تشدید اختلاف‌ آمریکا و متحدانش با آژانس

آمریکا خواستار گفت‌وگوی رودرروی ایران با قدرت‌های بزرگ شد

دنیای اقتصاد- در حالی که سه‌شنبه عصر مقام‌های مسوول آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشستی به تشریح توافقات با ایران برای سایر اعضا پرداختند، آمریکا و دیگر متحدش علیه ایران در گروه ۱+۵ و شورای امنیت سازمان ملل، همچنان بر موضع پیشین خود، لجوجانه پای فشردند. سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده درباره آخرین مواضع آمریکا گفت: سیاست این کشور در برابر ایران تغییر نکرده است. تام کیسی از ادامه رایزنی‌ها برای تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی خبر داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره شدت گرفتن تحرکات سیاسی ایالات متحده در مقابل ایران و به کار بردن لفظ «هولوکاست هسته‌ای» به وسیله جورج بوش برای اشاره به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت: هیچ تغییری در سیاست آمریکا به وجود نیامده است. رییس‌جمهوری و وزیر امورخارجه آمریکا به روشنی گفته‌اند که با برنامه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی و با همکاری اعضای دائم شورای امنیت و آلمان (گروه ۱+۵) برخورد می‌شود.

واشنگتن در حالی از تغییر نکردن سیاست خارجی خود در قبال برنامه‌ هسته‌ای ایران سخن می‌گوید که توافق ایران و آژانس درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران و گزارش البرادعی، تغییر قابل توجهی در مناقشه هسته‌ای ایجاد کرده است به‌گونه‌ای که البرادعی از آن به عنوان «گام چشمگیری به جلو» یاد کرد.

در این حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به تاکید همیشگی جورج‌بوش بر در نظر گرفته شدن همه گزینه‌ها برای مقابله با ایران گفت: آمریکا در حال حاضر مشغول گفت‌وگو با متحدان و دوستانش در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تصویب قطعنامه جدیدی برای گسترش تحریم‌های ایران است.

گردون براون نخست وزیر بریتانیا هم ضمن تاکید بر دیپلماسی در برخورد با مناقشه هسته‌ای، از حمایت خود از قطعنامه سوم تحریم علیه جمهوری اسلامی خبر داد.

وی با نادیده گرفتن اظهارات مثبت محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌درباره پیشرفت مذاکرات با ایران، آن را «گزارش انفرادی» و پراکنده توصیف کرد.

براون که سه ماه پیش نخست وزیری کشورش را از تونی بلر تحویل گرفت، در دومین مصاحبه مطبوعاتی خود بدون توجه به دستاوردهای مذاکرات اخیر میان ایران و آژانس گفت: لندن همچنان از پیش‌نویس سومین قطعنامه تحریمی‌در سازمان ملل حمایت می‌کند.

تصویب این قطعنامه که از سه ماه قبل مطرح شده با توجه به نتایج حاصله از مذاکرات اخیر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌با تاخیر مواجه شده است.

آمریکا و متحدانش در حالی در پی تصویب قطعنامه تحریم دیگری در شورای امنیت علیه ایران هستند که توافق اخیر ایران با آژانس و گزارش‌ البرادعی، نگاه‌ها را در شورای حکام به خود معطوف داشته است.

در جلسه توجیهی روز سه شنبه شورای حکام درباره گزارش اخیر محمد البرادعی پیرامون تحولات هسته‌ای ایران، اولی هاینونن، معاون امور پادمان های آژانس توضیحاتی را درباره این گزارش ارائه کرد.

به گزارش ایرنا از این نشست، وی دو موضوع پلوتونیوم و آلودگی در مرکز پسماندها در کرج را به عنوان دو موضوع مهم نام برد و گامی‌مهم در شروع حل مسایل باقی‌مانده بر شمرد.

وی در این جلسه همچنین گزارش مدیر کل آژانس درباره ایران را برای اعضای شرکت‌کننده تشریح کرد و بخش‌های مختلف این گزارش را از نظر فنی مورد بررسی قرار داد.

وی همچنین از توافق اخیر بین ایران و آژانس برای حل مسایل به عنوان طرح کاری مناسبی برای حل مسایل «باز» دانست.

هاینونن در این نشست توجیهی همچنین گفت: امیدوار است که پس از انجام مفاد این توافقنامه بتوان مسایل گذشته را نیز پاسخ داد.

در این نشست همچنین تعدادی از کشورهای غربی سوالاتی را درباره گزارش البرادعی و نیز نحوه اجرای توافقنامه بین ایران و آژانس مطرح کردند و درباره اینکه چرا این توافقنامه به صورت مرحله‌ای تنظیم شده است، سوالاتی را مطرح کردند.

به گفته یک دیپلمات غربی حاضر در این نشست، برخی از سفرای‌ غربی نیز بر اهمیت روشن شدن وضعیت فعالیت‌های گذشته ایران تاکید کردند.

بر این اساس آنان خواستار ابهام زدایی در موارد مشخصی و از جمله موضوع مربوط به سانتریفوژهای P۱و P۲شدند.

هاینونن در پاسخ به سوال این سفرا که آیا با روشن شدن هر سوال نیز گزارشی درباره ایران منتشر می‌شود، گفت: دلیلی وجود ندارد که پس از هر مرحله و هربار گزارشی در این زمینه منتشر شود.

هاینونن همچنین در پاسخ به سوال یک سفیر غربی که این توافقنامه برای ایران الزام‌آور نیست، گفت: دبیرخانه شکی ندارد که این توافقنامه اجرا می‌شود.

در این جلسه توجیهی یک ساعت و نیمه شورای حکام که به طور غیر مترقبه در وین برگزار شد، گزارش اخیر البراعی پاراگراف به پاراگراف مورد بررسی قرار گرفت و ابعاد آن برای حاضرین تشریح شد.

در پی این نشست توجیهی، گزارش البرادعی و توافق ایران و آژانس در نشست ۱۰دسامبر شورای حکام بررسی می‌شود.

همچنین بسیاری از نمایندگان کشورهای عضو «نم» که در تهران جضور دارند و بعضا عضو آژانس و شورای حکام هستند، در کنفرانسی که در تهران برگزار شد، حمایت خود را از حق قانونی ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای اعلام کردند. این رخدادها، در مجموع کار را برای مدافعان تحریم بیشتر ایران به منظور ایجاد اجماع در شورای امنیت دشوار می‌کند و اینگونه به نظر می‌رسد که آمریکا و متحدانش به سمت رویارویی با نهاد نظارتی هسته‌ای سازمان ملل و برخی اعضای شورای امنیت رانده می‌شوند و در این صورت واشنگتن مسیر فرساینده‌ای را پیش روی خواهد داشت. از سوی دیگر در سخنان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نشانه‌هایی از نرمش دیده می‌شود، آنجا که ایران را به مذاکره می‌خواند بدون آنکه چون گذشته مذاکره را مشروط کند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، واشنگتن پس از انتخاب اکبر هاشمی‌رفسنجانی به عنوان رییس مجلس خبرگان، خواستار استفاده ایران از فرصت داده شده برای ادامه‌ مذاکرات هسته‌ای شد.

به گزارش ایسنا، تام‌کیسی، سخنگوی وزرات امور خارجه‌ آمریکا گفت: قطعا امیدواریم افراد منطقی در ایران فرصت مثبتی را که جامعه‌ بین‌الملل برای ورود به مذاکرات در اختیارشان قرار داده، ببینند و قادر باشند به برنامه‌ هسته‌‌ صلح‌آمیز برسند، در حالی که همچنان به همه اطمینان دهند که این برنامه فقط پوششی برای ساخت سلاح هسته‌‌ نیست.

از کیسی خواسته شد درباره‌ انتخاب هاشمی‌رفسنجانی به عنوان رییس مجلس خبرگان در ایران اظهار نظر کند و او در پاسخ به خبرنگاران گفت: تمایل دارم بر این باور باشم که افرادی در حاکمیت ایران هستند که می‌خواهند از چیزی که در واقع فرصتی منحصر به فرد و مهم است استفاده کنند تا به ایران اجازه دهند با دیگر کشورهای جامعه‌ بین‌الملل وارد تعامل شود.

وی افزود که تهران فرصت دارد نگرانی‌ها درباره‌ برنامه‌ هسته‌‌‌ایش را فرو نشاند و انرژی هسته‌‌ای‌ غیرنظامی‌را در اختیار داشته باشد و برای اولین بار گفت‌وگوهای

«رو در رو» با قدرت‌های بزرگ جهانی از جمله آمریکا داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا هاشمی‌رفسنجانی را می‌توان چنین فردی توصیف کرد، گفت:‌ نمی‌دانم. من فکر می‌کنم آن چه منطقی است به این که چه سیاست‌هایی تصویب می‌شود، بستگی دارد.