کاظم پور اردبیلی: انتظار می رود اجلاس آینده اوپک ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه نفت از تولید کشورهای عضو را کاهش دهد

سازمان بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، گرچه افزایش تولید کشورهای غیر عضو اوپک طی سال ۲۰۰۷ میلادی، کمک بزرگی برای اوپک در زمینه تامین تقاضای جهانی نفت خواهد بود، ولی این سازمان برای اتخاذ سیاست تولید در سال آینده بر سر دوراهی قرار دارد. به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان بین‌المللی انرژی معتقد است: کشورهای تولید‌کننده نفت خارج از اوپک طی سال ۲۰۰۷میلادی قادر به تامین رشد تقاضای جهانی نفت خواهند بود.

آدام سیمینسکی کارشناس ارشد انرژی دوچ بانک در این باره گفت: اوپک طی سال ۲۰۰۷ میلادی با چالش‌های زیادی در زمینه تعیین سقف تولید روبه‌رو خواهد شد. افزایش قیمت نفت طی سال ۲۰۰۶ میلادی، اکثر کشورهای تولید‌کننده را به تولید بیشتر نفت تشویق کرده است.

بر اساس این گزارش، افزایش تولید نفت ممکن است موجب کاهش شدید قیمت نفت طی سال ۲۰۰۷ میلادی شود. قیمت نفت از سال ۲۰۰۲ میلادی تا کنون بیش از سه برابر افزایش داشته است.

سازمان بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد، میزان تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک طی سال آینده ۷/۱‌میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داشت.

بلومبرگ: قیمت نفت طی هفته آینده افزایش خواهد یافت

همچنین تازه‌ترین نتایج نظرسنجی خبرگزاری بلومبرگ حاکی است که قیمت نفت طی هفته آینده به علت کاهش ذخایر انرژی آمریکا و رشد تقاضای انرژی در این کشور، افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس، ۱۷ نفر از ۳۵ کارشناس ارشد انرژی معادل ۴۹‌درصد که در این نظرسنجی شرکت

کرده اند، بر این باورند که قیمت نفت طی هفته آینده افزایش خواهد یافت. هشت نفر نیز پیش بینی کردند قیمت نفت کاهش و ده نفر نیز اعلام کردند قیمت نفت تغییر چندانی نخواهد داشت.

هفته گذشته نیز ۵۲‌درصد کارشناسان انرژی پیش بینی کردند قیمت نفت طی هفته جاری افزایش خواهد یافت. این در حالی است که آمارهای سازمان هواشناسی آمریکا حاکی است، دمای هوا در این کشور از هفته آینده رو به کاهش خواهد رفت.

جرارد برگ کارشناس ارشد انرژی استرالیا نیز در این باره گفت: احتمال کاهش مجدد تولید نفت اوپک نیز از هم اکنون آثار روانی خود را در بازار نفت نشان داده است.

تقاضای جهانی نفت طی سه ماه پایانی امسال بیش از پیش افزایش خواهد یافت. رشد تقاضای پالایشگاه‌های آمریکا، مهم‌ترین عامل افزایش تقاضای جهانی نفت خواهد بود.

سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت اوپک که حدود ۴۰‌درصد نفت مورد نیاز بازار را تامین می کند، در نشست دوحه قطر با کاهش ۲/۱‌میلیون بشکه‌ای تولید خود موافقت کرد. این سازمان قصد دارد در اجلاس ۱۴ دسامبر در شهر ابوجا، کاهش مجدد سقف تولید را مورد بررسی قرار دهد.

شیخ علی‌الجراح الصباح وزیر نفت کویت نیز گفت: اگر قیمت نفت تا زمان برگزاری اجلاس اوپک در حدود ۶۰دلار باقی بماند، دلیلی برای کاهش تولید نفت اوپک وجود نخواهد داشت.

تصمیم اوپک برای کاهش سقف تولید بین ۵۰۰هزار تا یک‌میلیون بشکه

از سوی دیگر، حسین کاظم‌پور اردبیلی نماینده ایران در هیات عامل اوپک دیروز به پایگاه خبری داوجونز گفت: همه چیز نشان‌دهنده این است که اوپک نیاز به کاهش بیشتر میزان تولید را احساس کرده و تنها باید میزان این کاهش مشخص شود.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه تاکید کرد: نگرانی از سقوط قیمت‌ها، رشد اقتصادی کمتر از حد پیش‌بینی و افزایش تولید کشور‌های غیر اوپک، اعضای سازمان اوپک را بر آن می‌دارد که میزان تولید را باز هم در نشست بعدی خود کاهش دهند.

کاظم‌پور اردبیلی تصریح کرد که میزان کاهش تولید براساس ارزیابی کمیته نظارتی وزیران اوپک و سطح ذخایر نفتی در آن زمان مشخص خواهد شد.

وی با این‌حال تاکید کرد که این کاهش روزانه بین ۵۰۰‌هزار تا یک‌میلیون بشکه خواهد بود.

او همچنین با تاکید بر اظهارات دیگر اعضای اوپک در روز‌های اخیر یادآور شد که بازار‌های جهانی باید حداقل چهار تا شش هفته برای دیدن نشانه‌های مشخص آغاز کاهش تولید از سوی اوپک صبر کنند.

این درحالی‌است که ۱۱ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست ۲۸ مهر ماه اعلام کردند که در پایان نشست خود در دوحه، پایتخت قطر، تصمیم گرفته‌اند که با هدف جلوگیری از تداوم کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، تولید نفت‌خام این سازمان را به میزان یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه در روز کاهش دهند، ولی این اقدام با واکنش چندانی از سوی بازار مواجه نشد و حتی چند هفته پس از این اقدام بهای نفت در بازارهای جهانی به پایین‌ترین میزان در ۱۷ ماه اخیر سقوط کرد.

رییس آتی هیات عامل اوپک با این حال تاکید کرد که با وجود تمایل اعضای اوپک بر کاهش سریع میزان تولید، انتظار نمی‌رود که قیمت‌ها در هفته‌های آینده افت فاحشی داشته باشند.

به گفته وی، با وجودی که میزان ذخایر در سطح بالایی قرار دارد، بخشی از این ذخایر با پایان دوره تجهیز و نگهداری پالایشگاه‌ها جذب بخش پالایشی خواهد شد.

همچنین کاظم‌پور درخصوص انتشار گزارش جدید «چشم‌انداز جهانی انرژی» از سوی آژانس بین‌المللی انرژی که از کشور‌های مصرف‌کننده می‌خواهد به تنوع‌سازی در منابع انرژی بپردازند و وابستگی به نفت را کاهش دهند، ابراز نگرانی کرد.

وی هشدار داد: این مساله برای سرمایه‌گذاری در میان کشور‌های سازمان اوپک بسیار مضر خواهد بود.

نماینده ایران در هیات عامل اوپک ادامه داد: ذخایر مازادی که بازار در حال حاضر شاهد آن است، همانند مازاد عرضه دو‌میلیون بشکه‌ای کشور‌های غیر اوپک در سال ۲۰۰۷، براساس این نکته استوار است که اوپک با دفاع از قیمت‌ها زمینه سرمایه‌گذاری را ایجاد کرده است.