بوش: اعلام جنگ، سخت‌ترین تصمیم برای یک رییس‌جمهوری است

به مردم آمریکا تعهد داده‌ام برای حل مساله ایران به طریق دیپلماتیک عمل کنم

جورج بوش خبر تصمیم دولتش برای حمله به ایران را تکذیب کرد و با یادآوری اینکه همه گزینه‌ها روی میز است، گفت: مصمم است با برنامه هسته‌ای ایران مقابله کند و تهران نباید از جانشین وی نیز انتظاری جز این داشته باشد. رییس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العربیه که جمعه به طور کامل پخش شد، در پاسخ به این که گفته می‌شود بوش قبل از ترک کاخ سفید به ایران حمله خواهد کرد، گفت: متعهد شده‌ام که به همکاری با جامعه جهانی برای هم صدایی در برابر ایرانی‌ها، ادامه دهم.

وی ادامه داد: ما به روش‌هایی کار خواهیم کرد که به روشنی نشان دهیم که ایران نباید دانش چگونگی ساخت سلاح هسته‌ای را داشته باشد، زیرا اگر ایرانی‌ها به سلاح هسته‌ای دست یابند، این یکی از تهدیدهای بزرگ علیه صلح و جهان خواهد بود.

بوش در ادامه اظهارات بی‌اساسش گفت: این امر به آنها فرصت ارعاب و تهدید و دنبال کردن احتمالی هدف اعلام‌شده‌شان یعنی نابودی اسرائیل را خواهد داد.

رییس‌جمهوری آمریکا با تکرار عبارت «همه گزینه‌ها روی میز قرار دارد» گفت: من به مردم آمریکا تعهد داده‌ام که برای حل این مشکل به طریق دیپلماتیک اقدام خواهیم کرد و به همین دلیل است که می‌بینید ما در سازمان ملل با کشورهای اتحادیه اروپا، چین و روسیه همکاری می‌کنیم تا پیامی روشن را ارسال کنیم.

بوش افزود: ما قصد داریم به اعمال تحریم‌ها ادامه دهیم و کارکردن در عرصه بین‌الملل را برای ایران تا زمانی که ذهنیتش را تغییر ندهد و راهی جدید را در پیش نگیرد، سخت‌تر خواهیم کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت: من گفته‌ام اگر آنها برنامه هسته‌ای خود را تعلیق کنند، ما بر سر میز مذاکره خواهیم نشست، اما آنها تاکنون از انجام این کار خودداری کرده‌اند.

وی با دنبال کردن سیاست واشنگتن مبنی بر ایجاد جدایی میان دولت و ملت ایران، ایرانی‌ها را خطاب قرار داد و ضمن ادعای احترام به مردم و سنت این کشور ادعا کرد که دولت ایران تصمیماتی اتخاذ کرده که زندگی را برای ملت سخت کرده و به انزوای این کشور منجر شده است.

بوش در خصوص اینکه آیا این یک جدول زمانی یا سقفی وجود دارد که در صورت شکست مذاکرات تصمیمی برای جنگ اتخاذ شود، گفت: رژیم ایران باید بفهمد که من به این موضوع متعهد هستم که آنها نباید خواستشان برای غنی‌سازی را ادامه دهند. کسی که پس از من سرکار بیاید نیز همین طور خواهد بود.

بوش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این مساله در رسانه‌های غرب درست است که وی به ژنرال‌های ارشد ارتش آمریکا دستور داده، برای حملات مهم و دقیق که ممکن است در پایان ژانویه یا فوریه صورت گیرد طرح پیشنهادی خود را ارائه کنند، گفت: من این اخبار را تبلیغات تو خالی می‌نامم. روشن است که در بخش‌هایی از کشور و جهان بدگویی‌های زیادی در تلاش برای ترساندن مردم از من و یا کشورم و یا آنچه برایش ایستادگی می‌کنیم صورت می‌گیرد و این نوع بدگویی یک بدگویی بی‌پایه و اساس است.

جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه در زمان نامزدی ریاست جمهوری به فکر راه‌اندازی جنگ نبود، گفت: مشکل‌ترین تصمیمی که یک رییس‌جمهوری می‌گیرد، همان تصمیم به اعلام جنگ است.

وی افزود: البته شرایط تغییر کرد و باید تصمیم‌های سختی برای محافظت از میهن خود می‌گرفتم.

به گزارش ایرنا، بوش گفت: به عقیده من تصمیم ضروری راه‌اندازی جنگ در افغانستان و عراق در نهایت به برقراری صلح منجر می‌شود.

وی گفت: حمله به عراق و افغانستان تصمیم‌های مشکلی بود، زیرا به خوبی از عواقب چنین تصمیماتی آگاه بودم.

وی در مورد حمله به عراق گفت: مساله آزادی ۲۵میلیون نفر از یک حاکم مستبد یک اقدام شرافتمندانه است. البته دیگر اجازه نخواهیم داد که عراق پناهگاهی برای کسانی باشد که علیه ما حمله کنند. باید افراد تندرو را در آنجا شکست بدهیم تا با آنها در آمریکا روبه‌رو نشویم.

به گفته بوش، خاورمیانه می‌تواند جایی برای گسترش آزادی‌ها باشد. رییس‌جمهوری آمریکا گفت: من ایمان دارم که خداوند همان خدایی است که همگان اعم از مسلمانان و مسیحیان و دیگران می‌پرستند. همچنین ایمان دارم که اسلام صلح می‌آموزد.

وی افزود: ایمان دارم کسانی که بی‌گناهان را به خاطر تحقق اهداف سیاسی می‌کشند، افراد متدین نیستند حال آنها چه مسیحی و چه دارای دین دیگری باشند.

رییس‌جمهوری آمریکا افزود: یکی از اموری که پس از حوادث ۱۱سپتامبر انجام دادم رفتن به مسجد محل حادثه بود‌. قصد داشتم این پیام را بدهم آنهایی که در این حادثه قصد کشتن آمریکایی‌ها را داشتند، تروریست‌های کوچک بودند و این عده نمایانگر عقیده اکثریت غالب مسلمانان خاورمیانه نیستند.

بوش تاکید کرد: باید بگویم که جنگ، کشمکش ضد‌اسلام و مسلمانان نیست؛ بلکه کشمکشی ضد افراطیون است.

مجری العربیه پرسید آیا شما آن‌گونه که برخی فکر می‌کنند، جنگ‌طلب هستید؟ بوش به این سوال پاسخ منفی داد و افزود: در واقع معتقدم اقدام‌هایی که انجام داده‌ایم به خاطر برقراری صلح بوده و ما مورد حمله قرار گرفتیم و پس از رایزنی‌های متعدد برای حمایت از خود واکنش نشان دادیم و نمی‌توانیم به کسانی که به ما حمله کردند اجازه دهیم در مکان امنی زندگی کنند باید فرصت حمله دوباره را از آنها بگیریم.

مجری العربیه سوال کرد: شما می‌گویید گاهی مجبورید برای برقراری صلح اقدام به جنگ کنید. آیا این چیزی است که در عراق رخ داد؟ وی گفت: بله، من در رابطه با صدام دیکتاتور در عراق نگران بودم. او دشمن آمریکا بود و با تروریست‌ها ارتباط داشت. من نمی‌گویم کسانی که در یازده سپتامبر به ما حمله کردند با او ارتباط داشتند؛ اما صدام مبالغ هنگفتی برای سلاح کشتار جمعی هزینه کرد.

بوش اذعان کرد: ما در عراق سلاح کشتار جمعی پیدا نکردیم، اما بدون شک نظام سابق عراق اطلاعاتی درباره چگونگی ساخت آن را در اختیار داشت.

بوش افزود: من به حقوق بشر معتقدم و اعتقاد دارم جان هر انسانی با ارزش است و این دیکتاتور صدها هزار نفر از شهروندان را به قتل رساند. به نظر من آزاد کردن ملت‌ها گامی محکم به سوی صلح است و من امیدوار بودم علیه عراق اقدام نظامی صورت نگیرد و دیپلماسی نتیجه دهد و این فرصت را مهیا کردم، اما دیپلماسی نتیجه نداد.