رییس‌جمهوری آلمان در سخنرانی خود در‌باره جهانی‌شدن بر «نظم اقتصاد جهانی عادل» تاکید کرد و پیشنهادهایی داد تا جهانی‌شدن به گونه‌ای هدایت شود که هم مردم کشورهای در حال توسعه و هم مردم کشورهای صنعتی از آن بهره‌مند شوند. رییس‌جمهور سابق آلمان، رومن هرتسوگ، چند سال پیش در سخنرانی معروف خود در برلین گفت که آلمان نیاز به اصلاحات دارد. هرتسوگ در آن زمان معیارهایی را عرضه کرد که رییس‌جمهور کنونی آلمان، هورست کوهلر، نیز به آن اقتدا می‌کند. روز اول اکتبر، کوهلر دومین سخنرانی خود در برلین را به موضوع امکانات و خطرات جهانی‌شدن اختصاص داده بود. در پایان سخنرانی هورست کوهلر، رییس‌جمهوری آلمان، درباره «جهانی شدن» حاضران بپا خواستند و با کف زدن او را تشویق کردند. ۳۵۰ نفر از عرصه‌های گوناگون سیاست و جامعه در مرکز هنر و فرهنگ برلین گرد آمده بودند تا به سخنرانی کوهلر گوش کنند. رییس‌جمهوری آلمان تلاش کرد تا از بسیاری از انسان‌ها در آلمان ترس از جهانی‌شدن را بگیرد و آنها را برانگیزد تا با عمل و رفتار خود بر روند آن تاثیرگذار باشند.

کوهلر گفت: این اقتضای استقلال سیاسی است که علایق و استنباط خود از ارزش‌ها را در طرح‌ریزی جهانی تحولات به کار گیریم، وگرنه تاثیر خود را بر آن از دست می‌دهیم. همچنین این اقتضای استقلال سیاسی است که آلمان را از درون آماده پذیرش جهانی‌شدن کنیم و امکانات و مشکلات آن را به طور مناسب تقسیم کنیم، وگرنه کوتاهی ما تاثیر خود را خواهد بخشید.

کوهلر اشاره کرد به اینکه پدیده جهانی‌شدن در بسیاری کشورها شانسی بزرگ برای انسان‌ها بوده است. از این طریق تنها در چین از سال ۱۹۸۰ تاکنون ۵۰۰میلیون نفر از فقر نجات یافته‌اند. با وجود پیش‌بینی‌هایی که شده بود، جهانی شدن باعث بدتر شدن وضع مردم در کشورهای در حال توسعه نشده است.

کوهلر پیشنهادهایی داد تا بوسیله آن بتوان جهانی‌شدن را هدایت کرد، به گونه‌ای که هم مردم کشورهای در حال توسعه و هم مردم کشورهای صنعتی از آن بهره‌مند شوند. وی در یک کلام بر «نظم اقتصاد جهانی عادل» تاکید کرد. وی گفت که بهترین کمک برای کشورهای در حال توسعه این است که بتوانند راحت‌تر به بازارهای کشورهای صنعتی راه بیابند. رییس‌جمهوری آلمان از زمانی که رییس‌صندوق بین‌المللی پول بود همچنان برای کمک به فقیرترین کشورهای آفریقا در فعالیت است. کوهلر از جنبه زشت جهانی شدن انتقاد کرد و گفت که اروپا هم سرمشقی بی‌بدیل نیست. وی گفت: اروپا هم در سواحل آفریقا تا حد خالی کردن دریاها از ماهی به صید ماهی مشغول است و به منتقدانش می‌گوید که برای این کار قرارداد بسته است و سپس وقتی می‌بیند که آفریقایی‌ها از راه دریا راهی کشورهای دیگر شده‌اند تا زندگی بهتری داشته باشند و از فقر رهایی پیدا کنند، با تعجب و دلسوزی و احساس مزاحمت از خود واکنش نشان می‌د‌هد. کوهلر همچنین نسبت به نوعی سیاست داخلی جهانی هشدار داد. وی گفت که نهادهای بزرگ مالی مانند صندوق بین‌المللی پول، سازمان تجارت جهانی و بانک جهانی باید در ارتباط نزدیک‌تر با سازمان ملل متحد قرار گیرند. وی همچنین پیشنهاد کرد که به کشورهای در حال توسعه امکان بیشتری برای تصمیم‌گیری در بانک جهانی و صندوق بین‌المللی ارز داده شود.