امضای قرارداد با پیمانکاران مخابرات از افتخارات دولت خاتمی بود

انعقاد قرارداد با پیمانکاران عمده یا GC به عنوان یکی از افتخارات دولت قبلی بوده و اصل GC روشی است که برای اولین‌بار در تاریخ مخابرات ارائه شده است و در کشور باید توانایی بخش‌خصوصی به عنوان پیمانکار عمده در بخش مخابرات تقویت شود و دولت در کنار GCها قرار گیرد. معتمدی وزیر پیشین ارتباطات، در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب گفت: اصل GC روشی است که برای اولین بار در تاریخ مخابرات ارائه شد و از کارهای زیربنایی بود، کشور باید توانایی بخش‌خصوصی را به عنوان پیمانکار عمده در بخش مخابرات تقویت کند و دولت در کنار GCها قرار گیرد و اگر پول به این شرکت‌ها تزریق نشود با ورشکستگی مواجه خواهند شد.

به گفته وی، این روال در تمام قرارداد‌های صنایع دیگر با GCها دیده می‌شود، مدیران دولتی باید توان حل مشکل را داشته باشند، نه این که فعالیت آنها را متوقف کنند، توسعه ۷ تا ۸‌میلیون در دوره زمانی یک تا دو سال کار توسط دولت با استفاده از پیمانکاران جزء، غیرممکن است.

وی ادامه داد: از آن جا که قرارداد در سازمان‌های دولتی از پروسه سنگینی برخوردار است، کار در قالب ده‌ها قرارداد به سادگی انجام نمی‌پذیرد و نظارت هم سخت می‌شود، پیمانکار عمده در ابتدا تضمین بالای مالی را متقبل می‌شود که نشان‌دهنده آن است که آنها از توان مالی برخوردارند، اما در عین حال نیاز به کمک دارند.

وزیر پیشین ICT، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۷۲ که تلفن‌همراه وارد کشور شد تا انتهای دولت قبلی‌ ۷‌میلیون و ۱۰۰‌هزار شماره منهای تالیا ایجاد شد، اما GCها، در ۹ ماه قرارداد باید ۵/۷‌میلیون ظرفیت ایجاد می‌کردند، این در حالی است که حتی اگر به‌ جای ۹ ماه، کار را دو سال تحویل دهند، موفقیت بزرگی برای کشور است و اگر GCها جواب ندهند که تجربه تلخی برای کشور محسوب می‌شود و دیگر بخش خصوصی حاضر نیست که در این بخش سرمایه‌گذاری کند.

وی معتقد است: نباید به دنبال مقصر گشت. هدف انجام کار است. این طرح باید تمام شود و اگر تمام شود بیش از تاریخ ۱۲ ساله تلفن‌همراه در کشور، ظرفیت‌سازی صورت می‌گیرد و تلفن‌همراه استاندارد دست مردم خواهیم داشت.

معتمدی، در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه توسعه اینترنت به معنای افزایش تعداد کاربران نیست، گفت: توسعه این بخش فقط به معنای افزایش تعداد کاربران نیست، بلکه در حال حاضر بحث مهم‌تر، افزایش کاربردهای IT روی خطوط پرسرعت ADSL است که در سند راهبردی ۳‌میلیون شماره دیده شده بود. وی همچنین وی گفت: شاخص اصلی در دنیا در حال حاضر تعداد خطوط پرظرفیت است و برای رسیدن به این هدف مجوزهایی هم در ایران داده شد.

معتمدی، با اشاره به این که نبود کاربردها حضور کاربر را بی‌معنا می‌کند و باید مشکلات IT در برنامه‌ها حل شود، تصریح کرد: میزان استفاده هر کاربر از اینترنت با میانگین دنیا قابل مقایسه نیست، متوسط میانگین جهانی یک ساعت است که در کشور ما چهار تا پنج دقیقه است، اما مسلما اگر کاربردها ایجاد شود، این متوسط افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در مورد نظام جامع فناوری اطلاعات و علت تاخیر در تدوین آن گفت: در سند راهبردی، IT به صورت کامل دیده شده است، اما نظام جامع کامل‌تر است و همه عوامل مربوط به IT را در برمی‌گیرد و از طرفی وظیفه سیاست‌گذار در نظام جامع مشخص می‌شود.