اولین توافق قیمتی در خط لوله صلح

طرف سوم (هند) یک‌ماه مهلت خواست

افزایش رایزنی‌های ایران برای تشکیل اوپک گازی. بین ایران و پاکستان انجام شد

اولین توافق قیمتی در خط لوله صلح

وزیر نفت گفت: توافق بر سر قیمت قطعی فروش گاز خط لوله صلح بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان حاصل شد.

به گزارش «ایرنا» کاظم وزیری‌هامانه دیروز در جمع خبرنگاران افزود: مذاکراتی که اخیرا بین سه کشور انجام شده روی قیمت و فرمول قیمتی که مشاور پیشنهاد کرده بود، در رده قائم‌مقام وزیر و نماینده وزارت نفت از سه کشور صورت گرفت.

وی گفت: طرف هندی ضمن تایید فرمولی که به جمع‌بندی سه کشور رسید، اجازه خواست ظرف یک ماه پاسخ دهد.

وزیر نفت افزود: نماینده وزارت نفت هند باید با مقامات کشور خود هماهنگی لازم را به عمل آورد.

وی با بیان این که باید مذاکره‌ای هم بین پاکستان و هند برای عبور خط لوله گاز موسوم به خط لوله صلح انجام شود، اظهار داشت: طرف هندی معتقد بود تا این مذاکره انجام نشود، نباید قیمت تعیین شده را قطعی تلقی کنیم. به گفته وزیری هامانه قرار است که مذاکرات این دو کشور ظرف مدت ۱۵ روز انجام شود و نظر خود را اعلام کنند. وزیر نفت در خصوص برداشت از میدان مشترک گازی ایران و قطر افزود: دو سوم مخزن پارس جنوبی متعلق به کشور قطر و یک سوم آن متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

وی با تاکید بر این که در زمان حاضر بهره‌برداری از میدان گازی پارس جنوبی به طور مساوی بین ایران و قطر انجام می‌شود، افزود: توسعه میدان گازی پارس جنوبی در ۲۸ فاز صورت می‌گیرد و از این میزان تنها شش فاز هنوز به پیمان نرفته است که در حال مذاکره برای انجام مناقصه هستیم.

وزیری هامانه‌ ابراز امیدواری کرد شش فاز باقیمانده طرح توسعه پارس جنوبی به زودی به مناقصه گذاشته شود. وزیر نفت در خصوص اولویت‌بندی برداشت از میدان‌های گازی و نفتی گفت: برای تحقق اهداف برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله باید در تمام زمینه‌ها در سراسر کشور کار کنیم. وی اضافه کرد: اولویت اول ما در نفت و گاز، برداشت از میدان‌های مشترک با دیگر کشورها است؛ اما این بدین معنا نیست که اگر میدان‌های مشترک را به سامان رساندیم به میدان‌های داخلی دست نزنیم.

وزیری هامانه گفت: در مذاکراتی که انجام می‌شود این اولویت‌ها مد نظر قرار می‌گیرد.

وزیر نفت در خصوص تامین منابع مالی پروژه‌های پارس جنوبی گفت: منابع مالی پروژه‌های در حال اجرا در منطقه پارس جنوبی تامین شده و پیش‌بینی لازم برای تامین منابع پروژه‌های در حال مناقصه نیز صورت گرفته است. وی در خصوص قیمت نفت در بودجه سال ۱۳۸۶ نیز گفت: در بودجه سال آینده که به مجلس تقدیم شده، قیمت نفت خام، ۷/۳۳ دلار به ازای هر بشکه در نظر گرفته شده است.

وزیری هامانه افزود: ۴۵ دلار یا هر قیمت دیگری که مد نظر قرار گیرد، قیمت پیش‌بینی فروش است که به بازار بستگی دارد. وزیر نفت با بیان این که نه می‌توانیم قیمت ۴۵ دلار را قطعی تلقی کنیم و نه ۵۰ دلار را، اظهار داشت: قیمت کنونی نفت ایران ۵۱ دلار و قیمت هفته گذشته ۴۶ دلار بود. وزیری هامانه افزود: ۴۵ دلار قیمت فروش است که تابع بازار جهانی و عرضه و تقاضای نفت است. در ادامه وزیر نفت در خصوص تشکیل اوپک گازی گفت: آنچه مقام معظم رهبری بیان کردند تبدیل «مجمع» کشورهای صادرکننده گاز به «سازمان» است و به شدت به دنبال تحقق آن هستیم.

وزیری هامانه با بیان این که «مجمع» و «سازمان» تفاوت ماهوی دارند، گفت: فرمایش مقام معظم رهبری مورد استقبال قرار گرفته است؛ ما به دنبال تحقق آن هستیم و نیاز به کار کارشناسی دارد.

وی با بیان این که پیشنهادی که مقام معظم رهبری مطرح کردند با توجه به اشراف ایشان بر سوابق امر مطرح شد، گفت: در سال ۲۰۰۱ مجمع کشورهای صادرکننده گاز با مشارکت ایران و روسیه بنیان‌گذاری شد و تاکنون پنج جلسه بین وزرای کشورهای عضو تشکیل شده است.

وزیری هامانه افزود: قرار بود ششمین جلسه وزرای نفت این مجمع در ماه سپتامبر گذشته در قطر برگزار شود که به دلیل عدم استقبال کشورها به تعویق افتاده و قرار است در ماه مارس برگزار شود.

وزیر نفت با تاکید براین که در تبدیل این مجمع به‌سازمان باید کار کارشناسی شود، افزود: توجه همه کشورها باید جلب شود و سعی شود بیشترین کشورهای تولیدکننده گاز در آن حضور داشته باشند. وی با بیان این که روسیه از تشکیل سازمان کشورهای صادرکننده ‌گاز استقبال کرده است، گفت: در حال برقراری ارتباط با دیگر کشور هستیم. وزیری هامانه گفت: اگر روسیه، ایران و قطر در این سازمان حضورداشته باشند به این معنا است که سهم قابل توجهی از گاز دنیا در آن شرکت دارد.

وی افزود: کشورهای دیگر هم‌آمادگی خود را اعلام کرده‌اند و به دنبال عملیاتی کردن این موضوع هستیم. وزیر نفت در مورد قیمت بنزین در سال آینده گفت: دولت در لایحه بودجه سال آینده افزایش قیمت بنزین را منظور نکرده است و فقط بحث سهمیه‌بندی است.

وزیری هامانه افزود: در لایحه جداگانه‌ای که برای حمل و نقل کشور تقدیم مجلس شده تا سال ۱۳۹۱ این عمل (سهمیه‌بندی) انجام خواهد شد. وی گفت: در مورد لایحه دولت نمی‌توان قضاوتی کرد و زمانی که به تصویب رسید و به شکل قانون درآمد، آن را اجرا می‌کنیم.

وزیر نفت در خصوص راه اندازی پالایشگاه گازی پارسیان در شهرستان «مهر» استان فارس گفت: ظرفیت تصفیه گاز در این پالایشگاه به ۲۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده ‌و تا پایان این ماه به ظرفیت کامل خود یعنی ۵/۳۷ میلیون متر مکعب می‌رسد. وزیری هامانه در خصوص پیشرفت پروژه‌ها در پارس جنوبی گفت: فاز شش پالایشگاه گازی پارس جنوبی‌ آماده بهره‌برداری است و در نیمه‌ اول سال آینده‌ افتتاح می‌شود.

وی در مورد راه‌اندازی بورس نفت گفت: راه‌اندازی بورس نفت به‌طور رسمی از طرف رییس‌جمهوری به وزارت اقتصاد و دارایی محول شده است. جلساتی با وزارت‌ اقتصاد داشته‌ایم، هفته گذشته چند نفر را برای دبیرکلی بورس نفت معرفی کردیم که امیدواریم یکی از آنها انتخاب شود و رسما دبیرکل بورس نفت کار خود را آغاز کند.

وزیر نفت در مورد اساسنامه شرکت ملی نفت گفت: این اساسنامه اسفند ۱۳۸۴ تقدیم دولت شده است و کمیته‌ای از وزیران مامور رسیدگی به آن شدند. توافق کلی روی آن انجام شده و مشکلی برای تقدیم به مجلس ندارد. وزیری هامانه تصریح کرد: همین روزها منتظر تقدیم آن به مجلس با نامه رییس‌جمهوری هستیم.

وزیر نفت به همراه وزیر راه دیروز دوشنبه‌ برای افتتاح شهرک مسکونی یک هزار و ۲۸ واحدی جم و بزرگراه جم - طاهری - پرک به استان بوشهر سفر کرد که این دو پروژه دیروز به بهره‌برداری رسید.