سرویس‌های ارزش افزوده برگ برنده اپراتورها

گروه کامپیوتر- اپراتور دوم تلفن‌همراه و اپراتور اعتباری تالیا با واگذاری حدود یک‌میلیون سیم‌کارت در کشور وارد عرصه رقابت با اپراتور اول دولتی شده‌اند. این در حالی است که در این فضا اپراتوری می‌تواند عنوان بهترین را به خود اختصاص دهد که به ارائه سرویس‌های ارزش افزوده بپردازد. به گزارش خبرنگار ما میان سیم‌کارت‌های ارزان‌قیمت اپراتورهای خصوصی و هزینه مکالمات آن با قیمت کاهش یافته سیم‌کارت‌های اپراتور دولتی و هزینه مکالمات آن تفاوت چندانی وجود ندارد و اکثر متقاضیان خرید سیم‌‌کارت به نوعی هزینه این سیم‌کارت‌ها را با حساب هزینه مکالمات آنها یکسان با یکدیگر می‌شمارند.

این در حالی است که خدمات ارائه شده توسط تمامی این اپراتورها نیز تقریبا در حد یکدیگر هستند و تفاوت چندانی میان آنها وجود ندارد.

به گفته کارشناسان در این فضای رقابتی ایجاد شده اپراتوری می‌تواند عنوان بهترین را به خود اختصاص دهد که به ارائه سرویس‌های ارزش افزوده بپردازد.

پیش از ظهور اپراتور اعتباری تالیا و ایرانسل، اپراتور اول بدون هیچ رقیبی فعالیت می‌‌کرد و تنها به صورتی محدود چند سرویس عادی SMS و فاکس و دیتا را که کاربرد چندانی نسبت به سایر خدمات ارزش افزوده ندارند، به مشترکان خود ارائه کرده است.

در حالی که دریافت سرویس‌های ارزش افزوده مانند MMS، GRRS و اینترنت برای کاربران تلفن‌همراه اهمیت فراوانی دارد.

اپراتور اول تلفن‌همراه طی سال‌های گذشته وعده راه‌اندازی سرویس‌های جدید را بارها داده است اما هنوز در خصوص این سرویس‌ها مسوولان ارتباطات سیار اعلام می‌کنند در مرحله آزمایشی هستند.اپراتور دوم تلفن‌همراه، نیز از ابتدا وعده راه‌اندازی این سرویس‌‌ها را در بهمن ماه داده بود، اما ظاهرا از این سرویس‌ها خبری نیست. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند استقبال کاربران موبایل از سرویس‌های ارزش افزوده به راحتی موجب افزایش تعداد کاربران یک اپراتور و نیز موجب افزایش تعداد کاربران موبایل در کشور شود.

آنچه هم اکنون توسط اپراتورها باید مورد توجه قرار گیرد تاثیر ارائه سرویس‌های ارزش افزوده و ایجاد تفاوت میان سرویس‌های خود با سایرین است تا از این طریق متقاضی خرید سیم‌کارت‌های خود را افزایش دهند.اما اپراتور اول تلفن‌همراه که هم اکنون ۱۵میلیون از ۱۶میلیون مشترک موبایل را به خود اختصاص داده تا کنون به‌رغم درآمدهایی که از این طریق کسب کرده است حاضر به ارائه سرویس و خدمات ارزش افزوده به کاربران خود نبوده است.

بنابر تازه‌ترین گزارش‌ها درآمد دولت از محل مالیات واگذاری تلفن‌همراه در ۹ماهه سال‌جاری به ۹۴۰میلیارد ریال رسیده است.

به گزارش «ایلنا»، در حالی درآمد دولت از محل مالیات واگذاری تلفن‌همراه به ۹۴۰میلیارد ریال در ۹ماه اول سال‌جاری رسید که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۵۰میلیارد ریال بود.

بر اساس رقم مصوب بودجه‌، قرار بود دولت از این محل در ۹ماه اول امسال ۱۲۰۰میلیارد ریال درآمد داشته باشد که آمار عملکرد از ۳/۷۸درصد تحقق حکایت دارد.

بر همین اساس قرار است درآمد دولت از محل مالیات واگذاری تلفن‌همراه تا پایان سال به ۱۶۰۰میلیارد ریال برسد.

برخی کارشناسان معتقدند مخابرات می‌توانست از چند سال قبل تنها از محل درآمدهای سرشار فروش سیم کارت به ارائه سرویس‌های ارزش افزوده بپردازد حتی درآمدهای خود در این بخش را نیز افزایش دهد.