مخالفت یک کاندیدای دموکرات با معاملات تسلیحاتی با کشورهای عربی

آسوشیتدپرس گزارش داد: یکی از کاندیداهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از طرح واشنگتن برای انجام معاملات تسلیحاتی با کشورهای عرب خلیج‌فارس به منظور مقابله با آنچه آمریکا تهدید ایران می‌خواند، انتقاد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، جان ادواردز گفت که طرح دولت بوش برای فروش تسلیحات به کشورهای عرب متحد با آمریکا، حکم یک سیاست خارجی مصلحتی را دارد و می‌تواند نتیجه عکس داشته و به ایران مشوقی برای افزایش قدرت هسته‌ای خود بدهد. ادواردز علاوه بر آن افزود: در صورت رییس‌جمهور شدن، موضع شدیدتری را در برابر عربستان اتخاذ خواهد کرد. اعضای کنگره آمریکا، به‌خصوص دموکرات‌ها به عربستان انتقاد می‌کنند که از شورشیان در عراق حمایت می‌کند و سعی در تضعیف دولت مالکی دارد. این اظهارات در حالی ایراد شده است که وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا در چارچوب سفر دوره‌ای خود به خاورمیانه، با پادشاه عربستان دیدار و درباره مسائل مختلف منطقه‌ای از جمله پرونده هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری شینهوا، کاندولیزا رایس و رابرت گیتس با عبدا... بن عبدالعزیز پادشاه عربستان درباره اوضاع جاری در عراق و حق این کشور در حاکمیت و تمامیت ارضی و استقلال سیاسی و تحولات لبنان و تلاش‌ها برای از سرگیری گفت‌وگوهای ملی در چارچوب احترام به فرایند سیاسی و قانونی آن مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. دو طرف همچنین درباره تلاش‌های به کار رفته در امر مبارزه با تمامی اشکال تروریسم و نیز پرونده هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

سفر وزیر امور خارجه و دفاع آمریکا به ریاض بعد از سفر آنها به مصر در روز سه‌شنبه صورت می‌گیرد. رایس و گیتس در قاهره با حسنی مبارک رییس‌جمهوری مصر درباره چندین موضوع از جمله مساله فلسطین، اوضاع عراق، لبنان و نیز فراهم کردن مقدمات لازم برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح در منطقه که جرج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا خواستار برگزاری آن شده بود، گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. رایس و گیتس پس از مذاکره با رهبران عرب در مصر، وارد عربستان سعودی شدند. کاندولیزا رایس روز گذشته در قاهره، از رهبران مصر، اردن و شورای همکاری خلیج فارس خواست، همکاری‌های خود را برای جلوگیری از نفوذ در حال افزایش ایران در منطقه گسترش دهند. این دیدار بخشی از تلاش دولت آمریکا برای آنچه منزوی کردن ایران و کسب حمایت اعراب از دولت عراق به شمار می‌رود، محسوب می‌شود. آمریکا به همپیمانان خاورمیانه‌ای خود وعده کمک‌های تسلیحاتی داده است. رایس میزان این کمک‌ها را شامل بسته‌هایی به ارزش ۳۰میلیارد دلار برای رژیم صهیونیستی، ۲۰میلیارد دلار برای عربستان سعودی و ۱۳میلیارد دلار برای مصر اعلام کرد.

نشست شرم‌الشیخ

وزرای خارجه مصر، اردن، آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست مشترک خود در شرم‌الشیخ بر ضرورت حل دیپلماتیک پرونده هسته‌ای ایران تاکید کردند. بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه هشت کشور عربی به علاوه آمریکا خواستار «پایبندی ایران به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای» شد و بر حق تمامی اعضای این پیمان در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید کرد.