورهای منطقه ۷/۴ و در کشورهای سازمان توسعه بیش از ۰/۶ بوده است.
پرداخت 22 نوع مالیات
در ایران افراد حقیقی و حقوقی باید ۲۲ نوع مالیات به صورت مستقیم و غیرمستقیم بپردازند. این رقم در کشورهای منطقه ۱/۲۵ و در کشورهای عضو سازمان توسعه همکاری‌های اقتصادی حدود ۱/۱۵ است.
برای پرداخت مالیات در ایران بیش از 292 ساعت زمان لازم است. مالیات در ایران معادل 4/18‌درصد، در کشورهای منطقه معادل 7/14درصد و در کشورهای عضو سازمان یاد شده معادل 20‌درصد سود است. مالیات نیروی کار در ایران 9/25‌درصد، در کشورهای منطقه 5/16‌درصد و در کشورهای عضو سازمان توسعه نیز 8/22‌درصد کل مالیات دریافتی است.
صادرات؛ ۸ مدرک معتبر
برای صادرات کالا از طریق مرزها در ایران به 8 مدرک معتبر نیاز است. این رقم در کشورهای منطقه 1/7 و در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی 4/5 است. زمان صادرات در ایران بیش از 26 روز، در کشورهای منطقه 8/24 روز و در کشورهای سازمان یاد شده بیش از 8/9 روز است.
هزینه صادرات در مرزهای ایران برای هر کانتینر ۸۶۰ دلار، در کشورهای همسایه ۲/۹۹۲ دلار و در کشورهای عضو سازمان توسعه بیش از ۹۰۵ دلار اعلام شده است.
برای واردات کالا از طریق مرزهای ایران به 10 مدرک و سند نیاز است. این رقم در کشورهای همسایه 8 و در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی 5 است. زمان برای واردات کالا به ایران بیش از 42 روز، در کشورهای منطقه 7/28 و در کشورهای عضو سازمان مزبور بیش از 4/10 روز است.
هزینه واردات در مرزهای ایران ۱۳۳۰ دلار به ازای هر کانترینر، در کشورهای منطقه ۹/۱۱۲۸ دلار و در کشورهای این سازمان بیش از ۱/۹۸۶ دلار است.
قراردادهای تجاری؛ 39 مرحله
برای نهایی شدن قراردادهای تجاری در ایران ۳۹ مرحله وجود دارد اما در کشورهای منطقه ۵/۴۳ و در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی بیش از ۳/۳۱ مرحله است. برای نهایی شدن قراردادهای تجاری در ایران بیش از ۵۲۰ روز زمان نیاز است و این رقم در کشورهای منطقه به ۶۹۹ روز و در کشورهای عضو این سازمان بیش از ۴۴۳ روز است.
هزینه و زمان اعلام ورشکستگی و تعطیلی یک فعالیت تجاری در کشورهای مختلف، متفاوت است و این مساله به قوت و ضعف قوانین مربوط به ورشکستگی تجاری بستگی دارد.
زمان تعطیلی یک فعالیت تجاری و اعلام ورشکستگی در ایران بیش از ۵/۴ سال، در کشورهای منطقه ۷/۳ سال و در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی بیش از ۳/۱ سال است.
هزینه تعطیلی یک فعالیت تجاری در ایران معادل 9‌درصد، در کشورهای منطقه معادل 9/13درصد و در کشورهای عضو سازمان یاد شده بیش از 5/7‌درصد درآمد ملی سرانه است.