باهنر مخالف عرضه آزاد بنزین شد

دنیای اقتصاد- نایب‌رییس مجلس در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره عرضه بنزین مازاد بر سهمیه، به صراحت، ضرورت آن را نفی کرد و گفت: در حال حاضر برای عرضه بنزین آزاد ضرورتی احساس نمی‌کنم.

محمدرضا باهنر که تا چندی قبل، به عنوان یکی از مدافعان عرضه آزاد بنزین شناخته می‌شد و حتی دو روز قبل، کمال دانشیار، رییس کمیسیون انرژی مجلس او را در زمره موافقان برشمرده بود، در جمع خبرنگاران تصریح کرد: با توجه به اینکه خودروها بنزین شش ماهه خود را دریافت می‌کنند، مصرف‌کنندگان می‌‌توانند مدیریت و کنترل کنند، بنابراین تصمیم‌گیری در حال حاضر برای عرضه آزاد بنزین خیلی زود است و باید جلوتر رفت. باهنر دیروز پس از اهدای خون مواضع جدید خود را درباره بنزین آزاد اعلام کرد

باهنر با اشاره به آغاز سال تحصیلی تصریح کرد: میلیون‌ها دانش‌آموز باید جابه‌جا شوند و دولت باید از همین حالا به فکر باشد تا در اول مهر با مشکل خاصی روبه‌رو نشویم. وی تاکید کرد: اگر در آینده نیازی باشد آن وقت می‌توان فکری کرد اما هنوز احساس به این نیاز زود است.

نایب رییس مجلس در پاسخ به این سوال که مطابق تبصره ۱۳ لایحه بودجه دولت می‌بایست بنزین آزاد عرضه کند، نظر شما چیست؟ افزود: برداشت من از این تبصره این است که دولت مکلف به عرضه آزاد بنزین نیست، ولی مجاز است. دولت مکلف است برای دستگاه‌های دولتی بنزین آزاد عرضه کند که این کار را انجام می‌دهد، اما مکلف نیست تا برای مصرف مردم بنزین آزاد عرضه کند، بلکه دولت در این زمینه مجاز است.

باهنر تاکید کرد: بعضی مدعی هستند که دولت مکلف است برای مصرف مردم بنزین آزاد عرضه کند و برخی هم معتقدند عرضه بنزین آزاد ممنوع است؛ اما ما هیچ کدام از این دو نظریه را قبول نداریم.

وی با بیان اینکه نظر مجلس در این زمینه را باید از خود مجلس پرسید، اظهار کرد: یک طرح تفسیری در این زمینه به مجلس ارائه شد که هر چه مجلس تصمیم بگیرد همان درست است.

رییس فراکسیون اکثریت مجلس با بیان اینکه برداشت شخص بنده این است که دولت مکلف به عرضه آزاد بنزین نیست، اظهار کرد: ضرر بنزین آزاد بیش از فواید آن است چرا که تورم به‌وجود می‌آید.

تغییر دیدگاه باهنر

باهنر که دیروز به صراحت، عرضه آزاد بنزین را غیر لازم و حتی مضر دانست، یک ماه قبل، در اولین شب سهمیه‌‌بندی بنزین با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: به عنوان یک شهروند تردید ندارم که دولت بنزین آزاد را تامین خواهد کرد. دولت به همین دلیل این بحث را دو ماه به تاخیر انداخته است و مردم نباید نگران این موضوع باشند.

نایب رییس مجلس، همچنین در آن شب تاکید کرده بود که مطمئنا هیچ خودرویی در کشور بدون بنزین نخواهد ماند و مثل گذشته هر کس هر چقدر بخواهد می‌تواند بنزین بگیرد.

حال اما به نظر می‌رسد که چند روزی است عقیده باهنر در باره بنزین آزاد تغییر کرده است، زیرا در هفته گذشته نیز که مجلس دوفوریت طرح استفساریه برای عرضه بنزین مازاد بر سهمیه‌ را بررسی می‌کرد، او به همراه حداد عادل، سعی داشتند نظر نمایندگان را به رای ندادن به فوریت‌های طرح یاد شده جلب کنند.

اقدام کم سابقه‌ای که هر چند تا حدودی موفق بود و باعث شد تنها یک فوریت این طرح به تصویب رسد، اما به نوعی به زیر سوال رفتن بی‌طرفی رییس و نایب رییس مجلس منجر شد. چرا که بیشتر نمایندگان مجلس قصد تصویب دو فوریت طرح استفساریه را داشتند و اگر مخالفت‌های علنی حداد عادل و توکلی و لابی‌های باهنر در صحن مجلس نبود، شاید تا کنون دولت به عرضه آزاد بنزین ملزم شده بود.

در هر حال به نظر می‌رسد تلاش دولتمردان و شخص رییس‌جمهوری برای متقاعد کردن نمایندگان ذی‌نفوذ مجلس برای مسکوت گذاشتن طرح عرضه آزاد بنزین، لااقل در مورد باهنر به بار نشسته و جبهه او را در این کارزار عوض کرده است.

هشدار درباره بازار سیاه

در همین حال، رییس اتحادیه جایگاه‌داران بنزین نسبت به ایجاد بازار سیاه سوخت در مناطق مختلف کشور هشدار داد.

ناصر رییسی‌فر به ایسنا گفت: اگرچه فروش بنزین در جایگاه‌ها به طور متوسط حدود ۳۰‌درصد کاهش یافته است، ولی ناهنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی ایجاد شده که اگر تداوم پیدا کند شاید هزینه برطرف کردن آنها با یارانه بنزین برابری کند. وی اظهار کرد: میزان مصرف بنزین به طور متوسط حدود ۳۰‌درصد در جایگاه‌های سراسر کشور کاهش یافته است که البته بیشتر حجم بنزین مصرف‌نشده به شهرهای مسافرپذیری مربوط می‌شود که با کم شدن تعداد دیدارکننده مواجه شده‌اند.

وی افزود: به دنبال تصمیم سهمیه‌بندی بنزین ناهنجاری‌هایی ایجاد شده که اگر تداوم پیدا کند ممکن است هزینه برطرف کردن آنها با یارانه بنزین برابری کند، بنابراین تقاضا می‌شود که مسوولان مرتبط با محاسبه دقیق و وارد کردن بنزین مورد نیاز مازاد بر سهمیه از ادامه فعالیت‌های بازارهای کاذب ایجاد شده، جلوگیری کنند.

وی سرقت کارت‌های جامانده در جایگاه‌ها را یکی از معضلات اساسی دانست و توضیح داد: جایگاه‌ها مکان‌های عمومی هستند و همه افراد می‌توانند در آن جا آزادانه تردد کنند که برخی از این شرایط سوء استفاده کرده و اقدام به سرقت کارت‌های جامانده می‌کنند.

رییسی‌فر با تاکید بر اینکه روزانه حدود ۲۰ مورد سرقت کارت در هر جایگاه اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: ناامنی جایگاه‌ها یکی از نتایج منفی سرقت کارت‌ها است. از طرف دیگر دفاتر امور خدماتی کارت هوشمند نیز اشکالاتی دارند، از جمله اینکه در ساعات اداری فعالیت می‌کنند و طی کردن مراحل اداری درخواست، باطل کردن کارت و صدور کارت جدید نیز زمان‌بر است. وی به آگاهی و سوء استفاده سارقان کارت از فعالیت دفاتر خدماتی در ساعات اداری اشاره کرد و گفت: به همین دلیل بیشتر سرقت کارت در ساعات پایان شب انجام می‌شود و به این ترتیب تا آغاز فعالیت اداری دفاتر در روز آینده زمان مناسبی برای استفاده از کارت وجود دارد. به همین دلیل در ساعات ابتدایی شب در بیرون بیشتر جایگاه‌ها بازار کاذب ایجاد شده و بنزین آزاد می‌فروشند.

او افزود: کمبود سهمیه بنزین برخی خودروها و بیشتر موتورسیکلت‌ها موجب شده جایگاه‌ها محلی برای گدایی بنزین شود، یعنی افراد با ظرف‌های کوچک و بزرگ از دیگران درخواست می‌کنند چند لیتر بنزین به آنها بدهند.

شهرداری و بنزین ۶۰۰ تومانی

همچنین شهردار تهران گفت: به دلیل مشکل کمبود بنزین ماشین‌های جمع‌آوری زباله و زمان‌بندی جمع‌آوری زباله‌ها تغییر کرده است.

محمدباقر قالیباف، درباره کمبود بنزین خودروهای جمع‌آوری زباله‌ از سطح شهر توضیح داد: مشکل بنزین در حال حاضر برای شهرداری بسیار جدی شده است.

وی با بیان این‌که برای بخش‌های اداری و خدماتی مثل میادین میوه و تره‌بار و سازمان بهشت زهرا، بازیافت و خدمات موتوری شبانه‌روزی هستند و هر دستگاه نیازی بیش از ۳۰ لیتر دارد، گفت: روز گذشته از توافقی در مورد ارائه سهمیه بیشتر بنزین مطلع شدم اما نتیجه دقیق این توافق را هنوز اعلام نکرده‌اند که در کنار این توافق نیز اعلام کرده‌اند شهرداری باید به ازای هر لیتر۵۰۰ تومان پرداخت کند؛ یعنی بنزین را لیتری ۶۰۰ تومان خریداری کنیم تا شرکت فراورده‌های نفتی، بنزین در اختیار ما قرار دهند.

شهردار تهران با تاکید بر این‌که این تصمیم‌گیری در مورد شهرداری تهران درست و شایسته نیست، نسبت به حل هرچه زودتر این مشکل ابراز امیدواری کرد و درباره مشکل جمع‌آوری زباله در بخش‌های زیادی از شهر تهران گفت: تلاش می‌کنیم تا زمان حل معضل بنزین از موجودی فعلی مصرف کنیم، اما فعلا جمع‌آوری زباله طبق زمان‌بندی‌های گذشته انجام نمی‌شود، این در حالی است که جاروهای شهرداری با بنزین فعالیت می‌کنند و پیمانکارانی نیز که با بنزین کار می‌کنند، دچار مشکل شده‌اند.

ابطال کارت‌های بلاتکلیف

از شرکت پست نیز خبر می‌رسد که با اتمام مهلت تعیین شده، کارت‌های سوخت بلاتکلیف که آمار آن‌ها‌ در کل کشور شامل کارت‌های معطله و برگشتی در باجه‌های معطله، ۵۶۰‌هزار و ۹۷۰ کارت است، از دفاتر پستی جمع‌آوری می‌شوند و متقاضیان برای دریافت کارت خود باید به دفاتر آنلاین مراجعه کنند.

محمدحسن محبیان، مدیر عامل شرکت پست کشور درباره آخرین آمار توزیع کارت‌های هوشمند سوخت اظهار کرد: تا کنون هفت‌میلیون و ۸۸۰‌هزار کارت هوشمند سوخت در کل کشور توزیع شده است؛ کل کارت‌های هوشمند دریافتی شرکت پست از ناجا هشت‌میلیون و ۴۴۰‌هزار و۹۷۰ کارت است.

او گفت: در حال حاضر حدود ۴۸۳ دفتر آنلاین به شبکه‌ شرکت نفت متصل هستند که در لحظه خدمات را به مردم و متقاضیان ارائه می‌دهند و بعد از ارایه مدارک، اطلاعات مستقیما به شبکه شرکت نفت وارد می‌شود و مابقی دفاتر که تعداد ۱۱۷ دفتر است به صورت آفلاین بوده که کم‌کم به صورت آنلاین خدمات خود را ارائه خواهند داد.

همچنین افشین احمدزاده، مدیر کل پیشتاز کشور، گفت:‌ آمار کل ثبت‌نام کارت‌های المثنی ۴۳۰‌هزار کارت است و آمار دریافتی تا امروز در حدود ۲۱۰‌هزار کارت است که کار توزیع آن‌ها در حال انجام است و تعداد کارت‌های المثنی که هنوز به پست تحویل داده نشده در حدود ۲۱۹‌هزار و ۹۵۰ کارت است.

سهمیه‌ تاکسی‌های بین شهری ۱۲۰۰ لیتر

روز گذشته اعلام شد که سهمیه بنزین تاکسی‌های پلاک عمومی بین شهری از ۸۰۰ لیتر به ۱۲۰۰ لیتر در ماه افزایش یافت.

بر اساس مصوبه ستاد تبصره ۱۳، ‌سهمیه بنزین تاکسی‌های پلاک عمومی بین شهری به میزان ۴۰۰ لیتر افزایش یافت. بر این اساس، سهمیه این خودروها از ۸۰۰ لیتر به ۱۲۰۰ لیتر در ماه افزایش می‌یابد. پیش از این سهمیه این خودروها برابر با سهمیه تاکسی‌های بنزین سوز بود که با این مصوبه سهمیه بنزین آنها به میزان ۴۰۰ لیتر افزایش می‌یابد. بنابراین گزارش، این مصوبه به‌زودی برای اجرا به وزارت نفت ابلاغ خواهد شد. تاکسی‌های پلاک عمومی بین شهری کار جابه‌جایی مسافر بین شهرها و حومه را بر عهده دارند.