پیش از اینکه ادغام یک فرصت باشد یک راه گریز ناگزیر برای رهایی از یک تهدید بزرگ برای آینده صنعت خودروسازی کشور است که البته پس از آن به یک فرصت هم تبدیل می‌شود، چرا که فرصت‌های شغلی موجود را حفظ و فرصت‌های جدید شغلی در طرح‌های توسعه‌ای خود با تمرکز بر روی صادرات را به وجود می‌آورد و می‌تواند ارزآوری نیز داشته باشد. به گزارش خبرگزاری موج، مهرداد بذرپاش مدیرعامل پارس خودرو، با بیان این مطلب افزود: چنانچه به عرصه جهانی نیاندیشیم، مجبور به اتخاذ سیاست‌هایی هستیم که صنعت خودروسازی بتواند با کاهش تعرفه‌های واردات لااقل با خودروهای خارجی در داخل مرزهای کشورمان رقابت کند، و تا زمانی که یک راهبرد معقول و مشخص در این زمینه تدوین نکنیم، سرنوشت خودروسازان کشور مبهم خواهد بود.

وی اظهار کرد: منظور از ادغام در مرحله اول داشتن یک مدیریت واحد برای هر دو گروه خودروسازی با حفظ برندهای فعلی است، یعنی ایران خودرو و سایپا حفظ می‌شوند، اما مدیریت دو شرکت، واحد خواهد شد.

بذرپاش درباره مهم‌ترین دلیل ضرورت ادغام خودروسازها را ایجاد زمینه‌های رقابت خودروسازان ایرانی در عرصه جهانی دانست و تصریح کرد: هم اکنون در حوزه‌های مختلف اقتصادی نیز رویکرد ادغام و یکپارچه‌سازی را مشاهده می‌کنیم، از به هم تنیده شدن شبکه‌های تلویزیونی، تشکیل گروه‌های بزرگ رسانه‌ای متشکل از زنجیره مجلات و روزنامه‌ها، تا برسد به صنایع بزرگ همچون نفت، فولاد و خودرو.

مدیرعامل پارس خودرو با بیان اینکه به طور خلاصه صاحبان بنگاه‌هایی که رویکرد ادغام را دنبـال کرده‌اند، در پی کاهش هزینه‌های تولید و افزایش توان رقابت در بازار هستند، گفت: چنانچه فقط از کاهش هزینه‌های تولید به عنوان دلیل ادغام نام ببریم، حرف خلاف واقعی واقعیت نگفته‌ایم، به طوری که برای رقابت در مقیاس‌های جهانی نیاز به بالا بردن کیفیت تولیدات خود خواهیم داشت و باید بگویم که افزایش کیفیت رابطه مستقیمی‌ با افزایش سهم تحقیقات در بخش‌های مختلف صنعت خودروسازی دارد.

وی افزود: در هر دو شرکت عمده خودروسازی کشور، تحقیقات در جریان است که هزینه‌های زیادی را نیز به خود اختصاص می‌دهد به طوری که برای طراحی بدنه یک محصول جدید باید حدود دوهزار میلیارد ریال هزینه کنیم که رقم بالایی است. وی تاکید کرد: چنانچه دو خودروساز بتوانند در کنار یکدیگر و با یک سیاستگذاری واحد با تقسیم وظایف و ماموریت‌ها، هزینه‌ها را کاهش دهند، قیمت تمام شده محصول پایین می‌آید، حاشیه سود بیشتر و قدرت رقابت محصول جدید در سایر کشورها با محصولات خارجی بیشتر می‌شود.

مدیرعامل پارس خودرو گفت: در ادغام از دوباره کاری‌ها، موازی کاری‌ها و رقابت‌های ناسالم جلوگیری می‌شود و از طرف دیگر دولت نیز می‌تواند کمک‌های خود را در حوزه تحقیق و توسعه به صورت روشنتری به خوروسازها داشته باشد و خودروسازان در مقابل این کمک‌های دولت در بخش یاد شده اهداف قابل دسترس را با زمانبندی مناسب به دولت عرضه کنند و دولت با اطمینان بیشتر هم در بخش توسعه صنعت و هم در بخش اشتغال پایدار این کمک‌ها را انجام دهد.

وی اظهار کرد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به دلیل گستردگی وظایف نمی‌تواند این مسوولیت را با واسطه به عهده بگیرد باید یک هلدینگ بزرگ متشکل از سایپا و ایران خودرو تشکیل شود و این مجموعه بزرگ وظیفه تعیین ماموریت، تقسیم وظایف، ترسیم راهبردی و چشم‌انداز زیر مجموعه‌ها را به عهده بگیرد، که البته با توجه به اینکه سهامدار عمده مجموعه جدید هم «ایمیدرو» است، این سازمان می‌تواند از این طریق هم اشراف خود را بر این مجموعه بزرگ داشته باشد.

بذرپاش با توجه به اینکه شاید مهم‌ترین تهدید این ادغام از دید برخی کارشناسان بحث انحصار به خودرو امروز است گفت: مساله انحصار باید با تصویب قوانین ضد انحصار، کمک به خودروسازان خصوصی و تصویب قوانین کارشناسی شده برای حمایت از مصرف‌کنندگان مرتفع شود.

مدیرعامل پارس خودرو افزود: در شرایطی که هنوز برای حضور در سایر بازارها، تقویت برندهای داخلی و بالابردن کیفیت در سطح مطلوب جهانی که خودروهای تولیدی کشور با صرفه باشد، فعالیت آنچنانی نداشته‌ایم نباید فقط با حضور در سوریه، ونزوئلا و آذربایجان سر خودمان را کلاه گذاریم. وی اتحاد سایپا و ایران خودرو را موجب شکل گیری یک شبکه خدمات پس از فروش گسترده دانست و اظهار کرد: با حضور گسترده این شبکه در کشورهای خاورمیانه و کسب سهمی‌از بازار منطقه، می‌توان از آن به عنوان مکمل صادرات استفاده کرد، همچنین گسترش خدمات پس از فروش به طور قطع افزایش رضایتمندی مردم را در داخل کشور در پی دارد و افزایش نمایندگی‌ها، تسریع در ارائه خدمات به مشتری و در دسترس بودن حاصل این اقدام است.

بذرپاش با بیان اینکه همیشه کشورهای پیشتاز صنعت خودرو، مسائل سیاسی را در مراودات خود با ما دخالت داده اند، تاکید کرد: گزینه ادغام هر کدام از دو خودروساز بزرگ کشور با یک شرکت بزرگ و صاحب نام خارجی ضعیف است، بنابراین گزینه ادغام دو خودروساز برای به دست آوردن توان لازم به منظور حضور جهانی توسط بسیاری از کارشناسان مورد تایید جدی‌تری است، البته این به معنی قطع همکاری این دو با خودروسازهای خارجی نیست، چرا که بحث پلت‌فرم مشتــرک با همکاری دیگر خودروسازان، سرمایه گذاری‌های مشتــرک و سایر گزینه‌ها همیشه مورد توجه خواهند بود.