استفاده از مدل‌های کامپیوتری برای کاهش ترافیک شبکه تلفن همراه

گروه کامپیوتر - روز شنبه وفا غفاریان رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران از تعدادی از خبرنگاران دعوت کرد تا ضمن بازدید از مرکز جدید مانیتورینگ شرکت ارتباطات سیار در جریان تازه‌ترین تلاش‌ها برای رفع مشکلات تلفن همراه قرار بگیرند. در این دیدار چند ساعته مشخص شد که شرکت ارتباطات سیار طی ماه‌های اخیر از سیستم مانیتورینگ جدیدی برخوردار شده که می‌تواند نقاط مشکل‌دار شبکه را به سرعت شناسایی و برای رفع آنها اقدام کند.

اساس این سیستم بدین گونه است که گروه‌های تست شبکه مرتبا در بزرگراه‌های تهران مشغول رفت‌وآمد و اندازه‌گیری کیفیت تماس با شبکه هستند و مجموعه اطلاعات آنها با کمک یک سیستم نرم‌افزاری روی نقشه تهران قابل مشاهده می‌شود.

این سیستم جدید که براساس شاخص‌های متعددی کار می‌کند به مسوولان مخابراتی کشور این امکان را می‌دهد که به سرعت در جریان مشکلات شبکه قرار گیرند. با این حال خبرنگاران در این بازدید متوجه نقاط متعددی روی نقشه‌های دیجیتالی شرکت ارتباطات سیار شدند که به دلایل مختلف از جمله نبود امکانات لازم برای نصب آنتن‌های تلفن همراه (BTS) دارای مشکلات حل نشده بود.

به گفته مسوولان شرکت ارتباطات سیار این سیستم نرم‌افزاری هم‌اکنون بسیاری از بزرگراه‌های مهم تهران را تحت پوشش خود قرار داده و به زودی خیابان‌های اصلی شهر را نیز در برمی‌گیرد.

با این حال مسوولان شرکت ارتباطات سیار و وفا غفاریان معاون وزیر، حاضر به اعلام زمان دقیقی برای حل مشکلات شبکه نمی‌شوند.

البته در این جلسه نیز اطلاعات شگفتی در اختیار خبرنگاران قرار می‌گیرد مانند این که تنها ۲درصد شکایات مردم به اختلالات شبکه برمی‌گردد و یا میزان برقراری مکالمات به طور میانگین در شبکه ۹۴درصد است و یا وحید صدوقی مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار می‌گوید که ۳میلیون و ۶۰۰هزار مشترک فعال در شبکه تلفن همراه ایران وجود دارد.

وی به‌رغم این که تاکید می‌کند میزان مشترکان تلفن همراه تهران نسبت به دیگر کشورها کمتر است اما درصد استفاده از شبکه از دیگر کشورها را بسیار بالاتر ذکر می‌کند.

در این جلسه همچنین براستفاده از شماره ۰۹۹۹۰ برای اعلام نقاط مشکل‌دار شبکه تلفن همراه تهران نیز بار دیگر تاکید شد.

پرسش‌های دیگر جلسه بازدید خبرنگاران از شرکت ارتباطات سیار اما به مشکلات تلفن همراه محدود نماند و وفا غفاریان مجبور به پاسخ در زمینه‌های دیگر نیز شد. وی از عرضه کارت‌های شارژ ۵هزار تومانی برای افزایش سطح رضایتمندی مشتریان این شبکه خبر و احتمال داد که در بهمن ماه سال جاری ثبت نام سیم‌کارت آغاز ‌شود.

وی همچنین با اشاره به بند ج اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: طبق این اصل ۸۰درصد سهام شرکت‌های وزارت ارتباطات باید به بخش خصوصی واگذار شود که در‌حال‌حاضر چندین مشاور حقوقی به منظور بررسی این ابلاغ در نظر گرفته‌ایم که هر زمانی نتیجه قطعی این موضوع مشخص شود خصوصی‌سازی مخابرات آغاز خواهد شد.