افرایش اختلاف و تحریم جشن سینما

نگاه سوم- واکنش تهیه‌کنندگان نسبت به تشکیل فدراسیون تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان سینما از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد و خانه سینما و همچنین بیانیه اتحادیه تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان فیلم در مورد تشکیل این فدراسیون و ادامه اختلاف این اتحادیه و خانه سینما نشان از اختلاف دنباله‌دار تهیه‌کنندگان سینمای ایران دارد. شورای مرکزی اتحادیه تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان فیلم سینمای ایران در نمابری اعلام کرد: اعضای این اتحادیه در جشن خانه سینما شرکت نخواهد کرد. علت این تصمیم را تغییر آیین‌نامه جشن‌خانه سینما، عدم هماهنگی قبلی و شرایط حاکم بر مدیریت خانه سینما عنوان کرد. این شورای در بیانیه خود، تغییرات آیین‌نامه را پس از چند دوره غیراصولی دانست و افزوده است: اتحادیه تهیه‌کنندگان به عنوان نمایندگان تهیه‌کنندگان و صاحبان فیلم، در جریان تغییرات انجام شده قرار نگرفته است.

این شورا در ادامه اضافه کرد: نحوه برخورد خارج از شئونات حرفه‌ای با داوران معرفی شده اتحادیه از سوی هیات اجرایی جشن و دخالت‌های بی‌مورد در جهت ورود و جایگزینی بعضی‌ از افراد به‌عنوان داور ما را به‌ این نتیجه رساند. شورای مرکزی این اتحادیه همچنین در ادامه اعتراض خود آورده است: بدین وسیله مراتب نگرانی عمیق خود را از استفاده ابزاری از جشن سینما در جهت اهداف «صنف خانه سینما» اعلام داشته و آن را در جهت منافع سینماگران نمی‌دانیم. در پایان این شورا اظهار امیدواری کرده است که در آینده و با اتکا به آسیب شناسی جشن و با همفکری و مشورت بیشتر، جشن سینمای ایران پر محتوا، کم هزینه و پرسود و به نفع سینمای ملی برگزار شود.

علی معلم، سخنگوی خانه سینما با تاکید بر اینکه همه کارها طبق معمول سیر طبیعی خود را طی خواهند کرد، این اطلاعیه منتسب به کلیه اعضای اتحادیه ندانست و آن را به رسمیت نشناخت. پیگیری‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که این بیانیه مربوط به تمامی اعضای اتحادیه تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان سینمای ایران است و اکثر اعضا با آن موافقت کرده‌‌اند.

بیش از یک دهه است در شیوه تهیه‌کنندگی اختلاف‌نظرهایی میان تهیه‌کنندگان به وجود آمده است و این اختلاف در طول زمان گسترش پیدا کرده است. سعید حاجی‌میری در این باره می‌گوید: حدود یک سال و نیم گذشته دعوایی میان تهیه‌کنندگان پیش آمد و عده‌ای از آنها احساس کردند مورد ظلم واقع شده‌اند و هرگز امکان دستیابی به یک کرسی امن را به دست نمی‌آورند. به همین خاطر در کنار اتحادیه تهیه‌کنندگان، کانون تهیه‌کنندگان و مجمع فیلمسازان تشکیل شد و مذاکره در خصوص وفاق به نتیجه نرسید. تشکیل فدراسیون تهیه‌کنندگان به این منظور بود که اختلاف در بین اعضای صنف را کاهش دهد ولی عده‌ای از تهیه‌کنندگان آن را مثبت ارزیابی می‌کنند و عده‌ای دیگر تشکیل این فدراسیون را عامل دیگری برای اختلاف می‌دانند.

محمد نیک‌بین طرح فدراسیون را برای حل اختلاف‌ها در اتحادیه تهیه‌کنندگان را غیرمنطقی دانست و گفت: بهتر است مسائل و اختلاف‌های صنف تهیه‌کنندگان در داخل این اتحادیه حل می‌شد و یک تصمیم دسته جمعی در صنف تهیه‌کنندگان برای کنار گذاشتن اختلاف اتخاذ می‌شد. حاجی میری نیز با تاکید بر اینکه تاسیس مراکز مختلف حق سینماگران است، توضیح داد: در شرایط امروز وجود تشکیلات چهارم نیز امکان‌پذیر است و هیچ ایرادی ندارد که کانون‌های مختلف تشکیل شود. فدراسیون این امکان را به تهیه‌کنندگان می‌دهد که در قالب گروه‌های موردپسند خود به فعالیت بپردازند و در همان زمان نماینده خود را به فدراسیون تهیه‌کنندگان نیز بفرستند تا امکان برقراری ارتباط رسمی با دیگر بخش‌های رسمی را به دست بیاورند.