تولید محتوای الکترونیکی آنلاین به پهنای باند کافی نیاز دارد

مدیر گروه فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت:‌ برای داشتن محتوای اینترنتی که قابلیت ارائه آنلاین داشته باشد، وجود پهنای باند کافی ضرورتی است که نبود آن باعث شده تا کنون برای تولید آن در داخل موفق نباشیم. دکتر حسین پدرام در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان، با اشاره به وجود امکانات پایه‌ای در کشور برای تولید محتوا روی وب اظهار کرد: امکانات داخلی برای تولید محتوای مناسب بر روی اینترنت به رغم نداشتن سیستم‌های کامل موجود است و ما می‌توانیم ایجاد پرتال‌های داخلی و رقابت میان آنها را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: محتوای اطلاع‌رسانی که بیشترین تولیدات داخلی را در بر می‌گیرد، با زیرساخت‌های فعلی پاسخگو خواهد بود، اما اگر محتوا کاربردی شود، مانند استفاده از سرویس‌های مالتی‌مدیا برای ارائه محتوای آموزش الکترونیکی، نیاز به بسترهایی مانند پهنای باند مناسب اهمیت پیدا می‌کند و اثبات شده است که پهنای باند کنونی جوابگوی سرویس‌های مالتی مدیا که محتوای آموزش مجازی را تشکیل می‌دهند، نیست.

پدرام خاطرنشان کرد: مخابرات باید این بستر ارتباطی که شامل پهنای باند است را فراهم آورد تا محتوا با کیفیت بالا و به صورت آنلاین بر روی اینترنت قرار گیرد، عمده محتوای داخلی را سایت‌های اطلاع‌رسانی دربر می‌گیرد، اما با شرایط کنونی حرکت در جهت حفظ استانداردهای بالا برای تولید محتوا با عدم موفقیت مواجه خواهد شد.

مدیر گروه IT دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه را به عنوان یکی از مراکز تولید محتوا دانست و تصریح کرد: برخی درس‌ها به ‌صورت مالتی مدیا شامل صدا، تصویر متحرک و متن در دانشگاه‌ها تولید شده است، اما پهنای باند به ما تنها اجازه استفاده از متن را می‌دهد و باعث می‌شود کاربران در استفاده از این محتوا ناموفق باشند.

به گفته وی به لحاظ تجاری بیشتر سایت‌ها فعالند و سازمان‌هایی که تغییر ساختار سنتی‌ها آنها زمان‌بر است، محتوای زیادی برروی وب قرار داده‌اند و ایستا بودن این‌گونه پرتال‌ها شاید با ناکامی ‌مواجه نشود، اما برای ارائه محتوای الکترونیکی آنلاین داشتن بسترهای لازم و پهنای باند از شرایط ضروری است و باعث شده که موفقیت چندانی در تولیدات داخلی آنلاین حاصل نشود.