سولانا: مذاکرات هسته‌ای رو به جلو باشد

البرادعی: دو سه ماه آینده همه‌چیز مشخص می‌شود

دنیای اقتصاد- وزارت امور خارجه کشورمان در اعتراض به دعوت دوباره کوشنر، وزیر خارجه فرانسه از کشورهای عضو اتحادیه اروپایی برای گسترش دامنه تحریم‌ها علیه ایران، در غیاب سفیر این کشور در ایران، کاردار سفارت فرانسه را احضار و مراتب اعتراض و ناخرسندی تهران را از مواضع اخیر پاریس به وی ابلاغ کرد. در اعتراض به اصرار کوشنر بر گسترش تحریم‌ها علیه ایران

کاردار سفارت فرانسه احضار شد

دنیای اقتصاد- وزارت امور خارجه کشورمان در اعتراض به دعوت دوباره برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه از کشورهای عضو اتحادیه اروپایی برای گسترش دامنه تحریم‌های خارج از چارچوب سازمان ملل، در غیاب سفیر این کشور در ایران، کاردار سفارت فرانسه را احضار و مراتب اعتراض و ناخرسندی تهران را از مواضع اخیر پاریس به وی ابلاغ کرد.

این اعتراض پس از آن ابلاغ شد که وزیر خارجه فرانسه از اتحادیه اروپایی خواست برای گسترش دامنه تحریم‌های مالی علیه ایران اقدام کند و گفت که جهان نمی‌تواند منتظر اقدام سازمان ملل برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران بماند.

برنار کوشنر که ماه گذشته سخنان جنجال برانگیزش مبنی بر اینکه جهان باید برای جنگ با ایران آماده شود انتقادات بسیاری را برانگیخت، روز سه‌شنبه در نامه‌ای به وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی از آنها خواست تحریم‌های جدید علیه ایران را در نظر بگیرند.

وی در نامه خود نوشت: این اقدام جدید از جانب مهمترین شریک اقتصادی ایران (اتحادیه اروپایی) باید با هدف تشدید فشار بر تهران به خصوص در زمینه‌های مالی و اقتصادی انجام گیرد. ما می‌توانیم نام افراد و شرکت‌های جدیدی را به خصوص در بخش بانکداری به فهرست تحریم‌های انجام شده در زمینه انسداد اموال و منع ویزا اضافه کنیم.

کوشنر از وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی خواست در نشست خود در ۱۵ اکتبر در لوکزامبورگ درباره اقدامات بعدی مذاکره کنند.

وی گفت: زمان علیه ما در گذر است، چرا که هر روز که می‌گذرد ایران یک قدم به یافتن مهارت کامل در زمینه فناوری غنی‌سازی نزدیک‌تر می‌شود. وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه اتحادیه اروپایی باید دیپلماسی را ادامه دهد تا تهران را متقاعد به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم کند، گفت که اولویت آنها تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل برای تشدید تحریم‌ها است.

وی گفت: اما همانطور که در نشستی که در ۲۸ سپتامبر در نیویورک صورت گرفت، به واسطه موضع برخی از شرکای ما، مذاکرات وقت بیشتری خواهد گرفت.

لندن موافق، رم مخالف

خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گزارش داد: لندن «با کمال میل» از درخواست وزیر خارجه فرانسه برای در نظر گرفتن تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران در اتحادیه اروپایی حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس روز پنج‌شنبه گفت: ما کاملا از موضع وزیر خارجه فرانسه حمایت می‌کنیم و مشتاقانه منتظر مذاکرات با شرکای خود در اتحادیه اروپایی هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس با اشاره به اینکه اتحادیه اروپایی مدت‌ها است که برای چنین سناریویی آماده می‌شود گفت: مدتی است که انتظار داشتیم مذاکراتی درباره تشدید فشارها به ایران در اتحادیه اروپایی صورت گیرد. اتحادیه اروپایی در چند سال اخیر نقش با ارزشی در این زمینه داشته است و واضح است که اکنون در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم با دقت آنچه را که می‌تواند دولت ایران را متقاعد به تحقق الزامات و انجام وظایفش کند در نظر بگیریم.

از سوی دیگر رومانو پرودی، نخست‌وزیر ایتالیا از سخت کردن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران قبل از مذاکرات انتقاد کرد.

پرودی، در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در محل دفتر مطبوعات خارجی ایتالیا گفت: مذاکرات با ایران آغاز شده است و ما باید تحریم‌ها را در پس زمینه نگهداریم، اما فکر نمی‌کنم که سخت‌تر کردن تحریم‌ها قبل از نشستن دور میز مذاکرات، تصمیمی باشد که با قدرت اتخاذ شده باشد. پرودی گفت: نمی‌توان از دری که باز شده است استفاده نکرد، این در برای همیشه باز نمی‌ماند و اگر مذاکرات پیش نرود، آن در بسته خواهد شد.

نخست‌وزیر ایتالیا افزود: مذاکرات آغاز شده است و باید کاری کنیم که مذاکرات به نتیجه برسد.

در پی اظهارات تحریک آمیز و غیرواقع‌بینانه مسوولان سیاسی فرانسه به ویژه سخنان افراطی و ادامه‌دار برنار کوشنر، ژان گربلینگ، کاردار جمهوری فرانسه در تهران، در غیاب سفیر این کشور توسط رییس اداره دوم غرب اروپا به وزارت امور خارجه کشورمان احضار شد.

رییس اداره دوم غرب اروپا مراتب اعتراض و ناخرسندی جمهوری اسلامی ایران را از مواضع اخیر فرانسه و تشدید لحن منفی این کشور همزمان با توافقات سازنده ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابلاغ کرد.

وی با اشاره به مجموعه مواضعی که مسوولان فرانسوی طی هفته‌های اخیر در خصوص پرونده هسته‌ای اتخاذ کرده‌اند، پیشگامی فرانسه در تلاش برای شکل‌گیری قطعنامه شورای امنیت علیه ایران، تشویق کشورهای اروپایی به تحریم‌های اضافی خارج از چارچوب شورای امنیت و نیز توصیه این کشور به شرکت‌های اروپایی برای نداشتن همکاری‌های جدید اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران و انحراف افکار عمومی جامعه بین‌المللی از مسیر همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به شدت مورد اعتراض و انتقاد قرار داد.

گفته می‌شود، سفیر فرانسه در تهران در پی اعتراض برخی نمایندگان مجلس ملی فرانسه به اتخاذ سیاست همسویی فرانسه و آمریکا در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و بیان اظهارات افراطی برنار کوشنر، برای ارائه توضیحاتی در خصوص این مواضع به همراه وزیر امور خارجه فرانسه به پاریس دعوت شده است.

هویج بی‌رنگ فرانسوی

در حالی که به نظر می‌رسد با اسباب‌کشی نیکلا سارکوزی به کاخ ورسای، فرانسه به چماق آمریکا در مناقشه هسته‌ای تبدیل شده است، اما گویا این نقش چندان در تناسب با قامت دولتمردان راست‌گرای کنونی فرانسه نیست، چرا که هر بار پس از اعتراض ایران، بلافاصله چماق را پایین می‌آورند و به شکل هویج ظاهر می‌شوند، همچنانکه کوشنر پس از اظهاراتش درباره جنگ با ایران، در دیدار با متکی، همتای ایرانی خود ضمن پس گرفتن گفته‌های پیشین، به تمجید از ایران پرداخت. اکنون نیز سخنگوی وزارت خارجه فرانسه می‌گوید: پیشنهاد جامعه بین‌الملل برای همکاری با ایران در زمینه‌های اقتصادی، هسته‌ای و سایر زمینه‌ها همچنان می‌تواند روی میز باشد.پاسکال آندره‌آنی، روز چهارشنبه گفت: آماده مذاکره در زمینه همه موضوعات با ایران هستیم.

وی با اشاره به پیشنهادی که فرانسه، آلمان و انگلیس در سال ۲۰۰۵ به ایران ارائه کردند و در سال ۲۰۰۶ با حمایت روسیه، چین و آمریکا تجدید شد، گفت: قدرت‌های بزرگ جهانی به ایران پیشنهاد گفت‌وگوهای باز درباره همه موارد از جمله همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای غیرنظامی را داده‌اند، این پیشنهاد هنوز روی میز است.

این پیشنهاد شامل حمایت فنی از برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران، حمایت اقتصادی، ارائه تضمین‌های امنیتی و مذاکرات سیاسی با تهران است. آندره ‌آنی البته شرطی گذاشت که برای تحقق چنین مذاکراتی ایران باید با همه درخواست‌های جامعه بین‌المللی که در قطعنامه‌های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل ذکر شده است پیروی کند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: در حال حاضر ایران باید به سه وظیفه خود عمل کند، رفع سوالات باقیمانده در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای خود در گذشته، تعلیق فعالیت‌های حساس هسته‌ای به خصوص غنی‌سازی اورانیوم و امضای پروتکل الحاقی که چگونگی همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در بر می‌گیرد.

راه دشوار فرانسه

اتحادیه اروپایی تحت فشار فرانسه ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) درباره اینکه آیا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کند یا خیر مذاکره خواهد کرد، اما با وجود مخالفت‌های آلمان و ایتالیا با اقدام خارج از سازمان ملل، اتحادیه مذاکرات سختی را پیش رو خواهد داشت.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: در حالی‌که اقدام برای تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران در شورای امنیت تا ماه نوامبر به تعویق افتاده است، وزیر امور خارجه فرانسه از شرکای این اتحادیه خواسته است تا اقداماتی مستقل را برای اعمال فشار علیه ایران به منظور پایان دادن به آنچه «تمرد هسته‌ای» ایران خوانده است، دنبال کند.

پرتغال که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپایی را تا پایان سال جاری میلادی عهده دار است، قصد دارد به کوشنر فرصت دهد تا ابتکارش را در نشست بعدی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا که در تاریخ ۱۵ اکتبر در لوکزامبورگ برگزار می‌شود مطرح کند.

این گزارش حاکی است: آلمان به همراه پنج عضو دایم شورای امنیت متشکل از انگلیس‌، چین‌، فرانسه‌، روسیه و آمریکا تلاش‌هایی را برای متقاعد کردن ایران به تعلیق غنی سازی اوارنیوم در ازای دریافت مشوق‌های سیاسی و تجاری‌، انجام داده‌اند در حالی‌که انگلیس روز پنجشنبه اعلام کرد از درخواست کوشنر حمایت می‌کند، آلمان که به دنبال یک کرسی دایم در شورای امنیت است، اشتیاق چندانی به این کار ندارد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که یک محافظه کار است باید یک دولت ائتلافی و پیچیده را هدایت کند و فرانک والتر اشتاین مایر‌ که یک سوسیالیست است و اداره وزارت امور خارجه آلمان را به عهده دارد، همواره برای همراه عمل کردن شش کشور اعمال فشار کرده است. همچنین خبرگزاری آسنا به نقل از ماسیمودالما وزیر امور خارجه ایتالیا گزارش داده است: ایتالیا هرگز تحریم‌های احتمالی اروپایی را منتفی نمی‌داند اما ما باید به یاد داشته باشیم که ما بهایی سنگین‌‌تر از آن کشورهایی که با صدای بلند فریاد می‌زنند،‌ پرداخت خواهیم کرد.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه‌، کشورهای دیگری نظیر اتریش نیز با هر گونه اقدام اروپایی خارج از چارچوب سازمان ملل مخالف هستند. اورسولا پلاسنیک، وزیر امور خارجه اتریش هفته گذشته بنا به گفته سخنگویش گفت:‌ ما نباید گام دوم را پیش از آنکه گام اول را برداریم بلند کنیم.

وی افزود: فشار بین‌المللی بیشتر وقتی کارآیی دارد که مبتنی بر حمایت گسترده بین‌المللی باشد و فقط شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند چنین حمایتی را فراهم کند. از نظر اروپایی‌هایی که رویکرد چند جانبه را ترجیح می‌دهند‌، ابتکار کوشنر می‌تواند به عنوان کار علیه تصمیم سازمان ملل برای منتظر ماندن تا نیمه نوامبر و دریافت گزارشات در خصوص همکاری ایران بر سر برنامه هسته‌ای به نظر برسد.