افزایش تحرکات واشنگتن برای تشدید فشار به تهران

متکی: تلاش آمریکا برای فروش سلاح، سوداگرانه است

دنیای اقتصاد- در حالی که تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی مذاکرات علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با خاویر سولانا، نماینده کشورهای ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای و محمد البرادعی مدیرکل آژانس به توافقات سازنده‌ای دست یافته‌اند، کاخ سفید به تحرکات خود علیه ایران شدت بخشیده است. همزمان با بازرسی نمایندگان آژانس بین‌المللی اتمی از تاسیسات راکتور آب سنگین اراک که یکی از موارد اصلی مورد مناقشه تهران و آژانس در برنامه هسته‌ای ایران بوده است، کاندولیزا رایس و رابرت گیتس، وزرای امور خارجه و دفاع ایالات متحده سفر خود به برخی کشورهای منطقه را برای تجهیز آنان علیه ایران آغاز کردند. همچنین جورج بوش و گردون براون در کمپ دیوید با هم درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران صحبت و توافق و هم نظری خود را در این زمینه اعلام کردند.

براون که عصر یکشنبه به وقت واشنگتن برای اولین بار به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا وارد ایالات متحده شد، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جورج بوش گفت: درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران با بوش موافقم. نخست‌وزیر انگلیس تاکید کرد: گام بعدی، تحریم‌های شدیدتر علیه ایران است. خبرگزاری رویترز به نقل از براون گزارش داد. درباره ایران توافق داریم که تحریم‌ها کارایی دارد و مرحله بعدی که آماده‌ایم به سمت آن حرکت کنیم، سخت‌تر کردن تحریم‌ها از طریق یک قطعنامه دیگر در سازمان ملل است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد جبهه آمریکا در گروه ۱+۵ تقویت شده است و اکنون واشنگتن و لندن با همراه پاریس، با نادیده گرفتن پیشرفت مذاکرات لاریجانی و سولانا و رضایت آژانس از رفع ابهام از برنامه‌ هسته‌ای ایران، باز هم خواهان تشدید فشارهای بین‌المللی علیه ایران هستند.

در مقابل پکن و مسکو خواهان آنند که تا آشکار شدن نتایج مذاکرات تهران و آژانس، از تصویب قطعنامه‌ای دیگر علیه ایران خودداری شود. از موضع‌گیری اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نیز این گونه بر می‌آید که برلین به اندازه لندن و پاریس با واشنگتن همراهی ندارد، گو اینکه هنوز فشارهای آمریکا قوی‌تر از آن است که بنگاه‌ها و بانک‌های آلمانی بتوانند به همکاری‌های تجاری خود با ایران ادامه دهند.

وزارت امور خارجه آلمان از فروش تسلیحات آمریکایی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انتقاد و از ایران به عنوان کلید ثبات منطقه یاد کرد.

مارتین یگر، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آلمان در نشست خبری هفتگی‌اش گفت: از آنچه ثبات بیشتری به منطقه خلیج‌فارس بیاورد حمایت می‌کنیم و به همین خاطر است که باید با دقت بسیار زیاد چنین چیزهایی را به صورت مورد به مورد ارزیابی کنیم. یگر ادامه داد: ابزار سیاسی باید راهی باشد که برای حل مناقشات موجود و کاهش تنش‌ها ترجیح داده می‌شود. کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خودشان باید در حل تنش‌های احتمالی میان آنها از طریق گفت‌وگوی سیاسی با یکدیگر نفع داشته باشد. یگر گفت که ایران کلید روند ایجاد ثبات بیشتر در منطقه خلیج‌فارس است.

وی اظهار کرد: به همین خاطر است که یکبار دیگر از ایران می‌خواهیم در چنین مذاکراتی به شکل سازنده و با نیاتی روشن مشارکت کنند.

واشنگتن‌پست روز شنبه گزارش داد که آمریکا قصد دارد یک سری معاملات تسلیحاتی را با عربستان و پنج کشور دیگر حاشیه خلیج‌فارس منعقد کند و هدف از آن را کمک به متحدین آمریکا در خاورمیانه برای مقابله با ایران خواند. قرار است این معامله تسلیحاتی در سفر اخیر رایس و گیتس به کشورهای منطقه صورت گیرد. سفری که با مصر آغاز شده است، جایی که وزیر امور خارجه آمریکا اظهارات تندی را علیه ایران ایراد کرد و نشان داد که در حال نزدیک شدن به جناح جنگ طلب کاخ سفید به رهبری دیک چنی است.

رایس در این سفر که بی.بی.سی هدف آن را متحد کردن همپیمانان ایالات متحده در کاخ سفید علیه ایران، سوریه و حزب ا... عنوان کرده است، مدعی شد که ایران «بزرگترین تهدید» برای خاورمیانه و منافع واشنگتن در این منطقه است.

رایس همچنین در آغاز سفر خود، هشدار ایران را مبنی بر اینکه معامله تسلیحاتی آمریکا با مصر و عربستان به بی‌ثباتی منطقه منجر می‌شود رد کرد. رایس ایران را عامل بی‌ثباتی منطقه خواند و گفت: اگر بی‌ثباتی در منطقه وجود دارد، می‌تواند مقصر آن ایران باشد. رایس پیش از ترک واشنگتن گفت که آمریکا قصد دارد معامله‌ای ۱۳ میلیارد دلاری به مصر و ۳۰ میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی پیشنهاد دهد. وی مدعی شد: هدف از این معاملات به هم ریختن توازن نظامی در منطقه یا آغاز یک رقابت تسلیحات جدید نیست. وی افزود: در همکاری آمریکا با متحدانش برای همکاری امنیتی هیچ چیز جدیدی مطرح نیست. همچنین قصد داریم توازن نظامی و راهبردی را در منطقه‌ای که به آن متعهد بوده‌ایم حفظ کنیم. رایس گفت: اینها دوستان و متحدین نزدیکمان هستند، روابط راهبردی وجود دارد که به چندین دهه قبل باز می‌گردد، واقعا مصمم هستیم تعهدمان را نشان دهیم و امنیت متحدانمان را فراهم کنیم.

به گزارش ایسنا،خبرگزاری فرانسه به نقل از رایس با اشاره به پیشنهاد معاملات چند میلیارد دلاری نظامی با کشورها حاشیه خلیج‌فارس نوشت که این اقدام به تقویت نیروهای میانه‌رو کمک خواهد کرد و از استراتژی گسترده‌تری برای مقابله با نفوذهای منفی القاعده حزب‌ا...، سوریه و ایران حمایت خواهد کرد. خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام عالی‌رتبه نظامی آمریکا که به همراه گیتس سفر می‌کرد نوشت: بسته‌های تسلیحاتی ۲۰میلیارد دلاری برای عربستان شامل دفاع موشکی، سیستم‌های پیش هشدار دهنده، سیستم‌های هوایی به دریایی برای مقابله با ایران است. رایس ایران را به حمایت از گروه‌های تروریستی خاورمیانه تامین، سلاح شبه نظامیان عراقی و دنبال کردن برنامه هسته‌یی متهم کرد و مدعی شد: ایرانی‌ها باید فعالیت‌های متزلزل کننده‌شان را متوقف کنند.

تلاش سوداگرانه آمریکا

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران گفت: تلاش آمریکا برای فروش میلیاردها دلار سلاح و نشر سناریورهای وهمی در منطقه‌اقدامی بی‌ثمر و سوداگرایانه است.

به گزارش اداره‌کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، متکی افزود : هدف واشنگتن از این اقدام ممانعت از ورشکستگی شرکت‌های اسلحه‌سازی آمریکایی است.

وی تصریح کرد: دولتمردان کاخ سفید که برخی از آنها از سهامداران عمده شرکت‌های بزرگ تسلیحاتی هستند، درصددند در پایان دوره صدارت با سوء‌استفاده از موقعیت خود و ایجاد جو روانی و واهی، سود و منافع سرشار را نصیب صاحبان بنگاه‌های وابسته کرده و پیامدهای منفی آن را برای منطقه‌ به ارمغان آورند. وی افزود: سیاست‌های تشنج‌زا و وارداتی از سوی قدرتهای فرامنطقه‌ای هرگز نمی‌تواند پیوندهای مستحکم مردم منطقه را تضعیف کند.