شیوع گسترده اعتیاد اینترنتی

آی‌تی‌ایران- مطالعات جدید در زمینه آسیب شناسی اینترنت این موضوع را آشکار می‌کند که اعتیاد اینترنتی امروزه تبدیل به یک مشکل واقعی در حال شیوع شده است. محققین ضمن بررسی ۲۵۱۳ فرد بالغ در ایالات متحده به این نتایج دست یافته‌اند که ۷۰درصد کاربر اینترنت هستند و ۷/۱۳درصد دور ماندن از اینترنت را برای مدتی طولانی غیرقابل تحمل توصیف کردند.

محققان به این موضوع پی بردند که ۷/۸ از کاربران اینترنت استفاده‌های غیرضروری خود از اینترنت را از دوستان، خانواده و کارکنان خود مخفی می‌کنند.

محققان بر این عقیده هستند که هنوز آزمایشات متعددی برای تشخیص این مساله که آیا اعتیاد به اینترنت به تنهایی یک بیماری و آسیب است یا اینکه خود از علائم ابتلا به بیماری روانی دیگری است نیاز است.

الیاس ابوجئود، مسوول این تحقیقات بیان می‌کند که چنانچه این علائم به بیماری دیگر مرتبط نباشد آنگاه باید از ابزار درمانی ویژه‌ای برای تمرکز بیشتر بر رفتار افراد استفاده شود.

در بررسی‌های دیگری که در این زمینه انجام شده این موضوع آشکار شده که افرادی که به اینترنت وابستگی شدید پیدا می‌کنند ۲دسته هستند، دسته‌ای که به صورت اجباری ساعت‌ها پشت کامپیوتر خود برای جست‌وجوی مطالب وقت صرف می‌کنند و دسته دوم افرادی که به‌دنبال سایت‌های پرنوگرافی و بازی می‌گردند و یا ساعات زیادی را صرف چت کردن، بلاگ گردی و شرط‌بندی می‌کنند.

«مارسا ارزاک»، رییس بخش تحقیقاتی اعتیاد کامپیوتری در بیمارستان مک لین، اعتیاد به اینترنت را موجب بروز یک سلسله مشکلات می‌داند که مرحله به مرحله زندگی فرد را مختل می‌کنند. ضعیف شدن ارتباطات خانوادگی و کم‌خوابی‌های طولانی‌مدت و بعد هم خواب ماندن‌های پیاپی و در نتیجه نرسیدن به موقع به محل کار و عدم تمرکز مناسب بر فعالیت‌های کاری و در نتیجه اخراج از محل کار و در نهایت طلاق از جمله این مشکلات هستند.

ابوجئود در پایان می‌افزاید که اینترنت می‌تواند به یک عادت مصرفی که جایگزین زندگی غیرمجازی افراد می‌شود تبدیل شود و تاثیرات منفی بر زندگی شخصی و حرفه‌ای افراد به‌جای گذارد.