اجرای طرح جامع مالیاتی کشور در هاله‌ای از ابهام

گروه کامپیوتر - پس از گذشت ۱۶ سال طرح جامع مالیاتی کشور توسط برخی از مسوولان و کارشناسان در سال گذشته تدوین شد و سازمان مدیریت نیز بالغ بر ۱۰میلیارد تومان به این طرح در سال جاری اعتبار اختصاص داد. به گفته برخی از کارشناسان در حالی که این طرح به همراه ۳۲ پروژه آن از سال گذشته آماده اجرا شده است، اما از زمان تغییر مدیریت در سازمان مالیاتی کشور این طرح به کما رفته و عملا فعالیت خاصی روی آن انجام نمی‌شود.

به گفته کارشناسان پاسخگویی شفافی در خصوص دلایل توقف و بی‌توجهی به روند تعیین شده برای اجرای طرح جامع مالیاتی، از سوی مسوولان صورت نگرفته است، در حالی که سیستم مالیاتی قابل مکانیزه‌ترین سیستم دولتی است و دولت الکترونیک بر پایه مالیات الکترونیک می‌تواند محقق شود.

علیرضا آزادانی کارشناس IT و مدیر سابق طرح جامع مالیاتی کشور بااشاره به کهنه و فرسوده بودن سیستم مالیاتی (هفتاد ساله) کشور گفت: طرح جامع مالیاتی کشور سال گذشته آماده شد که براساس آن نیز ۳۲ پروژه به صورت مشخص تعریف شد، اما با تغییر مدیریت در سازمان مالیاتی کشور روند اجرایی پروژه‌ها متوقف شد.

وی افزود: پس از گذشت یک سال هنوز فعالیتی روی این طرح که طرحی ملی است انجام نمی‌شود، در صورتی که برنامه‌ زمان‌بندی طرح مشخص است، اما این زمان‌بندی در طول سال گذشته مورد بی‌توجهی مسوولان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اعلام ۸پروژه از این طرح از سوی مدیریت جدید آن گفت: ۸پروژه از ۳۲پروژه تعریف شده برای طرح جامع مالیاتی به منظور اجرا با توان داخلی کشور اعلام شده‌اند که نشانه‌ای از تحرک و فعال شدن دوباره طرح است.

آزادانی در ادامه گفت: متاسفانه زمان اعلام ۸پروژه بسیار کوتاه بود و اکثر شرکت‌‌ها نتوانستند برای دریافت پروژه‌ها اعلام آمادگی کنند و دلیل این مساله هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گفته وی نحوه رسیدگی و ارزیابی پیمانکارانی که انتخاب می‌شوند باید مشخص و معین باشند و قبل از اینکه شرکت‌ها طرح خود را برای پروژه‌ها ارائه دهند باید نحوه رسیدگی به آنها مشخص باشد و نتایج نیز علنی و شفاف باشد، در حالی که در این ۸پروژه این موارد رعایت نشده است.

وی همچنین گفت: نحوه داوری و اساس انتخاب معیارها در اجرای طرح‌های پروژه باید روشن و مشخص باشد و انتظار داریم سازمان این موارد را رعایت کند.

وی با اشاره به عدم رعایت زمان‌بندی طرح جامع مالیاتی گفت: این موضوع موجب مخدوش شدن فضا شده است، چون شرکت‌ها با تغییر زمان و مسیر پروژه دچار ضرر می‌شود که مسوولان باید پاسخگوی آن باشند.

آزادانی افزود: اگر تقدم و تاخر در اجرای این طرح رعایت نشود به مقصد نخواهد رسید، حتی اگر تمامی پروژه‌های این طرح انجام شوند.

وی با اشاره به دیدگاه مدیریت فعلی سازمان مالیاتی کشور گفت: همه مسوولان موافق طرح هستند، اما دلیل اجرایی نشدن آن مشخص نیست، در حالی که این طرح در سال گذشته کاملا آماده بود و روند اجرایی آن در حال حرکت بود و کار خاصی برای ادامه دادن طرح نیز لازم نبود و جای سوال دارد که چرا دچار چنین وضعیتی شده است.