ایران درخواستی از آژانس نکرده است

دنیای اقتصاد - وزیر امور خارجه ایران گفت: درخواستی برای پروژه اراک نداشته‌ایم. منوچهر متکی پنج‌شنبه بعد از امضای یادداشت تفاهم گسترش همکاری در کنفرانس مشترک با حمیدالبار همتای مالزیایی‌اش سخن می‌گفت در خصوص درخواست کمک فنی ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای پروژه آب سنگین اراک اضافه کرد: آژانس وظیفه دارد در قبال کشورهای عضو تعهداتی را به انجام برساند و با درخواست‌های ایران نیز باید موافقت کند.وزیر امور خارجه با اشاره به صدور پیش‌نویس قطعنامه نقض حقوق بشر علیه ایران توسط کانادا اظهار کرد: اقدام اخیر کانادا اقدامی‌ نخ‌نما شده است که غرب طی سال‌های گذشته به عنوان ابزار سیاسی، برخورد دوگانه و گزینشی با حقوق بشر از خود بروز داده است. وی اضافه کرد: موضع کانادا در خصوص ایران و در خصوص کشور‌های دیگر کاملا واضح است که نمونه آن حمایت‌های بی چون و چرای کانادا از کشتار وحشیانه‌ فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی و سایر بحران‌های منطقه‌ای است. وزیر امور خارجه‌ خاطرنشان کرد: کانادا بهتر است در خصوص حقوق بشر بومیان خود توضیح ارائه دهد و وضعیت آنها را روشن کند، ما نیز برای اولین بار قطعنامه‌ای ارائه داده‌ایم تا مجمع عمومی‌ سازمان ملل در مورد وضعیت بومیان کانادا آگاهی یابد.

وی یادآور شد: ممکن است امسال به دلیل عدم شناخت کشور‌ها به آنچه در کانادا می‌گذرد این قطعنامه مورد توجه واقع نشود، اما ما به عنوان سیاستی جدی این مساله را دنبال می‌کنیم. متکی، افزود: ما از بحث حقوق بشر براساس تعالیم اسلامی‌ و کرامت انسانی که مورد تاکید قرآن کریم است حمایت می‌کنیم.

متکی در ادامه ترور وزیر صنایع لبنان را محکوم و دشمنان ملت لبنان را پشت سر این ترور معرفی کرد.

متکی، در خصوص دیدار روسای جمهور ایران، عراق و سوریه در خصوص حل و فصل مسائل عراق گفت: چنین نشست توافق شده‌ای هنوز در دستور کار قرار ندارد، هر وقت این نشست یا نشست‌های مشابهی هماهنگ و نهایی شود به آگاهی مردم خواهد رسید، اما این پیشنهاد خوبی است و ما از آن استقبال می‌کنیم. وی اضافه کرد: جلال طالبانی، رییس‌جمهوری عراق شنبه (امروز) در راس هیاتی عالی‌رتبه به تهران سفر می‌کند و در مدت حضورش با مقا‌م‌های کشور گفت‌وگو و رایزنی‌هایی خواهد داشت.

متکی، این سفر را بسیار مهم توصیف کرد و آن را گامی‌ در جهت بازگشت آرامش، ثبات و امنیت به عراق دانست.

وزیر امور خارجه،‌ همچنین با اشاره به امضای تفاهمنامه اقتصادی بین ایران و مالزی خاطرنشان کرد: سند مذاکرات کمیسیون مشترک ایران و مالزی در ‌‌٧٧ بند طی مراسمی‌ در حضور اعضای هیات به امضای وزرای خارجه رسید و امیدواریم در آینده ظرفیت‌ها و زمینه‌های جدیدی را در این راستا تعریف کنیم و حجم مبادلات طرفین را به سطح بیش از ‌‌١/٥میلیارد دلار برسانیم.

به گفته متکی، در این سفر علاوه بر روند جاری روابط تجاری و اقتصادی توافقات مهمی‌ در خصوص مشارکت در بخش‌های مختلف گاز و کشتیرانی بحث شد و استفاده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های ترانزیتی ایران مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

وی بندر چابهار را یکی از این زمینه‌های مساعد معرفی کرد که قرار شده طرف مالزیایی فعالیت‌های بندری را در حوزه حمل و نقل در این قسمت آغاز و در آن سرمایه‌گذاری داشته باشد. متکی، ادامه داد: در حوزه روابط اقتصادی و تجاری نیز دو کشور دارای ظرفیت‌ها و چشم‌انداز‌های خوبی هستند و کمیته‌ مشترک بازرگانی به ریاست وزرای بازرگانی دو طرف نیز برگزار می‌شود که سال آینده این نشست در ایران خواهد بود و به طور منظم پیگیری خواهد شد.

به گفته متکی کمیسیون مشترک هفتم دو کشور در مالزی برگزار خواهد شد و در کنار آن مرور روابط و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی مالزی را به عنوان رییس سازمان کنفرانس اسلامی‌ دارای جایگاهی بالا توصیف کرد و از حمایت‌هایی که در برگزاری تروئیکای تهران و حمایت از مواضع اصولی هسته‌ای ایران داشته است، تشکر کرد.

حامد البار، وزیر امور خارجه مالزی نیز اجلاس تهران را اجلاسی موفقیت‌آمیز در رابطه با تقویت روابط دو جانبه ارزیابی کرد و دو کشور را دارای دیدگاه‌های مشترکی دانست و با اظهار امیدواری گفت: آنچه که مدنظر دو کشور است به اجرا درآید.

وی یادآور شد: پتانسیل‌های موجود توسعه همکاری بین دو کشور در حد بالایی است که باید از همه آنها استفاده شود اما هم اکنون بر روی کالاهای مصرفی و نفت و گاز متمرکز است که باید گسترش یابد.

البار، در ادامه از علاقه مندی سرمایه‌گذاران مالزیایی برای توسعه‌ همکاری با ایران خبر داد و گفت: شبکه همکاری‌های بسیار خوبی را برای توسعه همکاری‌های سازمانی تشکیل داده‌ایم و مکانیزم‌هایی را در جهت منافع دو کشور تعریف کرده‌ایم که در این راستا بخش خصوصی می‌تواند نقش مهمی‌ را ایفا کند.

البار، در مورد دیدگاه دولت مالزی در خصوص فعالیت هسته‌ا‌ی صلح‌آمیز ‌ایران نیز گفت: استفاده ایران از انرژی هسته‌ای حق این کشور است و چون در چارچوب NPT است و نقض پروتکلی نیز از جانب ایران مشاهده نشده است، نباید هیچ اقدامی‌ علیه ایران در این راستا صورت گیرد.

وی تصریح کرد: اگر فضای اعتماد ایجاد شود قطعا باید راه‌حلی برای این مساله وجود داشته باشد و می‌توان با مذاکره این مساله را حل کرد. ما ضمن حمایت از این موضوع امکان درگیری نظامی‌ در این خصوص را رد می‌کنیم. ششمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و مالزی از ۳۰ آبان تا ۲ آذر در تهران و به ریاست وزیران امورخارجه دو کشور برگزار شد.