احسان شارقی - شنیدن نام چاچا شما را یاد چه چیزی می‌اندازد، اشتباه نکنید چرا که ما قصد تبلیغ یک ماده خوراکی یا محصولاتی از این دست را نداریم. پس برای کوتاه شدن مقدمه به اصل ماجرا اشاره می‌کنیم چاچا یعنی همانی که قرار است در مورد آن توضیح دهیم نام یک سایت است. سایت چاچا به نشانی chacha.com سایت جست‌وجوی اجتماعی جدیدی است که فعالیتش را از ۴ سپتامبر ۲۰۰۶ آغاز کرده و از پروسه‌ای خاص برای ارائه سرویس و پاسخگویی به کاربران استفاده می‌کند.

بدین صورت که افراد علاقه‌مند به فعالیت در این سایت که تمایل به پاسخگویی به سوالات کاربران را دارند، بعد از پرکردن درخواست نامه در صورت دارا بودن شرایط استخدام که شامل (داشتن حداقل ۱۸ سال سن، مجاز به فعالیت در ایالات متحده، سکونت در این کشور، داشتن اینترنت پرسرعت) است برای فعالیت در سایت دعوت می‌شوند و برای هر ساعت جست‌وجوی سایت‌های وب، جهت پیداکردن پاسخ سوالات کاربران مبلغی تا ۱۰دلار دریافت می‌کنند.

سرویس‌های دیگر نظیر «پاسخ‌های گوگل» به محققان خود ۷۵درصد آنچه که کاربر برای پاسخ سوال خود توافق کرده را پرداخت می‌کنند.

این راهنماها می‌توانند در صورت صلاحدید برای ارائه پاسخی بهتر به کاربران، راهنمای دیگری را برای پاسخگویی به وی معرفی کنند و در پایان سرویس ۱۰درصد از آنچه فرد دعوت شده دریافت می‌کند را به عنوان پاداش کسب کند.

بین راهنماها علاوه بر زمینه فعالیت، طبقه‌بندی دیگری نیز وجود دارد که بیانگر سطح توانایی راهنما در پاسخگویی است که به ترتیب عبارتند از: کارآموز، حرفه‌ای، استاد، نابغه. که این عناوین بر اساس میزان رضایت کاربران از پاسخ‌های ارائه شده و بررسی عملکرد راهنماها متغیر خواهد بود. بدین صورت که هر کاربر در پایان هر جلسه پاسخگویی که با یک فرد مشخص دارد میزان رضایت خود را از وی با انتخاب یکی از سه گزینه بد، خوب، عالی اعلام می‌کند.

این وب‌سایت همچنین لینک پاسخ‌های سوالات را برای موردهای مشابه یا تکراری که در آینده درخواست خواهد شد حفظ می‌کند. هنگامی‌که کاربر وارد این سایت می‌شود و عبارتی را برای جست‌وجو تایپ می‌کند می‌تواند گزینه search with guides انتخاب کرده و به صفحه دیگری هدایت شود که در آن راهنما در یک چت زنده و با ارائه لینک‌هایی که حاوی جواب سوال مورد نظر کاربر است وی را کمک می‌کند.

متخصصان این عقیده را دارند که در حالی‌که موتورهای جست‌وجوی سنتی برای پاسخگویی به سوالات کلی مناسب هستند، مردم می‌توانند برای دریافت پاسخ سوالات موضوعی تر خود به این قبیل سایت‌های جست‌وجو مراجعه کنند.

در سایت‌های مشابه نظیر «یاهو» سوالات خود را از افرادی که به‌صورت تصادفی تعیین می‌شوند می‌پرسند، در سایت چاچا افرادی مشخص با توجه به زمینه فعالیتشان برای پاسخگویی معرفی می‌گردند.

طبق ادعای برد باستیک، رییس این کمپانی، ارائه دستمزد به پاسخگوها کیفیت و میزان اعتبار و اطمینان به پاسخ‌ها را افزایش می‌دهد.