تایید صلاحیت ۱۲نفر از ۲۷نفر

نهاوندیان، رییس اتاق تهران که صلاحیتش برای شرکت در انتخابات اتاق‌های بازرگانی از سوی هیات نظارت بر این انتخابات رد شده است، در نامه‌ای به وزیر بازرگانی ایجاد محدودیت در مشارکت فعالان اقتصادی را بر خلاف جهت‌گیری سیاست‌های نظام دانست. تایید صلاحیت ۱۲ نفر از ۲۷ نفر

نایب رییس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی: دکتر نهاوندیان واجد شرایط نبود

گروه بازرگانی- در نشست روز گذشته انجمن نظارت بر انتخابات اتاق، فقط صلاحیت ۱۲داوطلب مورد تایید قرار گرفت که در میان آنان نام دکتر محمد نهاوندیان دیده نمی‌شود.

«پدرام سلطانی»، «احمد امیراحمدی»، «مجیدرضاحریری»، «فرهاد فزونی»، «علی شرقی»، «علیرضا قدس طینت»، «احمد اخوان فر»، «احمد آقاترک نژاد»، «منوچهراکبرزاده»، «مهدی چنگیزی آشتیانی»، «سعید نیکنام» و «لیلا مرز‌آبادی» از جمله افرادی هستند که در بررسی مجدد پرونده‌ها، صلاحیتشان در انجمن نظارت بر انتخابات اتاق مورد تایید نهایی قرار گرفت. نایب رییس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران در گفت‌و‌گو با «ایرنا» گفت: در نشست روز گذشته این انجمن، بررسی پرونده‌های داوطلبان تهران پایان یافت و انجمن نظارت از امروز به مسائل انتخابات شهرستان‌ها می‌پردازد.

به گفته احمد قاسمی، اگر انجمن اشتباهی در خصوص صلاحیت افراد مرتکب شده باشد، طبیعی است که مرجع بالاتر به آن رسیدگی خواهد کرد. قاسمی تاکید کرد: حتی اگر این فرض مطرح باشد که ۱۰نفر به ناحق رد صلاحیت شده باشند، عالی‌ترین مرجع رسیدگی می‌تواند اشتباه انجمن را تصحیح کند. وی افزود: رد صلاحیت ۱۰تا ۱۵نفر از داوطلبان که در میان آنها برخی افراد صاحب نام نیز به چشم می‌خورند، برمبنای آیین‌نامه بوده که این موضوع نیز کاملا طبیعی است و دور از انتظار نیست.

پیشنهاد تغییر آیین‌نامه

قاسمی با بیان اینکه مسائل ایجاد شده در خصوص رد صلاحیت‌شدگان ارتباط مستقیمی با آیین‌نامه مصوب دارد، تصریح کرد: اگر می‌خواهند تعداد داوطلبان بیشتر باشد، به جای اینکه به اعضای انجمن برخی نسبت‌های ناروا مانند طرفداری از برخی افراد یا... را بدهند، به فکر تغییر آیین‌نامه باشند.

وی افزود: استنباط من این است که آیین‌نامه برخی محورها را کاملا دقیق تعریف کرده و راه عبور از آن وجود ندارد، اما آنها از انجمن می‌خواهند که چشم خود را ببندد و محورهای آیین‌نامه را نادیده بگیرد، که این امر نیز در وضعیت کنونی میسر نیست.

گفته می‌شود که نداشتن اظهارنامه مالیاتی و پرونده بهره‌برداری از جمله مشکلات اغلب رد صلاحیت‌شدگان است. وی با اشاره به اینکه انجمن نظارت فقط وظیفه رسیدگی به انتخابات تهران را عهده دار نیست، افزود: بحث تهران تمام مسائل را تحت تاثیر قرار داده است.

نکته قابل‌توجه این است که رییس اتاق تهران و دبیرکل این اتاق هنوز تایید صلاحیت نشده‌اند.

حذف نهاوندیان

قاسمی در پاسخ به پرسش «ایرنا» که برخی معتقدند با توجه به اینکه نهاوندیان می‌توانست رقیبی جدی برای علینقی خاموشی در انتخابات اتاق باشد، انجمن او را حایز شرایط ندانست، گفت: بدون تردید اگر نهاوندیان حایز شرایط می‌شد، برخی افراد جریان‌ساز از نام او به عنوان چماقی علیه انجمن و به عنوان فردی در کنار خاموشی نام می‌بردند.

وی با اشاره به دیدگاه خود نسبت به «محمد نهاوندیان» رییس کنونی اتاق تهران گفت: به‌رغم احترام خاصی که برای وی قائل هستم و او را از بسیاری از افراد اقتصادی برتر می‌دانم، اما متاسفانه وی حائز شرایط انتخاب نبود.

قاسمی از توضیح بیشتر در خصوص دلایل رد صلاحیت نهاوندیان خودداری کرد و گفت: تصمیمات گرفته شده بر مبنای آیین‌نامه بوده و اعضای انجمن نظارت نیز کوچکترین مساله‌ای با وی نداشتند.

انتخابات شهرستان‌ها

قاسمی با بیان اینکه تاکنون هیچ فردی در شهرستان‌ها رد صلاحیت نشده‌ است، افزود: بیشترین انرژی انجمن نظارت برای انتخابات تهران صرف شده است که با توجه به پایان بررسی‌ها در خصوص داوطلبان تهران، نشست‌های بعدی انجمن به مسائل و مشکلات استان‌ها، اختصاص خواهد داشت. وی تصریح کرد: در حالی که انتخابات ۳۲شهرستان و ۲۵هزار عضو اتاق نیز مطرح است، اما مسائل تهران بیشترین انرژی را از انجمن گرفت.

ششمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی ایران دوم اسفند ماه ۸۵در سراسر کشور برگزار می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: قانون اتاق بازرگانی باید اصلاح شود

مجلس می‌‏تواند در هر کاری دخالت کرده و فشار بیاورد، ولی شان مجلس این نیست که در انتخابات کوچک دخالت کند، چرا که انتخابات اتاق، یک بحث صنفی و مربوط به بخشی از یک وزارتخانه است، ولی اگر این ضرورت از سوی مجلس احساس شود، قطعا در انتخابات وارد می‌‏شود.

هادی حق‌‏شناس، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با «ایلنا»، با بیان این مطلب گفت: بسیاری از نهادهای مدنی و نهادهایی نظیر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران که حدفاصل بین دستگاه دولتی و مردم هستند، دارای قوانین و آیین‌‏نامه‌‏هایی مربوط به قبل از انقلاب بوده و باید اصلاحات ساختاری روی آنها صورت گیرد.

وی افزود: موارد پیش آمده در انتخابات اخیر اتاق بازرگانی نیز مزید بر علت شده تا قانون قدیمی اتاق اصلاح شود،‌‏ این در حالی است که نوع تجارت و مبادله نیز در دنیا تغییر یافته، به این معنا که وقتی دنیا شبیه دهکده جهانی شده، ایران نیز باید متناسب با آن، اختیارات، قوانین و آیین‌‏نامه‌‏ها را در دستگاه‌‏های مرتبط با تجارت تغییر دهد چرا که ۲۰ سال پیش،‌ ‏بانک مرکزی، گمرک، اتاق بازرگانی و یا تجارت الکترونیکی به این گستردگی نبوده، بنابراین بازنگری در قانون اتاق ایران ضرورت دارد.

حق‌شناس در خصوص ضرورت نظارت مجلس بر انتخابات اتاق‌‏های بازرگانی، اعلام کرد: معمولا اصلاح قانون نهادهایی شبیه اتاق‌‏های بازرگانی، باید توسط نمایندگان اتاق صورت گرفته و در اختیار مجلس قرار گیرد و دولت آن‌ ‏را به مجلس ارائه کند، این در حالی است که در حال حاضر مجلس به اندازه کافی درگیر امور و مسایل جاری کشور است و راسا فرصت ورود به بخش‌‏هایی نظیر اتاق را ندارد، اما اگر دولت اصلاح قانون را از مجلس طلب کند، کار سریع‌‏تر پیش می‌‏رود. عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: نه تنها اتاق بلکه مجموعه بازرگانی کشور متشکل از دولتی و غیردولتی، تا به حال در سیستم مبادلات جهانی موفق نبوده‌‏ چرا که اگر موفق عمل می‌‏کرد، حجم واردات و صادرات رابطه مناسب‌‏تری به خود می‌گرفت. حق‌شناس اظهار داشت: سیستم بازرگانی چه دولتی و چه خصوصی برای واردات و مصرف کالاهای خارجی تنظیم شده و نه بالعکس. بنابراین، برای صادرات نقص عمده وجود دارد که تنها به بخش غیردولتی برنمی‌‏گردد، بلکه بخش‌دولتی و غیردولتی به طور یکسان در این موضوع مقصر هستند.

صنعت تقویت شود

از سوی دیگر رییس هیات مدیره بنیان توسعه صنعت پارس می‌گوید: توجه به صنعت باید در اتاق بازرگانی تقویت شود، به طوری که این اتاق به دور از مناقشات حزبی و سیاسی فعالیت نماید. منوچهر غروی در گفت‌وگو با «فارس»، اظهار داشت: اتاق بازرگانی باید قوام خود را در بخش صنعت و تجارت چنان پایدار کند که با عوض شدن چهره‌های سیاسی قوه اجراییه و ...، همچنان صلابت خود را حفظ کند.

وی افزود: اتاق بازرگانی باید دارای نقش فعال باشد و مانع این شود که فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی کشور به مسایل سیاسی دچار شود.

رییس هیات مدیره بنیان توسعه صنعت پارس اضافه کرد: سیاسی شدن اقتصاد، برای بخش صنعت بسیار خطرناک است.

غروی به ضرورت تقویت نقش کلیه بخش‌ها در اقتصاد به خصوص صنعت تاکید کرد و گفت: از کلیه صنعتگران می‌خواهم تا فعالانه در انتخابات آتی اتاق بازرگانی شرکت کنند تا بتوانیم به نقش صنعت و تولید کشور، اولویت ببخشیم.

اتاق بازرگانی خانه احزاب نیست

رییس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی و معاون وزیر بازرگانی دیروز همچون ایام گذشته بر استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی در اتاق بازرگانی بدون توجه به حزب و دسته تاکید کرد.

شجاع الدین بازرگانی با بیان اینکه انتخابات اتاق‌های بازرگانی همیشه پرچالش بوده، اظهار داشت: نگاه ما کاملا نگاهی بی‌طرفانه و غیرمغرضانه است. وی با اشاره به اینکه تمام افراد حائز شرایط می‌توانند در این کانون حضور داشته باشند، افزود: اتاق بازرگانی یک کانون سیاسی و خانه احزاب نیست و با دید حزبی و جناحی نباید به آن نگریست.

بازرگانی خاطر نشان کرد: صاحبان خرد، تفکر و قدرت تحلیل باید در این کانون حضور یافته و آن را فعال‌تر کنند. رییس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی با اشاره به اینکه اختلاف نظر و سلیقه به خودی خود مذموم نیست، گفت: اختلاف نظر می‌تواند خلاقیت، نوآوری و دریچه جدیدی برای افراد باز کند.

وی یادآور شد: باید ظرفیت تحمل یکدیگر را داشته باشیم چرا که لازمه توسعه، عقل، تحول، خلاقیت، مطالعه، پژوهش، همکاری و همدلی است. بازرگانی افزود: در عین بی طرفی می‌گویم تنها نظارت داریم نه دخالت. بنابراین کاملا به شکل منطقی و در چارچوبی تعریف شده فعالیت می‌کنیم.

بهزادیان: نباید چهره بین‌المللی اتاق مخدوش شود

محمدرضا بهزادیان، رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد: مسوولان برگزارکننده انتخابات نباید کاری کنند که وجاهت اتاق نزد مجامع بین‌المللی از بین برود و برگزاری انتخابات با هر شرایطی نباید چهره اتاق بازرگانی را مخدوش کند.

وی به مجامع بین‌المللی نظیر اتاق بازرگانی بین‌المللی، اتاق بازرگانی اسلامی، اتاق اروپا، بانک جهانی و همچنین موسسه مالی بین‌المللی وابسته به بانک جهانی اشاره کرد و گفت: نباید بگذاریم اعتبار اتاق‌های بازرگانی در ایران نزد مراکز از بین برود و این روند انتخابات به بی اعتباری در مجامع بین‌المللی بینجامد.

بهزادیان با اشاره به متمرکز شدن مطبوعات در پایتخت، می‌گوید: چرا فقط اتفاقات ناشی از انتخابات در تهران، بزرگنمایی می‌شود، در صورتی که در اتاق‌های شهرستان‌ها نیز انتخابات برگزار خواهد شد و در شهرستان‌ها نیز اتفاقات ناگواری در تایید صلاحیت داوطلبان روی داده است.

وی خاطرنشان کرد: مثلا در اتاق بازرگانی رشت، نصر اصفهانی در دو دوره بدون دلیل رد صلاحیت شده و در اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز طباطبایی که عضو هیات نمایندگان اتاق ایران است جزو رد صلاحیت‌شدگان قرار گرفته است.بهزادیان با اشاره به اینکه انجمن نظارت مانند یک درخت شاخه‌هایش را در همه کشور گسترانده است ولی نظارتش طبق قانون پیش نمی‌رود، توضیح داد: انجمن نظارت توجه به این نکته نمی‌کند که گروهی از فعالان توسعه از همه امکانات اتاق برای پیشبرد اهداف و رای‌شان استفاده می‌کنند.

همچنین مجیدرضا حریری، نایب‌رییس و عضو هیات‌مدیره اتاق مشترک ایران و چین، در گفت‌وگو با «ایسنا» از اینکه اعضای انجمن نظارت بر انتخابات از بین کارمندان اتاق بازرگانی انتخاب شده‌اند انتقاد کرد و افزود: براساس قانون‌ مدنی اولین شرط بی طرفی این است که رابطه خادم و مخدومی‌ بین افراد برقرار نباشد ولی در مورد انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌ها این گونه نبوده است. وی با بیان این که اتاق‌های بازرگانی محل تسویه حساب‌های سیاسی نیستند، به فعالیت گروه یاران وابسته به برخی مقامات اتاق بازرگانی ایران اشاره کرد و مدعی شد: این گروه در حدود شش ماه قبل به یک مجمع تغییر نام داده و با استفاده از امکانات اتاق بازرگانی ایران فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند و از همان زمان حتی کارمندانی را که باید در انجمن نظارت باشند مشخص کرده بودند و قانون فیلترینگ و شرایط تایید را به اندازه افراد دوخته‌اند.

حریری تاکید کرد: معتقدم افرادی چون مسوولان فعلی اتاق ایران در مقاطعی برای اقتصاد مفید عمل کرده‌اند اما باید توجه داشت که هیات رییسه‌های اتاق بازرگانی نباید مجری باشند بلکه این هیات نمایندگان اتاق‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند و دبیرخانه نیز مسوولیت اجرایی آن را بر عهده دارد. وی خاطرنشان کرد: اتاق‌های مشترک و تشکل‌ها و اتحادیه‌ها باید در تصمیمات اتاق بازرگانی سهم داشته باشند.