پرویز داوودی از حل‌ و فصل اختلاف دولت و مجلس برسر ادغام شوراها خبر داد
اصلاح رفتار بانک‌ها لایحه شد
دنیای اقتصاد- رییس‌جمهوری در فرمانی به معاون اول خود ماموریت داد تا با تشکیل شورای‌عالی تدوین برنامه پنجم سازندگی کشور، سیاست‌های کلی و جزییات این برنامه را پس از تایید رهبر معظم انقلاب و تصویب در دولت و مجلس شورای اسلامی، برای ابتدای سال 1389 آماده اجرا کند. به این منظور، احمدی‌نژاد 27 نفر را به عنوان اعضای شورای‌عالی تدوین برنامه پنجم سازندگی کشور منصوب کرد. رییس جمهور در فرمان خود تاکید کرده‌است که هدفمندی‌، انسجام و هماهنگی درونی، انطباق با شرایط بومی‌، شفافیت و عملیاتی بودن‌، مختصر و مردم فهم بودن‌، ارائه راهکارهای روشن و اجرایی برای تحقق اهداف‌، انعطاف‌پذیری مناسب‌، قابلیت اجرایی و همراه کردن عموم مردم در دریافت و اجرای برنامه، از ویژگی‌های یک برنامه موفق، سازنده و مناسب است.

رییس‌جمهوری در فرمانی به معاون اول خود خواستار شد:
تشکیل شورای عالی 27 نفره تدوین برنامه پنجم
دنیای اقتصاد- رییس‌جمهوری در فرمانی به معاون اول خود ماموریت داد تا با تشکیل شورای‌عالی تدوین برنامه پنجم سازندگی کشور، سیاست‌های کلی و جزییات این برنامه را پس از تایید رهبر معظم انقلاب و تصویب در دولت و مجلس شورای اسلامی، برای ابتدای سال ۱۳۸۹ آماده اجرا کند.
به این منظور احمدی‌نژاد 27 نفر را به عنوان اعضای شورای‌عالی تدوین برنامه پنجم سازندگی کشور تعیین کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد در فرمان خود خطاب به داودی با تاکید بر اینکه هدفمندی‌، انسجام و هماهنگی درونی‌، انطباق با شرایط بومی‌، شفافیت و عملیاتی بودن‌، مختصر و مردم فهم بودن‌، انعطاف‌پذیری مناسب‌، قابلیت اجرایی و همراه کردن عموم مردم در دریافت و اجرای برنامه از ویژگی‌های یک برنامه موفق‌، سازنده و مناسب است، اظهار امیدواری کرد، با توکل بر خدا و هماهنگی و استفاده از صاحبنظران و علاقمندان نسبت به انجام این ماموریت خطیر اقدام شود و گزارش پیشرفت کار به طور مرتب به استحضار ملت شریف ایران برسد. متن کامل نامه رییس‌جمهوری به این شرح است: استحضار دارید که تنظیم برنامه پنج ساله براساس چشم‌انداز بیست ساله از مهم‌ترین وظایف دولت است. برنامه در واقع چارچوب عمل دولت و دستگاه‌ها در راستای تحقق متعالی ملت ایران در افق سال ۱۴۰۴ است. استعدادهای مادی و معنوی و انسانی این سرزمین‌، ظرفیت جهش‌های بلند به سوی آرمان‌های مترقی ملت عزیز را دارد و بر دست‌اندرکاران است که با روشن‌بینی‌، خودباوری و اعتماد به توانمندی‌های ملت ایران‌، مناسب‌ترین برنامه برای شکوفایی این استعدادها و هدایت کشور به سوی اهداف را طراحی و اجرا کنند. گر چه باید از تجربیات دیگران بهره گرفت لیکن باید دانست که برپایی جامعه پیشرفته‌، مقتدر و اسلامی و حل مشکل کشور نیازمند نگاه خودباور و راهکارهای بومی و برخاسته از اندیشه ژرف اندیشمندان و عاشقان تعالی میهن عزیز است که به فضل الهی امروز در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و جای‌جای این سرزمین پر افتخار به فراوانی آماده خدمتگزاری بدون منت هستند. به خاطر داشته باشیم که رنج این سرزمین از اقتباس و تقلید محض و اجرای بی‌چون و چرای نسخه‌های غربی و شرقی در مدیریت ملت با فرهنگ و عزیز‌، بسیار جانسوز و تاسف‌آور است. چه بسیار منابع کم‌نظیر و منحصر به فرد که بر باد رفت و چه ارزش‌های متعالی و آداب و رسوم و سنت‌های مترقی انسان ساز که دستخوش هدم و تاراج شد. بازگشت به خود، هویت و اصالت‌های ایران زمین و اتکا برخلاقیت و اندیشه ایرانی و اعتماد به تدبیر و همت بلند مردم این دیار رمز شکوفایی پایدار و ماندگار است. الگوی توسعه
اسلامی - ایرانی نیاز امروز جامعه ما و تنها راه حرکت به سمت قله‌های کمال و پیشرفت حقیقی است. بدین‌وسیله به جنابعالی ماموریت داده می‌شود تا با تشکیل شورای‌عالی تدوین برنامه پنجم سازندگی کشور شامل افرادی که نامشان ضمیمه است و با ساماندهی کار گروه‌های لازم ظرف مدت حداکثر پانزده ماه، ابتدا نسبت به تهیه سیاست‌های کلی حاکم بر برنامه جهت ارائه به مقام معظم رهبری - دام‌ظله‌العالی- و پس از تایید و ابلاغ‌، نسبت به تهیه برنامه پنجم سازندگی اقدام فرمایید تا پس از تصویب در دولت و طی مراحل در مجلس شورای اسلامی برای ابتدای سال 1389 آماده اجرا باشد.
ریاست شورای عالی به عهده جنابعالی و دبیری آن به عهده جناب آقای مهندس برقعی خواهد بود. در انجام این کار عظیم توجه جدی و اعتماد به محکمات زیر ضروری است: ۱ - خط نورانی حضرت امام راحل‌(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری، ۲- استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های قانون اساسی مترقی جمهوری اسلامی ایران و تحول سازمانی بر اساس آن، ۳ - حرکت سریع و هماهنگ به سمت افق چشم انداز ۱۴۰۴، ۴ - اصالت و کارآمدی فرهنگ اصیل اسلامی - ایرانی و ضرورت قوام و دوام و گسترش هر چه بیشتر آن، ۵- تقویت همبستگی ملی و دلبستگی به سرزمین و بهره برداری از همه استعدادها و توانمندی‌های کشور در سازندگی، ۶- تحقق عدالت در تمام ابعاد از جمله فرهنگی‌، اقتصادی‌، سیاسی و مدیریتی و عمران و آبادانی هماهنگ تمام نقاط کشور، ۷- عزت و سرافرازی ملت ایران در دنیا و پیگیری مسوولیت‌های جهانی انقلاب اسلامی، ۸- تحول سازمانی بر اساس قانون اساسی و اصلاح روندهای اجرایی با هدف کاهش اتلاف منابع و تسریع در تصمیم‌گیری و اجرا، ۹- اعتقاد به اینکه کشور را مردم باید اداره کنند و انتقال فرصت‌های کار و تلاش و مدیریت به مردم عزیز و اجرای کامل سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و کاهش موثر اختیارات و مسوولیت‌های دولت با هدف کوچک‌سازی واقعی دولت، ۱۰- پیشرفت علمی و فنی کشور در تمام ابعاد و توسعه فرصت رشد و تعالی مادی و معنوی و علمی و فرهنگی برای همگان به ویژه جوانان، ۱۱- اعتلای کرامت انسانی و رفع کامل نیازهای ضروری جوانان از اشتغال و مسکن و ازدواج و رفع دغدغه عمومی در این موارد و تامین حداقل‌ها برای همگان.
تاکید می‌کنم که هدفمندی‌، انسجام و هماهنگی درونی، انطباق با شرایط بومی‌، شفافیت و عملیاتی بودن‌، مختصر و مردم فهم بودن‌، ارائه راهکارهای روشن و اجرایی برای تحقق اهداف‌، انعطاف‌پذیری مناسب‌، قابلیت اجرایی و همراه کردن عموم مردم در دریافت و اجرای برنامه از ویژگیهای یک برنامه موفق، سازنده و مناسب است. امیدوارم با توکل بر خدا و هماهنگی و استفاده از صاحبنظران و علاقمندان نسبت به انجام این ماموریت خطیر اقدام نمایید و گزارش پیشرفت کار را به طور مرتب به استحضار ملت شریف برسانید. از خدای متعال برای شما و همه عاشقان سرافرازی ایران زمین موفقیت در خدمتگزاری روز افزون مسالت دارم. اعضای شورای‌عالی تدوین برنامه پنجم سازندگی کشور بدین شرح است:
برقعی‌، معاون محترم برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری، فرهاد رهبر، شرافت جهرمی، دانش جعفری‌، وزیر امور اقتصادی و دارایی، میرکاظمی‌، وزیر بازرگانی، مظاهری‌، رییس کل بانک مرکزی، آقای دکتر شیبانی، کدخدایی‌، قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان، عزیزی، مشاور رییس‌جمهور، علی اکبری‌، معاون محترم رییس‌جمهوری و رییس سازمان ملی جوانان تهرانی، حجت‌الاسلام ربانی، حجت‌الاسلام مدرسی، گلشنی، بهبهانی‌، مشاور رییس‌جمهوری، سیدحسن امامی، طبیب‌زاده‌، مشاور محترم رییس‌جمهوری و رییس مرکز امور زنان و خانواده، مبشری‌، رییس دانشگاه الزهرا، خانم دکتر سیف، علم الهدی، انواری‌، رییس کمیته امداد، جهرمی‌، وزیر کار و امور اجتماعی، مهندس محرابیان‌، سرپرست محترم وزارت صنایع و معادن، دکتر طهماسبی، کردان، رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، زارعی، سردار احمد وحیدی.


تدوین برنامه پنجم سازندگی براساس الگوهای انقلابی
زهرا واعظ: محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری، هفتم مردادماه گذشته در مراسم هم‌اندیشی استادان بسیجی کشور با انتقاد صریح از مبانی نظری برنامه چهارم توسعه اعلام کرد شکل کنونی اقتصاد ایران این است که قصد دارند با نسخه‌هایی که نظام‌های سرمایه‌داری برای کشور ما می‌نویسند، کشور اسلامی را اداره کنند. وی در این مراسم از استادان بسیجی خواست که ضمن نقد برنامه چهارم توسعه، برای طراحی برنامه پنجم آماده شوند و برای این منظور داوودی معاون اول خود را به تشکیل کارگروه‌های برنامه پنجم مامور کرد. انتقاد صریح رییس‌جمهوری از قانون برنامه چهارم، اعتقاد نداشتن به کارایی این قانون برای مدیریت مطلوب اقتصاد را به صراحت اعلام کرد آنجا که تبعیت از اقتصاد لیبرالیستی را بر پایه سود محوری دانست و آن را متفاوت از الگوها و ارزش‌های دینی خواند.این سخنان آغازی بود بر تحول در نظام برنامه‌نویسی که پیش از این با انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و تشکیل معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری کلید خورده بود.اکنون در حالی که سومین سال برنامه پنج‌ساله چهارم توسعه در حال سپری شدن است، احمدی‌نژاد در فرمانی به معاون اول خود خواستار تدوین برنامه پنجم توسعه کشور یا به تعبیر خود «برنامه پنج‌ساله سازندگی» شده تا سیاست‌های کلی و جزئیات این برنامه را برای ابتدای سال ۱۳۸۹ آماده کنند.پیش از این در تدوین برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رییس‌جمهوری به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یا پیش از آن برنامه و بودجه سابق ماموریت می‌داد تا پس از تدوین به مجلس ارسال و تصویب شود، اما انتقادات احمدی‌نژاد از برنامه چهارم موجب شد تا در این حکم بی‌سابقه عملا سکان برنامه‌ریزی از دست معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی هم خارج شود، چرا که این شورای ۲۷نفره که ریاست آن را داوودی برعهده دارد متشکل از تحصیلکردگان دانشگاهی و حوزوی است که برقعی، معاون رییس‌جمهوری تنها دبیری آن را برعهده دارد.
از نکات جالب این شورا حضور افرادی از جمله فرهاد رهبر، رییس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، ابراهیم شیبانی، رییس کل سابق بانک مرکزی و علیرضا طهماسبی، وزیر سابق صنایع و معادن است که در حال حاضر در هیچ سمت دولتی مشغول به کار نیستند. آنان در 2 سال گذشته هر کدام به دلیلی، از همراهی با دولت بازمانده بودند. ضمن آنکه رییس‌جمهوری از تجربیات روحانیون، نظامیان و نیز زنان در تشکیل شورا و تدوین برنامه بهره برده است.