بوش چاره‌ای جز گفت‌وگو با احمدی‌نژاد ندارد

منوچهر متکی گفت: در سفر هیات اعزامی ایران به نیویورک برای شرکت در شصت و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با برنامه‌ریزی مدونی که به عمل آمده بود، توانستیم از تهدیدهای موجود فرصت‌های مناسبی به دست آوریم.

به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر متکی با بیان اینکه وزارت امور خارجه امسال با برنامه‌های متعدد در مجمع عمومی سازمان ملل حضور یافت، افزود: ما برای دیدار و شرکت در جلسات با سران و نمایندگان کشورها، حضور در مجامع سیاسی و تبلیغاتی و همچنین افکار عمومی آمریکا و ایرانیان مقیم آنجا برنامه‌های متنوع و مدونی پیش بینی کرده بودیم که خوشبختانه آثار و نتایج بسیار خوبی برجای گذاشت.

وی با بیان اینکه غربی‌ها با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ادعای آزادی بیان و گسترش دموکراسی در کشورهای در حال توسعه، از آنها به عنوان ابزار برتر سود می‌جستند، اضافه کرد: ایران نیز در حرکتی جدید در دیپلماسی خود، با استفاده از منطقی روشن و شفاف و همچنین با بهره‌گیری از استدلال‌های قوی، غرب را خلع سلاح کرد.

وزیر امور خارجه گفت: حضور رییس‌جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه کلمبیا به مثابه حضور ایران در خلوتگاه لیبرالیسم غرب بود.

منوچهر متکی با بیان اینکه تاکنون هیچ کشوری جرات حضور در چنین مجمع سیاسی همچون دانشگاه کلمبیا را نداشته است، افزود: آقای احمدی‌نژاد به عنوان نماینده‌جمهوری اسلامی ایران توانست چنین فضای سیاسی در آمریکا را با روشی منطقی به چالش بکشاند و مخاطبان خود که بیشتر دانشگاهیان این کشور بودند، با سوالات و مجهولات فراوانی مواجه کند.

وی با اشاره به اینکه فضای جدیدی در روابط بین‌الملل به‌وجود آمده است، تصریح کرد:ایران با مطرح کردن دگرگونی ساختار سیاسی سازمان ملل و ایجاد جبهه مشارکت همبستگی صلح، درصدد است که جنبش‌های ضد جنگ و آزادیخواهانه را در سطح سران کشورها سازمان دهد که این امر با استقبال بسیاری از کشورهای جهان مواجه شده است.

وزیر امورخارجه ایران گفت: آمریکا در برخورد غیرمنطقی خود با موضوع هسته‌ای ایران در شورای امنیت با توجه به مواضع متفاوت دیگر اعضای آن، برای مخالفت با اصول قانونی کشورمان همصدایی ندارد.

متکی با بیان اینکه روسیه و چین از ابتدا با اتخاذ روش‌های سیاسی آمریکا و اروپا در قبال برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مخالف بودند، افزود: به تازگی کشور آلمان نیز از صف حامیان آمریکا جدا شده است و روش‌های منطقی تری را در پیش گرفته، همان‌طور که انگلیس نیز به عنوان متحد، سال‌ها در کنار آمریکا با قضیه هسته‌ای ایران مخالفت می‌کرد، اما در این اواخر تغییراتی در مواجهه با کشورمان به‌وجود آورده است که با مواضع قبلی‌آن مغایرت دارد.

وی با اشاره به اینکه فرانسه نیز با اتخاذ سیاست دوگانه در قبال موضوع هسته‌ای ایران، فرصت‌هایی را برای بهره‌برداری سیاسی آمریکا در صحنه بین‌الملل به‌وجود آورده است، تصریح کرد: فرانسه نیز در آینده نمی‌تواند به این سیاست ادامه دهد و به طور مسلم منافعش در راستای اهداف سیاسی آمریکا نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای حق ایران است و ما بر سرحق ملتمان با هیچ کس معامله نمی‌کنیم، اضافه کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران با مواضع و صحبت‌های غیرمنطقی برخی از مقامات فرانسه برخوردی قانونی خواهد کرد.

وی همچنین درباره درخواست ایران برای عضویت غیر دائم در شورای امنیت گفت: ما چنین درخواستی را کرده ایم و با توافقی که با دیگر کشورهای درخواست‌کننده به عمل آمده، از عضویت یکدیگر در این شورا حمایت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه ایران گفت: جورج بوش در مواجهه با منطق روشن و شفاف رییس‌جمهوری کشورمان چاره‌ای جز اعلام آمادگی برای گفت‌وگو با احمدی‌نژاد ندارد.

منوچهر متکی با بیان اینکه اعلام آمادگی مشروط گفت‌وگوی رییس‌جمهوری آمریکا با آقای احمدی‌نژاد، در ادامه خواست رییس‌جمهوری کشورمان در مناظره دو طرف و انتشار مستقیم آن در رسانه‌های جهانی است، افزود: اینکه آقای بوش، شرط گفت‌وگوی خود با رییس‌جمهوری کشورمان را تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای قرار داده، فقط برای خالی نبودن عریضه است و شرایط به گونه‌ای است که او نمی‌تواند این گفت‌وگو را نپذیرد، زیرا هیچ مطلبی را برای دفاع و استدلال ندارد.

وی در این باره اضافه کرد: نطق بوش در سازمان ملل از ضعیف‌ترین و غیرجدی‌ترین سخنرانی‌های چند سال گذشته روسای‌جمهوری آمریکا تلقی می‌شود.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه امروز جریان جنگ طلب و نومحافظه‌کار در آمریکا در ضعیف ترین موضع قرار گرفته است، گفت: دیپلماسی منطقی‌جمهوری اسلامی ایران که در مواجهه با دولت آمریکا در پیش گرفته است، آنها را خلع سلاح کرده، به طوری که اظهارات بوش که ادعای آزادی و دمکراسی دارد، ناگزیری و تسلیم آنها در برابر منطق شفاف و روشن‌جمهوری اسلامی ایران آشکار کرده است.

وی خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها به طور معمول هر شش ماه یکبار فضای تهدیدآمیزی از طرف ایران در منطقه ایجاد می‌کنند تا بتوانند به کشورهای همسایه سلاح بفروشند، که با گفت‌وگوهایی که با دبیر کل اتحادیه عرب به عمل آمده است، درصدد ایجاد دوستی بیشتر و رفع برخی سوءتفاهم‌های موجود میان ایران و برخی از کشورهای عرب هستیم.