هاشمی رفسنجانی خود درباره ویژه بودن شرایط کشور توضیح دهد

رییس مجلس درباره سخنان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در‌خصوص ویژه بودن شرایط کشور گفت: برای رفع هرگونه ابهام، خود آقای هاشمی رفسنجانی توضیح دهد که منظورش چه بوده است.

حداد عادل گفت: اگر منظور ایشان شرایط بحرانی است، باید بگوییم که اینطور نیست و بحرانی نداریم، اما اگر منظور ایشان شرایط حساس است که باید گفت شرایط ایران همواره حساس بوده است. به گزارش خبرگزاری فارس، در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی‌اش از دور سوم مذاکرات ایران و آمریکا اظهار کرد: ما این را فرصت مغتنمی برای حل یا کاهش مشکلات مردم عراق بنا به وظیفه انسانی و همسایگی خودمان می‌دانیم و به همین دلیل مذاکره را پذیرفتیم. وی در ارزیابی قراردادهای جدید تسلیحاتی آمریکا با کشورهای منطقه خاورمیانه تصریح کرد: ارزیابی ما این است که این معامله سود سرشاری از نظر دلاری برای آمریکا دارد، آنچه مهم است توجه به این نکته است که این سلاح‌ها برای هیچ حکومتی ثبات واقعی ایجاد نمی‌کند.

رییس مجلس افزود: اگر در جایی عنوان می‌شود که این سلاح‌ها برای مقابله با ایران فروخته شده باید گفت که سلاح برای مقابله با کشوری به کار می‌رود که مهاجم باشد، آن هم با اسلحه. اما ایران هیچ گاه کشور مهاجمی نبوده و هیچ انگیزه‌ای هم برای تهاجم به هیچ کشوری ندارد و بر عکس آماده اتحاد اسلامی است.

حداد عادل در پاسخ به این سوال که چرا نتیجه تحقیق و تفحص مجلس از صنایع خودروسازی ارائه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: وظیفه داریم طبق آیین نامه وقتی گزارش نتیجه تحقیق و تفحص به امضای جلسه مشترک کمیسیون تخصصی و هیات تحقیق و تفحص رسید، آن را در صحن علنی ارائه کنیم، به هر حال اگر این گزارش مشکل آیین نامه‌ای نداشته باشد منتشر شده و در اختیار شما هم قرار خواهد گرفت.

لایحه اصل ۴۴ شهریور در صحن علنی

وی درباره زمان ارائه لایحه اصل ۴۴ به صحن علنی مجلس گفت: هنگام بررسی لایحه یاد شده در صحن علنی مجلس از رییس‌جمهوری دعوت خواهیم کرد تا در مجلس حضور داشته باشد و از این امر خوشحال نیز خواهیم شد. رییس مجلس با اشاره به اتمام کار رسیدگی به لایحه اصل ۴۴ قانون اساسی در کمیسیون ویژه تصریح کرد: این لایحه بسیار مهم است و اگر بگوییم مهمترین لایحه‌ای که در مجلس هفتم بررسی شده، مبالغه نخواهد بود.

حداد عادل گفت: در تلاش هستیم تا در شهریور امسال لایحه اصل ۴۴ را با استفاده از امکانات آیین‌نامه‌ای در اولویت کار خود قرار دهیم، تا هر چه زودتر کار رسیدگی به آن در مجلس به پایان برسد.

وی درباره مدت زمان رسیدگی به این لایحه در صحن علنی مجلس تصریح کرد: پیش‌بینی درباره رسیدگی این لایحه در صحن علنی مجلس کار درستی نیست، چرا که این امر بستگی به پیشنهادهای نمایندگان و همچنین سخنان موافق و مخالف دارد. رییس مجلس افزود: سعی خواهیم کرد تا این لایحه چنان به تصویب برسد که در تصویب لایحه بودجه سال ۱۳۸۷ اثر خود را نشان دهد، هم دولت بعد از تقدیم لایحه بودجه مصوبه مجلس را در مورد اصل ۴۴ قانون اساسی در اختیار داشته باشد و هم مجلس هنگام بررسی بودجه در صحن علنی مجلس براساس این لایحه بتواند درباره لایحه بودجه تصمیم‌گیری کند.

رییس مجلس همچنین درباره آخرین وضعیت لایحه نظام هماهنگ پرداخت گفت: نظام هماهنگ پرداخت تعهدات مالی دراز مدتی برای دولت ایجاد می‌کند و دولت به دنبال آن است تا مصوبه‌ای به‌دست آید که بتواند از عهده انجام آن بر آید. اگر نتوانیم با دولت به توافق برسیم این لایحه را به مجمع تشخیص مصلحت ارائه می‌کنیم تا درباره آن تصمیم‌گیری شود. وی همچنین درباره ابهامی که در خصوص تخفیف قیمت گاز ایران به هند و پاکستان برای اجرای خط لوله صلح پیش آمده تصریح کرد: ساخت خط لوله انتقال گاز به هندوستان و پاکستان را از جهات مختلف مهم می‌دانیم که تنها اقتصادی نیست و البته باید هم در قراردادهای خارجی کشورمان منافع کلی کشور مخدوش نشود و مجلس نسبت به این مساله حساس است و در مورد این موضوع نیز باید این مساله رعایت شود. وقتی می‌گوییم منافع ملی اعم از منافع اقتصادی است.

حدادعادل با اشاره به دیدار رییس‌جمهوری با اقتصاددانان گفت:‌ به رییس‌جمهوری و اقتصاددانان پیشنهاد می‌کنم که این دیدارهایشان را افزایش دهند، همان‌گونه که پس از نامه ۵۷ اقتصاددان عنوان کردم که امیدوارم دولت با اقتصاددانان دیدار داشته باشد و از این‌که این مسائل به سیاست کشیده شود جلوگیری کند، خوشبختانه این جلسه برگزار شد.