دنیای اقتصاد- گزارش اجرای برنامه چهارم توسعه که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری در صحن علنی مجلس قرائت کرد، هنوز واکنش نمایندگان را به دنبال دارد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی و برخی چهره‌های اقتصادی مجلس، این گزارش، مبهم کلی وغیرشفاف بود. به گونه‌ای‌که چند روز پیش محمدرضا باهنر از حامیان سرسخت رییس‌ دولت نهم در مجلس این گزارش را غیرعرفی و متفاوت با رویه گزارش‌های قبلی اجرای برنامه توسعه توصیف کرد. این غیرعرفی بودن گزارش احمدی‌نژاد مربوط به مقایسه شاخص‌های اجرای برنامه‌ دولت نهم با دولت قبل به جای شاخص‌های سند توسعه بود. در بسیاری از شاخص‌های مهم نیز دولت از ارائه آمار خودداری کرد که انتقاد نمایندگان را برانگیخت. هادی حق‌شناس نماینده بندرانزلی معتقد است: اگر بر اساس برنامه چهارم توسعه پیش می‌رفتیم باید سالانه ۱۵‌میلیارد دلار از پول نفت استفاده می‌شد، در حالی که بیش از ۳‌برابر این رقم در لایحه بودجه و متمم‌های بودجه مورد استفاده قرار گرفته است. نماینده مردم بندر انزلی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با گزارش عملکرد برنامه چهارم توسعه گفت: مهم‌ترین ایرادی که به این گزارش می‌توان گرفت تاخیر ۱۰ ماهه آن بود و نداشتن اعتقاد دولت به برنامه چهارم، نکته ابهامی آن به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: گزارش ارائه شده، نشان می‌دهد که در برخی شاخص‌ها، بسیار عقب هستیم، اگر چه رییس‌جمهوری عنوان کرد که ۷ ماه از اجرای این برنامه به عهده وی و ۸ ماه اول به عهده دولت قبلی بوده است، اما اگر شاخص‌ها مثبت بوده دلیلش این است که دولت قبلی درباره برنامه چهارم توسعه شروع خوبی داشته است.

حق‌شناس ادامه داد: رییس‌جمهوری در گزارش خود اظهارکرد که برای اجرای این برنامه با کمبود منابع مواجه هستیم ولی در ۲ سال گذشته، سال‌های طلایی درآمدهای نفتی به شمار می‌آمد؛ یعنی نه تنها کمبود منابع وجود نداشت، بلکه مازاد منابع هم حاصل شد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر این که اگر قرار بود طبق برنامه چهارم توسعه پیش برویم باید سالانه ۱۵ میلیارد دلار از پول نفت استفاده می‌شد. خاطرنشان کرد: این در حالی است که بیش از ۳ برابر این رقم در لایحه بودجه یا متمم بودجه استفاده شده است.

حق‌شناس تصریح کرد: برنامه چهارم توسعه عملا به اهداف مورد نظر کنترل نقدیگی و رشد اقتصادی نرسید، متاسفانه نرخ نقدیگی که باید در حد۲۰درصد مهار می‌شد، به ۳۴‌درصد رسید.

نماینده بندر انزلی در مجلس افزود: بر اساس ماده ۱۵۷ قانون برنامه چهارم ارائه گزارش باید چارچوب داشته باشد که مهم‌ترین چارچوبش این است که طبق مفاد برنامه گزارش داده شود؛ یعنی مشخص کند که تک تک مفاد ماده‌های ۱۶۰ گانه قانون برنامه اجرا شده است یا نه؟ ولی این چارچوب رعایت نشده است.

اما نماینده بوشهر در مجلس در پاسخ به منتقدانی که عنوان می‌کنند برنامه چهارم توسعه با وجود داشتن منابع عظیم درآمدی به رشد اقتصادی مورد نظر نرسیده است، گفت: آن‌ها، هیچ‌گاه به این موضوع فکر نکرده‌اند که برای به دست آوردن فرآورده‌های نفتی از خارج از کشور، رقم‌های بیش‌تری را تقدیم پالایشگاه‌های دنیا کردیم!

شکرالله عطارزاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس، درباره گزارش عملکرد برنامه چهارم توسعه افزود: گزارشی که رییس‌جمهوری از برنامه چهارم توسعه ارائه کرد مخلوطی از برنامه‌های سال‌های ۸۴ و ۸۵ بود و شاید بتوان گفت بیشتر به یک گزارش کلی از روند توسعه کشور شبیه بود. وی افزود: اگر چه نمی‌توان برخی ایرادات را نادیده گرفت و استدلال‌ها و عقاید نمایندگان و کارشناسان را باید محترم شمرد، ولی هدف عمده رییس‌جمهوری این بوده که یک گزارش مقایسه‌ای بودجه از سال‌های ۸۴، ۸۵ و ۸۶ داشته باشد.

نماینده بوشهر در مجلس خطاب به منتقدانی که عنوان می‌کنند برنامه چهارم توسعه با وجود منابع درآمدی بالا به رشد اقتصادی مطلوب دست نیافته است، اظهار کرد: آن‌ها که فکر می‌کنند درآمدهای نفتی ما در برنامه چهارم توسعه افزایش یافته است، هیچ‌گاه به این موضوع نیاندیشیده‌اند که برای به دست آوردن فرآورده‌های نفتی خارج از کشور، رقم‌های کلان و بیشتری را تقدیم پالایشگاه‌های دنیا کرده‌ایم.