پیشـنهاد اعلام عمومی واگذاری‌های زمین

بهترین راه پیشگیری از زمین‌خواری صاحبان قدرت، آگاهی عمومی است

آیت‌الله شاهرودی: منشاء بسیاری از ثروت‌های بادآورده و مفاسد اقتصادی در مشکلات مربوط به زمین است

احمدی‌نژاد: عده‌ای در اطراف خوش آب‌وهوای تهران زمین‌ها را بین خودشان تقسیم کردند که به قانع‌ترین آنها ۵هکتار رسید ولی به جوان‌هایی که برای تولید دنبال یک‌هکتار زمین بودند، گفتند نداریم. سیدمحمود هاشمی شاهرودی، رییس قوه‌قضائیه در دیدار با اعضای شورای‌عالی حفظ حقوق بیت‌المال با اشاره به این نکته که برخی از صاحبان قدرت با سوء‌استفاده از موقعیت و قدرت خود اقدام به زمین‌خواری می‌کنند، پیشنهاد کرد که هر نوع واگذاری از زمین‌ها و اموال عمومی در روزنامه رسمی ثبت شود تا مردم و افکار عمومی بدانند اموال عمومی به چه اشخاصی و چگونه و توسط چه نهاد و سازمانی واگذار شده است.

به گفته رییس قوه‌قضائیه، آگاهی و اطلاع عمومی از این موضوع که چه اشخاص و مقاماتی زمین دریافت کرده‌اند، می‌تواند بهترین راه پیشگیری از بروز زمین‌خواری توسط برخی از صاحبان قدرت باشد که از مقام و موقعیت خود سوء‌استفاده می‌کنند.

شاهرودی با ابراز تاسف از وجود برخی «زد‌و‌بندهای» عناصر زمین‌خوار و سوء‌استفاده از نارسایی‌های قانونی و برخی تبصره‌های قانونی مرتبط با بخش زمین، گفت: متاسفانه با برخی زد وبندها، زمین‌خواران از تبصره‌های قانونی سوء‌استفاده می‌کنند و موفق به گرفتن زمین با ظاهری کاملا قانونی می‌شوند، اما در اصل با سوء‌استفاده از نقص در قوانین موفق به انجام این کار می‌شوند.

آیت‌ا... «سیدمحمود هاشمی شاهرودی» منشا بسیاری از ثروت‌های بادآورده و مفاسد اقتصادی را مشکلات مربوط به زمین دانست.

شاهرودی گفت‌: بسیاری از پرونده‌های موجود در دادگاه‌های کل کشور مربوط به زمین است و ضروری است توجه ویژه، جدی و همه‌جانبه‌ای همراه با کارشناسی لازم از طرف دولت، دستگاه قضایی و مجلس برای حل این معضل جدی صورت گیرد.

وی حل و فصل سریع و قاطع مشکلات مربوط به زمین و تبعات آن را خواستار شد و افزود: دستگاه قضایی با توجه به انبوه پرونده‌هایی که در این زمینه در محاکم موجود است و خسارت‌های مادی و معنوی فراوانی که به اقتصاد ملی، مردم و دستگاه‌های اجرایی و بیت‌المال از این ناحیه وارد می‌شود، به این نتیجه قطعی رسیده است که باید برخورد قاطعی با پدیده شوم زمین‌خواری و مشکلات ناشی از آن را صورت دهد.

وی سلیقه‌ای بودن حق امضا جهت واگذاری زمین‌ها و منابع طبیعی آن هم بدون نظارت و کنترل جدی بر این روند را اشکالی جدی در این خصوص و موجب خسارت فراوان به بیت‌المال دانست و گفت: امضاهایی که منابع ملی را واگذار می‌کنند، نباید دراختیار هر فردی و به صورت سلیقه‌ای باشد و باید نظارت‌های دقیق برآن صورت گیرد.

رییس قوه‌قضائیه این نظارت را در دو بخش «واگذاری زمین» و «تغییر کاربری» آن لازم و ضروری خواند و افزود: تنها راه‌حل این موضوع اصلاح مقررات و شفافیت در قوانین است.

رییس قوه‌قضائیه با تاکید بر اهمیت و نقش اطلاع‌رسانی راجع به چگونگی واگذاری منابع و اراضی ملی به افکار عمومی، افزود: هنگامی که مدیری صاحب نفوذ و قدرت بفهمد و بداند که حتی اگر یک متر زمین نیز به او واگذار شود، در روزنامه‌ای مانند روزنامه رسمی منتشر می‌شود، با توجه به این عامل بازدارنده رغبتی به این کار و سوء‌استفاده از موقعیت خود نخواهد داشت و این مساله موجب پیشگیری از زمین‌خواری خواهد شد. شاهرودی همچنین خواستار جلوگیری از ثبت زمین‌هایی شد که به صورت بی‌حد و حصر واگذار می‌شود و تاکید کرد: قوانین باید به گونه‌ای اصلاح و تدوین شود که حتی اگر زمینی به صورت غیرقانونی و بااستناد به برخی قوانین ناقص و غیرشفاف واگذار شده است، بتوان آن را باطل کرد و اجازه نداد که حقوق بیت‌المال توسط عده‌ای مورد سوء‌استفاده قرار گیرد.

رییس قوه‌قضائیه تصریح کرد: با آسیب‌شناسی که همه دستگاه‌ها انجام داده‌اند، طرح‌های اجرایی و عملیاتی پیشنهاد شود تا در جلسات آتی پیرامون آن بحث و بررسی لازم صورت گیرد.

آیت‌ا... هاشمی شاهرودی، گفت: وزارت جهاد‌کشاورزی باید طرحی را تهیه کند که به صورت جامع و مشخص مانع از زمین‌خواری در اراضی ملی، منابع‌طبیعی و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی شود.

رییس قوه‌قضائیه، همکاری و مشارکت جدی مجلس و دولت را در تهیه طرح جامع درباره مقابله با زمین‌خواری در بخش زمین‌هایی با کاربری مسکونی، کشاورزی و منابع طبیعی خواستار شد و گفت: این طرح باید طرحی مشخص و عملیاتی و بر مبنای علم و منطق و دارای سیاست‌های مشخص و هدفدار باشد. هاشمی شاهرودی تاکید کرد: متاسفانه عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در زمینه مسائل مربوط به زمین موجب بروز مشکلات فراوان شده است و در این موارد نظارت‌ها نیز ضعیف بوده است.

وی افزود: ایجاد دادگاه‌های تخصصی درباره زمین بسیار مناسب است و قوه‌قضائیه بنا دارد در این مورد دستورالعملی کارشناسی تهیه و بر اساس آن در هر حوزه قضایی، دادسرا و دادگاه‌های تخصصی مربوط به زمین تشکیل دهد.

رییس قوه‌قضائیه تاکید کرد: دستگاه قضایی در مورد زمین‌خواری جلسات متعددی با قوه‌مجریه داشته که نتیجه آن تشکیل شورای مشترک بین دو قوه به نام شورای حفظ حقوق بیت‌المال است.

هاشمی شاهرودی افزود: برخورد با زمین‌خواری و حیف و میل ثروت‌های عمومی تنها از راه برخورد انتظامی امکان ندارد و باید ساختارها و قوانین را به نحوی تنظیم کرد که به صورت ریشه‌ای مشکلات مربوط به زمین‌خواری شکل نگیرد.

رییس قوه‌قضائیه گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها باید دارای سیاست خاص و واحدی درباره مسائل مربوط به زمین‌خواری باشند.

سخنان احمدی‌نژاد را هم در صفحه خبر بخوانید