جلوگیری از ورود شیرآلات غیراستاندارد به بازار

گروه تشکل‌ها- یوسف بهمن‌آبادی: روز شنبه بخش اول گفت‌وگو با دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی به چاپ رسید. محمد فرزاد در این بخش به انتقاد از واردات بی‌رویه محصولات غیراستاندارد در این صنف پرداخت. بخش دوم و پایانی این گفت‌وگو را پیش‌رو دارید. محمد فرزاد، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت: نبود تخصص کافی در بین عرضه‌کنندگان شیرآلات بهداشتی و نیز وجود واسطه‌های غیر ضروری در توزیع به افزایش قیمت کالاها و خلاء خدمات کافی منجر شده است.

مساله تعطیلات پراکنده، از دیگر مسائلی است که فرآیند تولید را با چالش مواجه می‌سازد.

به گفته فرزاد، از آنجا که کارگران شاغل در این‌گونه صنایع از شهرستان‌ها هستند، تعطیلات پراکنده باعث وقفه در کار می‌شود. همچنین، بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر حوادث ناشی از کار مربوط به روزهای پس از تعطیلات است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان شیرآلات، مساله برق را به عنوان یکی دیگر از مشکلات این صنایع در برخی مناطق دانست و گفت: با توجه به اینکه کارگاه‌های متعددی در یک منطقه تاسیس می‌شوند و مصرف برق‌آنها برابر با درخواست کارگاه‌ها است، اما به دلیل رعایت نکردن مصرف صحیح یا استفاده غیر مجاز، مصرف برق بالا رفته و به از کار افتادن سیستم برق منجر ‌شده که در برخی مقاطع خط تولید متوقف می‌شود.

وی درباره صادرات این صنعت گفت: با باز شدن مرزهای شمال کشور، صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه جریان داشت. متاسفانه در این دوره، کنترل کافی بر کالاهای صادراتی به عمل نیامد و فضا برای صدور کالاهای نامناسب توسط افراد فرصت‌طلب فراهم شد. پیامد آن، ایجاد تصویر بی‌اعتمادی نسبت به کالاهای ایرانی شده که کاهش صادرات شیرآلات بهداشتی به این کشورها را به همراه داشت.

وی افزود: صادرات ایران به کشورهای عربی نظیر عربستان، لبنان و سوریه است که البته چینی‌ها بخش‌های زیادی از این بازارها را انحصاری کرده‌اند. همچنین ارزان بودن تولیدات چینی، تولیدات ما را از بازارهای یاد شده خارج کرده است.

فرزاد درباره اقدامات انجام شده توسط انجمن برای رفع مشکلات این صنعت اظهار داشت: در چند سال گذشته تعامل مناسبی با نهادها و سازمان‌های مرتبط با این صنعت داشته و پیشنهادهایی داده‌ایم که امیدواریم تنگناها برطرف شود. وی افزود: از سوی دیگر، انجمن تلاش‌های متعددی برای منسجم کردن تولیدکنندگان و تولید استاندارد انجام داده است. دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر فعالیت گروهی نیرومند است یادآور شد، متاسفانه در میان ایرانی‌ها، کار گروهی ضعیف است و افراد در چنین فعالیت‌هایی، سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

در واقع مدیرانی که وارد فعالیت می‌شوند، مسیر گذشته را ادامه نمی‌دهند، بلکه با تغییر رویکرد، مسیر جدیدی را آغاز می‌کنند که این، به هدر رفتن وقت و توان تولیدکننده منجر می‌شود.

به اعتقاد وی، برای توسعه تشکل‌گرایی، لازم است دانش فعالیت گروهی از دوران کودکی پایه‌ریزی شود. افراد باید در فعالیت‌های گروهی، منافع فردی و خصوصی خود را همراه با منافع جمعی مورد توجه قرار دهند و تمرین مدارا کرده تا به نتیجه برسند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان شیرآلات بهداشتی با بیان اینکه شیرآلات بهداشتی، یکی از ابزارهای مهم در جلوگیری از هدر رفتن انرژی و توسعه بهداشت است، گفت: متاسفانه خریداران در خرید شیرآلات تنها به قیمت آن توجه کرده و به مسائلی نظیر کیفیت و بهداشتی بودن شیرآلات اهمیت چندانی نمی‌دهند.

وفور شیرآلات نامرغوب و ارزان در بازارها که مصرف آنها در هدر رفتن آب و اشاعه بیماری‌های ناشناخته تاثیر زیادی دارد، ایجاب می‌کند قبل از هر‌چیز، دولت از ورود شیرآلات غیراستاندارد جلوگیری به عمل آورد. همچنین از طریق رسانه‌ها به اطلاع‌رسانی درباره کالاهای غیراستاندارد مبادرت ورزد و با نظارت بیشتر، از تولید آنها ممانعت به عمل آورده تا اعتماد مردم نسبت به کالاهای ساخت داخل سلب نشود.

از سوی دیگر، مصرف‌کنندگان باید به خرید کالاهای ساخت داخل تشویق شوند.

علاوه بر آن، برای مجبور کردن ساختمان‌سازها به استفاده از شیرآلات استاندارد، پیشنهاد می‌شود سازمان آب و فاضلاب، ارائه انشعاب آب را مستلزم استفاده شیرآلات استاندارد شده کند. این اقدام‌ها موجب می‌شود حمایت از تولیدکنندگان داخلی و صرفه‌جویی در آب امکان‌پذیر شود.

وی پیشنهاد داد: مراکزی برای عرضه مستقیم کالاهای تولید داخل، تاسیس شود تا مصرف‌کنندگان از نوسانات قیمتی بازار در امان بمانند.

فرزاد درباره معضل مواد اولیه گفت: دولت باید از صدور ضایعات فلزات به خارج ممانعت به عمل آورد تا پس از فرآوری مجدد و تبدیل آن به

کالا - که ایجاد اشتغال و ارزش افزوده را به همراه دارد -صادر شود.