گوزن طلایی برای «کاظم بایرام‌بخش»

هنرمند عکاس و مستند‌ساز ایرانی، جایزه گوزن طلایی فستیوال جهانی عکاسی زیر آب دنیا را از آن خود کرد. فستیوال جهانی تصویر زیر آب که هر ساله در جنوب فرانسه برگزار می‌شود، امسال با حضور ۹۰۰شرکت‌کننده همراه بود و شرکت‌کنندگانی از سراسر جهان و مراکزی چون بی‌بی‌سی، نشنال جئوگرافی و... با فیلم‌ها و گزارش‌های تصویری در این جشنواره شرکت داشتند.

کاظم بایرام‌بخش، از ایران مقام اول را برای یک گزارش از دریای خزر درباره ماهیان خاویاری - استروژن - کسب کرد و برنده جایزه نخست این جشنواره - گوزن طلایی شد. برای تهیه این گزارش بایرام‌بخش سه سال با همت و همکاری شیلات و همچنین دوستانش در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ زمان صرف کرد. وی در این باره به ایسنا، گفت که نتیجه این سه سال کار ۱۶هزار اسلاید و ۲۵ساعت فیلم بوده است.

گزارش او تا امروز بارها در کشورهای مختلف دنیا با زبان‌های مختلف منتشر شده است. بایرام‌بخش، قبل از ترک ایران، تا سال ۱۹۷۹ عکاسی می‌کرد، با آژانس خبری فرانسه «فرانس‌پرس» همکاری داشت. حدود ۲۷سال پیش که سربازی‌اش تمام شد، به‌خاطر علاقه‌مندی به زیر آب و شناگری‌، در رشته قایقرانی، قهرمان کشور شد و مدال کسب کرد. اروپا رفتنش و نبود شرایط مناسب قایقرانی در ایران و ادامه تحصیل، بهانه و شرایطی فراهم کرد، تا غواصی را در پیش بگیرد. کارشناسی بیولوژی دریا را در فرانسه گرفت و در مقطع فوق لیسانس تربیت بدنی فارغ‌التحصیل شد.

تحقیق درباره شیلات و ماهیان خاویار ایران از بررسی تعداد کروموزم‌هایشان گرفته تا شرایط مناسب اقلیمی زندگی آن‌ها، دستمایه بیش از ده‌ها و شاید صدها مقاله علمی پژوهشی عمومی بایرام‌بخش بوده است. بایرام‌بخش، همان ورزشکاری است که نقشه تحریف‌شده ترک‌ها او را عکاس توانای خلیج‌فارس کرد. سیزده سال پیش پوستری به دستش رسید که خلیج‌فارس را نقاشی و به آن خلیج عربی اطلاق کرده بود. این پوستر در ترکیه چاپ شده بود. همین عامل او را تحریک و غیرت ایرانی وی را تکان داد تا مقاله هزار و یک شب زیر آب‌های خلیج‌فارس را تحریر کند و تصاویری منحصر به فرد از این دریای فارسی به دنیا نشان دهد. به فرانسه بازگشت و مقالات دیگری درباره محیط‌زیست و ماهیان خلیج‌فارس نگاشت.