بهای نفت‌خام ایران

در بازارهای جهانی اندکی کاهش یافت

قیمت نفت‌خام ایران برای تحویل در بازارهای جهانی با اندکی کاهش همچنان در سطح ۵۷دلار در هر بشکه است.

به گزارش ایسنا، هر بشکه نفت‌خام سبک ایران برای فروش در بازارهای جهانی (فوب سیدی کریر) در معاملات روز جمعه

(۲۴ آذر‌ماه) ۵۶‌دلار و ۹۹‌سنت خرید و فروش شد. این در حالی است که قیمت پیشین آن ۵۷‌دلار و ۱۸‌سنت بوده است.

همچنین هر بشکه نفت‌خام سنگین ایران نیز در روز مورد بررسی ۵۵‌دلار و ۵۴‌سنت معامله شده که بر این اساس میانگین موزون یک بشکه نفت‌خام صادراتی ایران ۵۷‌دلار و ۲۲‌سنت اعلام شده است.

نفت‌خام سبک ایران برای فروش در بازارهای آسیایی در روز مورد بررسی به ۵۹‌دلار و ۴۸‌سنت در هر بشکه رسیده و در همین روز نفت‌سنگین ایران نیز معادل ۵۶‌دلار و ۴۸‌سنت در بازارهای آسیایی داد و ستد شده ‌است.

در همین حال نفت‌خام سبک ایران برای فروش در بازارهای شمال غربی اروپا و مدیترانه به ترتیب به ۵۶‌دلار و ۴۰‌سنت و ۵۵‌دلار و ۳۹‌سنت رسید که این رقم برای نفت‌خام سنگین ایران معادل ۵۴‌دلار و ۹۲‌سنت و ۵۳‌دلار و ۹۴‌سنت بوده است.

در بازارهای آفریقای جنوبی نیز نفت‌خام سبک و سنگین کشورمان به ترتیب ۵۷‌دلار و ۲۴‌سنت و ۵۵‌دلار و ۷۹‌سنت داد‌و‌ستد شد. کارت هوشمند سوخت برای خودروهای پلاک لیزری ۸۲-۱۳۸۱ صادر نمی‌شود

روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی دیروز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که برای دارندگان خودروهای پلاک لیزری مدل ۸۲-۱۳۸۱ که تاکنون پلاک خودرو خود را تعویض نکرده‌اند، کارت هوشمند سوخت صادر نخواهد شد.

در این اطلاعیه از صاحبان چنین خودروهایی درخواست شده است که نسبت به تعویض پلاک خودرو اقدام کنند تا صدور کارت هوشمند به نام آنها دچار وقفه نشود.

پیشنهاد برداشت از حساب ذخیره ارزی برای توسعه «آزادگان»

یک کارشناس صنعت نفت، برداشت از حساب ذخیره ارزی براى تامین منابع مالی مورد نیاز به منظور توسعه میدان نفتی آزادگان را پیشنهاد کرد.

به گزارش شانا، مهندس علی‌اکبر وحیدی آل‌آقا، کارشناس امور قراردادهای نفتی، در خصوص توسعه میدان نفتی آزادگان توسط شرکت‌های ایرانی، گفت: استفاده از شرکت‌های ایرانی بیش از پیش توانایی و توانمندی‌های این شرکت‌ها را به منصه ظهور می‌گذارد.

وی ادامه داد: با توسعه میدان نفتی آزادگان به طور قطع علامت سوال‌های زیادی از بین خواهد رفت و مجموعه صنعت نفت متوجه یکسری از قید و بند‌ها خواهد شد.

آل آقا، تصریح کرد: معتقدم که شرکت‌های ایرانی می‌توانند طرح توسعه میدان آزادگان را با موفقیت به پایان برسانند.

این کارشناس مخازن نفتی، با اشاره به سهم ۹۰‌درصدی شرکت نیکو در تامین منابع مالی توسعه آزادگان، اظهار داشت: این شرکت باید پیش‌بینی تامین منابع مالی این پروژه را انجام دهد.

وی افزود: با توجه به معاملات نفتی این شرکت در خارج از کشور و درآمدهای ارزی حاصل از آن تصور می‌کنم که تامین منابع مالی آزادگان با مشکل روبه‌رو نخواهد شد.

آل‌آقا، با اشاره به ضرورت جذب منابع مالی جهت سرمایه‌گذاری در این طرح، گفت: استفاده از منابع صندوق ذخیره ارزی برای طرح توسعه میدان آزادگان می‌تواند مفید واقع شود.

وی در خصوص حضور احتمالی شرکت لوک اویل روسیه، اظهار داشت: حضور شرکت‌های بین‌المللی در توسعه آزادگان را باید

بر اساس ویژگی‌های فنی، مالی و قراردادی آنها ارزیابی کرد.

این کارشناس مسائل نفتی با اشاره به این مطلب که نمی توان توانمندی شرکت‌ها را تنها با اتکا به نام آنها سنجید یادآور شد: با یک نام نمی‌توان چیزی را اثبات کرد و باید مولفه‌های مختلفی را در این زمینه در نظر گرفت.

وی در مورد تامین دکل‌های مورد نیاز برای حفاری این میدان، گفت: با توجه به ظرفیت‌های خالی بخش‌خصوصی می‌توان کمبود دکل حفاری خشکی را از طریق مشارکت این بخش جبران کرد.

خودکفایی در تامین قطعات صنعت حفاری نیازمند حمایت سازندگان داخلی

به گفته مهندس بابک زنگنه سازندگان داخلی باید حمایت و تقویت شوند تا قطعات مورد نیاز مطابق نوع خارجی آن ساخته شده و در این زمینه به تولید انبوه برسیم.

به گزارش دبیرخانه، زنگنه گفت: برای اینکه در تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت حفاری به خودکفایی برسیم نیاز است که از سازندگان داخلی که نقش موثری در این زمینه دارند حمایت لازم به عمل آید. وی با بیان اینکه هم‌اکنون عمده قطعات مورد نیاز صنعت حفاری از طریق ساخت داخل تامین می‌شود اضافه کرد: در زمان حاضر شرکت ملی حفاری بیشتر تجهیزات مورد نیاز خود را از طریق سفارش به سازندگان داخلی و از بازار داخل تامین می‌کند.

نخستین کنگره نانو فناوری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

نخستین کنگره بین‌المللی نانو فناوری و کاربردهای آن در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی توسط دانشگاه صنعت نفت با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت، اسفند‌ماه امسال در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما در تهران برگزار می‌شود.

جمشید مقدسی، رییس دانشکده مهندسی نفت اهواز و رییس این کنگره، اظهار داشت: پژوهشگاه صنعت نفت، تنها نهاد پژوهشی وزارت نفت در کشور به شمار می‌رود که تجربه برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی و نیز ارائه تحقیقات و انجام پروژه‌های متعدد در زمینه نانو تکنولوژی را در کارنامه خود دارد.

مقدسی، یکی از اهداف اساسی برپایی این کنگره را ترویج نانو فناوری در محیط صنعت و سوق دادن پروژه‌های فارغ‌التحصیلی دانشجویان به سمت بحث فوق عنوان کرد. وی ادامه داد: دانشگاه صنعت نفت، به عنوان یگانه مرکز تخصصی تربیت نیروی انسانی وزارت نفت در صنایع بالادستی نفت امید دارد، دانش نانو فناوری در سایر مراکز دانشگاهی دیگر نیز ارائه شده و تربیت نیروی انسانی این رشته تنها محدود به یک دانشگاه نمی‌باشد.