اعتراض به اظهارات مداخله‌جویانه بوش

دنیای‌اقتصاد- سیاستمداران عراقی با تاکید بر موفقیت‌آمیز بودن و اهمیت سفر نوری المالکی به ترکیه و ایران، اظهارات مداخله‌جویانه رییس‌جمهوری آمریکا را درباره سفر نخست وزیر عراق به تهران مورد انتقاد قرار دادند.

در پی سفر نخست‌وزیر عراق به تهران رییس‌جمهوری آمریکا با لحنی بی‌سابقه از سفر وی انتقاد کرد و به مالکی درباره آنچه برخورد بیش از حد مصالحه‌جویانه در رابطه با ایران می‌نامید، هشدار داد. به گزارش سی.‌ان.ان جورج بوش که در کنفرانسی خبری در کاخ سفید صحبت می‌کرد، در واکنش به سازنده خوانده شدن نقش ایران در مساله عراق در سخنان نوری مالکی در تهران، گفت: گمان نمی‌کنم که نقش ایران سازنده باشد. بوش با تاکید بر این مساله که در انتظار گزارش این گفت‌وگوها خواهد ماند، ادعا کرد: شاید مالکی نقش ایران را مثبت خوانده تا به این وسیله ایرانی‌ها را به سوی همکاری بیشتر بکشاند. وی در عین حال تصریح کرد که لا‌زم است در‌این‌باره گفت‌وگویی دوستانه با مالکی داشته باشد و مالکی را این‌گونه تهدید کرد که اگر او نقش ایران را سازنده می‌داند، باید بهای این موضع‌گیری را نیز بپردازد. اشاره بوش به بخشی از سخنان نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق در تهران است که در آن به نقش سازنده ایران در مسائل امنیتی عراق اشاره شده بود.

در پی این اظهارات محمود عثمان نماینده ائتلاف کردستان در پارلمان عراق خاطرنشان کرد: همه این سفر را مثبت ارزیابی می‌کنند. همچنان که انتظار اجرای عملی نتایج سفر نوری المالکی به ایران و ترکیه وجود دارد.وی با انتقاد از دخالت آمریکا درباره سفر نوری المالکی به ایران گفت: این رفتار و برخورد واشنگتن از رفتار دیپلماتیک به دور است و بیانگر وجود اختلافات بین آمریکا و ایران است و نباید ملت عراق تاوان آن را بدهند.این نماینده کرد پارلمان عراق درعین حال از دولت عراق خواست تا در روابطش با ایران و آمریکا توازن لازم را داشته باشد؛ چرا که به گفته وی هر دوی این کشورها اهمیت زیادی دارند.به گزارش روزنامه الصباح، الجبوری از نمایندگان جناح مستقل العربیه در پارلمان عراق نیز در واکنش به سفر نوری المالکی به ایران گفت‌: نتایج سفر نخست‌وزیر عراق به ترکیه و ایران نتایج خوبی خواهد بود، در این سفر مالکی به دو کشور همسایه‌ای سفر کرد که ما شدیدا به ایجاد روابط خوب با آنها امید داریم.وی افزود‌: صداقت این کشورهای همسایه در قبال عراق به نفع کشور است و نتایج مثبتی را بر اوضاع داخلی عراق منعکس می‌کند؛ این عضو پارلمان عراق با اشاره به اهمیت بهبود روابط عراق با ایران و ترکیه بعد از طی روابط متشنج و بحرانی تصریح کرد‌: مهم این است که این روابط شاهد حسن نیت و تحولی جدید باشد.وی همچنین خاطرنشان کرد‌: منفعت عراق و وحدت آن هدفی عالی است که بر سر آن چانه‌زنی نمی‌شود، همچنان که باید کشورهای عربی و اسلامی همسایه عراق به نفع عراقی‌ها تقویت شوند.

از سوی دیگر، علی العملاق یکی از نمایندگان ائتلاف عراق یکپارچه نیز سفر نوری المالکی را به ایران و ترکیه به این علت که در جریان آن درباره موضوعات مهمی بحث و تبادل‌نظر شد مهم خواند.

در عین حال نخست‌وزیر عراق با اشاره به این موضوع که طرف ایرانی آمادگی گسترده خود را برای همکاری با بغداد اعلام کرده است سفر خود را به تهران موفقیت‌آمیز توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه الصباح، نوری المالکی با تاکید بر موفقیت‌آمیز بودن سفرش به تهران اعلام کرد: دولت عراق تصمیم به تقویت روابط سیاسی خود به رغم چالش‌های امنیتی موجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به اظهارات اخیر جورج بوش درباره سیاست‌های دولت ایران در عراق، سه دور گفت‌وگو با آمریکا در عراق را در ادامه راهبرد ایران مبنی‌بر ایجاد امنیت و ثبات در عراق خواند و گفت: حمایت از فرآیند شکل‌گیری دولت و نهادهای دولتی و حمایت همه‌جانبه از دولت منتخب نوری مالکی از یکسو و تاکید مقام‌های عراقی بر نقش سازنده ایران دلیلی بر سیاست‌های درست جمهوری اسلا‌می ایران در عراق است. محمدعلی حسینی تصریح کرد: سیاست خارجی بحران‌زا و تشنج‌آفرین آمریکا که ایجاد اختلا‌ف و دشمنی میان دولت‌ها و ملت‌های منطقه را سرلوحه اقدام‌های خود قرار داده، موجب شده است هزینه‌های کلا‌نی بر مردم آن کشور تحمیل شود و حیثیت و اعتبار آمریکا در پایین‌ترین سطح جهانی خود قرار گیرد. سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر سیاست مقام‌های آمریکا در قبال ملت ایران را خصمانه و فریبنده خواند و تلا‌ش دولت آمریکا را برای تفکیک میان دولت و ملت در ایران، اقدامی ناشی از درماندگی مسوولا‌ن آن کشور در مقابل اتحاد کم‌نظیر میان دولت و ملت در کشورمان دانست. وی افزود: این تلا‌ش‌ها که با هدف ضربه زدن به منافع ملت ایران و محروم کردن مردم کشورمان از حقوق خود صورت گرفته، ضمن اثبات دروغین بودن شعار مقام‌های آمریکا، عزم و اراده جدی تر همه قشرهای ملت ایران را در پیروی از اصول راهبردی جمهوری اسلا‌می ایران در پی داشته است. حسینی وجود یک دولت عقل‌مدار و منطقی را حق مردم آمریکا دانست و گفت: آمریکا برای بازگشت وجهه از دست رفته خود نیازمند دولتمردانی عاقل است.

سخنان انتقادی بوش درباره رابطه مثبت نخست‌وزیر عراق با ایران، چند روز پس از آن مطرح شده است که وی در اظهارنظری مشابه از حامد کرزای، رییس‌جمهوری افغانستان نیز به خاطر خوش‌بینی نسبت به نفوذ ایران در آن کشور به شدت انتقاد کرده بود.