موضع فرانسه در قبال ایران سخت‌تر نشده است

نسیم بجنوردی- وزیر امور خارجه فرانسه در عقب‌نشینی آشکار از مواضع تند خود علیه‌جمهوری اسلامی ایران به بهانه برنامه هسته‌ای، این امر را که پاریس خواهان اتخاذ موضع سخت‌تری علیه تهران است تکذیب کرد.

برنار کوشنر چندی پیش خواستار برخورد نظامی با ایران برای ممانعت از تداوم فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان شده بود، اما پس از آنکه با واکنش‌های منفی گسترده در سطح بین‌الملل مواجه شد، ناگزیر اظهارات پیشین خود را پس گرفت. وی روز جمعه گفت که کشورش موضع خود را نسبت به ایران تغییر نداده است.

کوشنر پس از دیدار با علی باباجان وزیر امور خارجه ترکیه با تکذیب تلاش‌های پاریس برای فشارهای بیشتر بر تهران، از ایران خواست به قوانین بین‌المللی که به ادعای وی خواستار توقف غنی‌سازی اورانیوم است، احترام بگذارد.

کوشنر روز جمعه در تلاش برای بهبود روابط تیره فرانسه - ترکیه، وارد آنکارا شد.روابط دو کشور پس از روی کارآمدن نیکلا سارکوزی رییس‌جمهوری جدید فرانسه و مخالفت وی با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا رو به سردی گراییده است.

وزیر امور خارجه فرانسه در آنکارا گفت: ایران برای فرانسه محترم است و پاریس به گفت‌وگوهای خود با تهران ادامه می‌دهد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد مناسبات فرانسه و ایران گفت: به‌طور آشکار می‌گویم که تیرگی در مناسبات تهران و پاریس مربوط به چند روز اخیر نمی‌شود.

وزیر خارجه فرانسه گفت: فرانسه در صدد تنش زدایی بین کشورها است و در قرارداد نشست شش کشور در نیویورک در این راستا، تلاش زیادی به خرج داده است. وی گفت: ما با تهران به گفت‌وگوهای خود ادامه می‌دهیم. ولی ایران نیز باید قوانین و مقررات بین‌المللی را رعایت کند. برنار کوشنر در مورد موضع فرانسه نسبت به همکاری‌های ترکیه و ایران در انرژی گاز گفت: این موضوع را امشب در بحثی که در مورد مسائل کل خاورمیانه با وزیر امور خارجه ترکیه خواهیم داشت، مطرح خواهم کرد.اظهارات اخیر کوشنر در حالی بیان می‌شود که گفته‌ها و اقدامات وی در چند روز گذشته حاکی از تندتر شدن موضع فرانسه در قبال برنامه هسته‌ای ایران بود.

وزیر خارجه فرانسه در روزهای پایانی هفته گذشته در نامه‌ای به وزیران خارجه ۲۶کشور دیگر عضو اتحادیه اروپایی، با یادآوری نزدیک شدن ایران به مرحله تولید صنعتی اورانیوم غنی شده و ناکامی آمریکا و متحدانش در صدور قطعنامه تحریم از جانب شورای امنیت علیه ایران، اقدام فوری اتحادیه اروپایی را در ایجاد تحریم‌های خارج از چارچوب سازمان ملل ضروری توصیف کرده بود. بریتانیا از این موضع فرانسه حمایت کرد، اما آلمان، ایتالیا و اسپانیا استقبال چندانی از این پیشنهاد نکردند.

مواضع متناقض

اما همزمان با اظهارات آشتی‌جویانه کوشنر در ترکیه، یکی از سخنگویان نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه، اعلام کرد: کشورهای اروپایی می‌توانند پیش از تصویب تحریم‌های شدیدتر علیه ایران در اتحادیه اروپا، راسا دست به اقداماتی بزنند.

سخنگوی سارکوزی در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: بحث‌ها در اتحادیه اروپایی برای تحریم‌ شدیدتر ایران به سادگی به نتیجه نمی‌رسد، اما این مساله مانع نمی‌شود که هر کشور اروپایی راسا دست به اقدام بزند و توصیه‌هایی به شرکت‌های کشورش بکند.

چندی پیش نیز کوشنر از بعضی از شرکت‌های فرانسوی حاضر در ایران، از جمله توتال و رنو، خواست در ایران سرمایه‌گذاری جدیدی نکنند.

در حالی که تا سال‌جاری دولت فرانسه از نرمش نسبی در قبال برنامه هسته ای ایران حمایت می‌کرد، با انتخاب نیکولا سارکوزی به ریاست‌جمهوری فرانسه در ماه مه، این کشور موضع سختگیرانه‌تری علیه برنامه‌های اتمی ایران اتخاذ کرده و اظهارات مقام‌های فرانسوی در مواردی از مواضع دولت آمریکا در این زمینه نیز تندتر بوده است.